Gå til innhold

Kjøpe av BMW (teknisk)


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

Tenkte å kjøpe meg en bil til pga kona trenger å skifte ut skrapet sitt (Skoda). Har 2 alternativ. Finne en stk til e39 stasjonsvogn i bra stand eller at jeg kjøper meg en nyere BMW og hun får bruke e39'en. Har tenkt litt på e60 525 bensin, men kjenner ingenting til hvordan disse bilene er mhp. kjente potensielle generelle problemer. Det blir neppe nyere enn 2005 modell. Har også tenkt på e46 før 2000 med 6'er helst 323i. Kjenner heller ikke noe til holdbarheten på disse og ting som er obs der. Ønsker ikke diesel bare så det er sagt. Noen som har noe synspunkter på dette, hadde det vært til stor hjelp.

 

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene du snakker om har sannsynligvis en m54 motor, eventuelt en m52. Det gjelder alle alternativer fra 320/520 til 330/530. Etter mitt sjønn er det blant de beste motorene som er kommet fra bmw. Mange går 350-400km uten særlige problemer. De har litt rykte på seg for oljeforbruk, feil på vanos og svetting fra topplokk. Oljeforbruket kan også potensielt være utetthet mellom blokk og stempelringer, men hvis bilen har en grei servicehistorikk, skal ikke det være tilfelle. Da er det mer sannsynlig med tett veivhusventilasjon. Dette er ting som fint fikses med normalt verktøy i garasjen på en kveld, og det finnes mange youtube videoer som tar for seg operasjonene så du kan være sikker på å lykkes.

Ellers er det ofte en gjenganger på bmw at automatgirkassene fra denne perioden havarerer. Dette skyldes at bmw mener at oljen ikke skal byttes på girkassene, noe som selvsagt bare er tull. Vær smart, bytt olje på kassa hvis du kjøper automat. Når kassen har begynt å tulle, er den ødelagt, så det gjelder å være preventiv. Et kit med olje og filter koster deg under 2000kr ferdig levert på døren. Det beste er å flushe girkassen, men da må bilen på verksted og regningen blir mist 6-7000kr. Kan du bytte olje og filter på motoren, klarer du det også på girkassen med litt youtube-hjelp.

Vær oppmerksom på at automatkassene stjeler mye effekt. En 520i manuell (150hk) går omtrent like godt om en 523i (2,5liter med 170hk) med automat. I tillegg stiger forbruket med anslagsvis 0,1-0,2 på mila.

Både e46 og e39 er kjempe lett å skru på selv. Om du ikke har så mye erfaring, men er villig til å lære- kan du gjøre alt vedlikeholdet selv. Det er mange som selger brukte deler fra egne delebiler, så alt er mulig å få tak i til greie priser. Uansett om det er snakk om nytt panser eller ledningsnett. Det er mange privatpersoner med mye kunnskap om disse bilene, og gjerne har de eget diagnoseutstyr også. Det er absolutt muligheter for et billig vedlikehold her.

Når du skal se på bil, sjekk et par youtube videoer så du kan avdekke tett veivhusventilasjon, og vanos problemer selv.

Ellers gjelder det som på alle brukt biler å sjekke bremser, foringer og understell samt rust i dører, skjermer og kanaler. Sjekk spesielt for rust i kanalene ved jekkfester. Det er en gjenganger at bilen får EU-feil på rust i bærende karrosseri ved jekkpunktene. Sjekk også alle elektriske funksjoner.

Søker du opp regnummer på statensvegvesen.no så får du opp kilometerstanden som er registrert på alle eu-kontroller her i landet. Da får du en pekepinn på bruksmønster, samt om kilometertelleren har vært jukset med (i norge).

Det er absolutt gode muligheter for å gjøre gode kjøp hvis du er villig til å kjøpe biler med feil og kan fikse de selv. Mange går lei av bilen og vil selge når den ikke går gjennom EU-kontrollen.

Hvis det ikke er et must for deg, ville jeg styrt unna takluke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de går 350-400km uten problemer? Det ække verst, gitt :-) Nei, seriøst tusen takk for masse god input :wink: Kjenner litt til å mekke på disse bilene, men ikke ting som er spesielt for f.eks e46 og e60 kontra e39. Har en følelse av at det er mer pinglete kvalitet på brytere og masse mer plast på f.eks e60. Har egentlig lyst å kjøpe en slik en. De har vel stort sett samme motoren, men noen har f.eks elektrisk plastvannpumpe...hmm...er jo ikke superbegsistret for plast på slike ting. Uansett er det om det er spesielle potensielt dyre ting å fikse på e60'en. Hvordan er f,eks autmatkassen/styringen på disse kontra e39? Takk igjen for kjempeinnlegg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alt kan jo skje med en bil før 350-400 000km, men ser du på finn, så er det mange som har klart dette.

Jeg vet ikke om det gjelder alle de aktuelle motorene, men at det er mange av dem som er levert med plastikk skovler i vannpumpen stemmer. Nå er jo ikke vannpumpen spesielt komplisert eller dyr å bytte (hvis du gjør det selv hvertfall) hvis du engster deg for holdbarheten. Det er jo igjen snakk om preventivt vedlikehold. Bytter du tannreim samtidig så er jo mye gjort.

E60 er en fin bil og definitivt mye for pengene, men spesielt prefacelift har rykte på seg for å være mer plaget med elektriske feil.

Jeg ville sett etter en orginal e39, fortrinnsvis en facelift med 2,2literen. Gjerne med med msport og naviskjerm. Skjermen kan ettermonteres. Det letteste er i tilfelle en ettermarkedsskjerm. De koster fra 3500++

Facelift e39 kom ikke som 523i, og preface kom ikke med m54. Enkelte har "oppgradert" en preface til å se ut som en facelift. Ikke la deg lure. Preface er bra biler det også, men m54 er best, og preface har mer problemer med rust. En Preface bør være minst 10 000kr(og gjerne 15 000kr) billigere en en tilsvarende facelift.

Hvis du skal skru på disse, vær oppmerksom på at bmwér er kresen på at det blir brukt orginale sensorer. Ellers er det stort sett greit å bruke kopideler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...