Gå til innhold

Slakk i registerkjede med spon i ventiler og i olje

Jorva
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter med en BMW 116i E87 (2005) som i dag har defekt registerrem, spon i sil på ventiler og spon i olje. Verksted anbefaler bytte av motor, bilen er praktisk talt ubrukelig.

For litt over 2 måneder siden var bilen tilsynelatende helt fin. Den var inne på verksted i november og etter dette har det gått rett nedover. Flere feil dukket opp og jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at det ikke bare er tilfeldigheter, men da noe som skjedde sist besøk. Jeg ønsker å høre andres meninger rundt dette.

Er det grunnlag for en reklamasjon i dette tilfelle?

Fakta:

Service midten av november med følgende:

• Service standardomfang
  • Service bremsevæske
  • Service kjøretøy-kontroll
  • Utført kjøretøytest
  • Skiftet bremseveske
  • Skiftet olje + filter
  • Skiftet utside temperatur sensor + kontakt
  • Utført diagnostikk på AC (kjøling) som ikke virker -> Defekt kjølevifte som ikke går når AC aktiveres.

Når jeg leverte bilen til verksted var den helt fin. Når jeg hentet den observerte jeg to mangler:

1. Høyre nærlys virket ikke. Varsel på panelet dukker opp.

2. Motoren hadde en liten endring i lyd. Dette er en slik endring bare en som har hatt bilen i lang tid kunne merket, en liten toneforskjell.

Jeg reklamerte på begge ting dagen etterpå, og fikk beskjed om at 1. var sikkert bare en defekt xenonpære, mekanikeren hadde ikke vært borti den sonen så kunne ikke være relatert til det som ble gjort. På punkt nr. 2 kunne han ikke høre noe rart, kanskje ikke så snålt siden en måtte kjent godt lyden slik den var før.

Toneforskjellen endret seg etterhvert til en raslelyd som man kun hørte om morgenen ved kaldstart, men som forsvant for ettersom turtallet gikk opp og motoren ble varm. Lyden ble gradvis verre og verre etter som dager gikk. Jeg reklamerte på nytt på lyden i desember og fikk beskjed om å ta bilen inn til kontroll. Denne samtalen var rett før jul, så kom ikke inn før over nyttår, fikk da beskjed om å bestille time siden de var svært opptatt. Timen var i dag.

Lyden jeg observerte - viser da altså å ha vært slakk i registerkjedet. Denne slakken har da igjen medført skader i motoren. Det er mye spon i sil på ventlier, og det er spon i oljen.

Lyset som ikke virket -  viser seg også å ikke være pæra men da antageligvis en en defekt xenonstyre enhet.

Kan det være så tilfeldig at begge disse to dukket opp etter verkstedsbesøk?

Bilen ble brukt sporadisk i mellomtiden, ca 1000 km forskjell mellom de to besøk på verksted. 

Endret av Jorva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjedelig det der, men den motoren er dessverre blandt de som er utsatt for register havari. Vet du om det gjelder strekt kjede, defekte kjedeføringer, eller defekt kjedestrammer? Hvor langt har bilen kjørt? Jeg hadde og problem med registeret på min 116i. Verkstedet skulle ha fra 45000,- og oppover for reperasjon (de tok forbehold/antok at det ble dyrere fordi de regnet med det dukket opp flere problemer underveis), men jeg byttet til slutt hele registeret selv for ca 15K i deler.  Jeg hadde ingen spon da. Kun sprekkt kjedestrammer og registerkjede som hadde hoppet 3 tenner ( denne motoren tåler å hoppe 5 tenner uten å ta skade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var konstatert slakk i registerkjede. Kjedestrammer var ok fikk jeg beskjed om.

Bilen har kjørt 147.000

Det som skurrer i hodet mitt er

1) etter forrige besøk at motorlyden var en anelse forskjellig

2) styreenheten for xenonlyset samtidig er gått i stykker når jeg får bilen tilbake etter samme besøk.

3) Det går bare ca 1000 km etter dette besøket så er da registerkjedet ødelagt og det er spon i motoren.

Det blir litt mye tilfeldigheter på samme gang. Hadde vært interessant å fått en litt mer kyndig vurdering på om det kan være noe sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...