W124 Skrevet Februar 27, 2017 Share Skrevet Februar 27, 2017 Hei, Snakk om N43-B20A motor. Fikk motorhavari på min E92 kjørt 88,000km ca. Verkstedet laget skadesak, men takstmann ville at motor skulle demonteres. Verkstedet var meget sikre på at det var kjedetrøbbel og demonterte motor og viste takstmann feilen. Det var skade på veivaksel også, samt kjedeguiden nederst ved oljepumpen. Verkstedet anbefalte motorskifte og skifte alle 4 dyser. Takstmann ønsket ikke det og mente at dysene skulle brukes om igjen. Verkstedet bestilte ny motor og monterte alt. Sunmen kom på ca 110,000kr og jeg betalte 50%. Etter en stund så lyste motorlampen og bilen stoppet, 200 km unna verkstedet som gjorde jobben. De var behjelpelige med å fikse transport og bilen ble fraktet ditt. Feilen var... dysene. Bensin lakk gjennom stempelringene og blandet seg med motoroljen. Verkstedet var behjelpelige med å bestille 4 nye originale dyser og div delee og fikk bilen på veien igjen. Har jeg noen sak mot forsikringen? Takstmann ville ikke dekke dysene og mente at det er umulig at bensin kan lekke gjennom stempelringene pga. Defekte dyser. Nå sitter jeg muligens med en regning på 20-25.000 kr. hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Februar 28, 2017 Share Skrevet Februar 28, 2017 Tror det første du bør gjøre, er å be om en takstmann som har en smule kompetanse på det han uttaler seg om. Selfølgeligt kan bensin lekke gjennom. Ang forsikringen, så vet eg ikkje. Spørmålet der er vel om de blir reknet som en slitedel, men burde vært skiftet.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Februar 28, 2017 Share Skrevet Februar 28, 2017 Jeg ville tatt dette opp med forsikringsselskapet. Når du får problemer med motoren pågrunn av at deres representant har instruerte verkstedet, så burde forsikringen dekke dette. Om de ikke godtar dette, sier du at du vil bytte selskap samt legge ut en fin anmeldelse av de på FB eventuelt gå til avisen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WolfM Skrevet Februar 28, 2017 Share Skrevet Februar 28, 2017 Du har visstnok 2 års reklamasjonfrist på verkstedjobb, og opptil 5 år hvis "Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år.". https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/verkstedtjenester/reklamasjon-pa-verkstedsreperasjon/ Jeg mener at dysene er en integrert del av motoren, men du kan risikere at forsikringsselskapet hevder (som tomasb nevner) at dette er en "frittstående" slitedel på linje med servo, dynamo etc som ikke hadde noe med selve motorhavariet å gjøre. Allikevel er jeg av den oppfatning at DU har en reklamasjonssak ovenfor verkstedet, og så må verksted "krangle" med forsikringsselskapet hvis skaden er som følge av at disse har instruert verkstedet til å gjøre en dårligere jobb enn faglig forsvarlig. Kommer du ingen vei kan du gå til Forbrukerrådet. Eller Klagenemnda for bilsaker, men da må verkstedet være NBF medlem og du medlem i NAF, KNA eller MA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
W124 Skrevet Mars 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2017 Hei, Takk for innspill. Har diskutert med forsikring og verkstedet. Verkstedet nevner at forsikringen ikke ville dekke det med dysene, og jeg hadde ikke råd til å bytte dem også akkurat der og da. Takstmann sier han har snakket med en mekaniker som jobber på Aut. BMW verksted i Norge og han mener at defekte dyser har ikke sammenheng med at bensin renner gjennom stempelringene. Jeg har bedt takstmann få det skriftlig av BMW verkstedet som sa det, så får jeg ta saken videre. Må si at jeg er fornøyd med verkstedet, de har lagt ut og skiftet 4 nye originale dyser med pakninger også betalt 3000.- for frakt av bilen - Inntil videre det blir avklart hva som skal gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoha Skrevet Oktober 26, 2021 Share Skrevet Oktober 26, 2021 Vet dette er en gammel tråd, men følger opp allikevell jegbharven BMW 320l med en N43 motor. Fikk motorhavari i våres og skiftet til en fabrikkoverhalt motor fra Nordic Motor Center AS. Motoren gikk greit til i høst ca 8 000 km før den fikk ulyder mm. Reklamerte på motoren og sendte den tilbake til leverandøren for garanti sjekk fikk nylig svaret. 3 rådelagere røket, det 4 var vridd. Mye sot i alle kamre. NMC hevder motoren har vært uten smøring på grunn av bensin i oljen, slik at den har mistet smøreegenskapene. Ser du (W124) skriver at du var i kontakt med En takstmann som mener at lekkasje på dysene ikke har sammenheng med bensin i oljen. Fikk du noe skriftlig fra han, ev. kan du oppgi hvem det var som uttalte dette slik at jeg kan komme i kontakt med vedkommende? Kan være litt vesentlig for min sak dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå