Gå til innhold

E39 523iat 1999 som plutselig begynnte gå på 5 sylindre og rister på tomgang

Duplotheone
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en  523iat 1999 170hk 2.5 liter,som plutselig begynnte gå på 5 og rister fælt på tomgang.før dette skjedde  Kjørte ca10 mill motor gikk rent,så gikk eg inn på butikken og skulle starte opp starta lett men motorlampen begynnte lyse og den rister nesten som den går på 5-4 sylindre og tapt 100hk Hva kan dette være? Coil?  Tennplugg?  Cam sensor?  Vei sensor?  Temp nivå ok. Olje nivå okie. Var ute kjørte i sted motorlampen var forsatt der men bilen gikk greit til den ble varm og uten full gass så begynnte fjuskingen/luggignen. Værst på tomgang og blir bedre over 3000rpm men bilen går nå Veldig dårlig nesten som om 100hk mindre. Bilen har eg eid i 2 uker og den gikk ganske godt før i går :( hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens gåen coil pga olje i plugghull som et resultat av dårlig toppdekselpakkning. Hadde cirka samme symptom og da var det feilen. Ta diagnose for å sjekke hvilken sylinder den feiltenner på og bytt om plass på coilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt coil kan være årsaken, ja. Sjekk om det er lekket olje eller vann som fyller sjakten opp til hylsen på spolen. Du kan koble i fra en og en tennspole mens motoren sviver for å finne ut dette. Sjekk og om det er gått hull i innsugsbelgen. Den er todelt på din motor, og spesielt den nærmest innsuget kan ha hull. Det var tilfellet med min motor.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke farlig kjøre med bilen selv om den ikke går på alle sant? Skal sjekke det ut i morgen.så den kan oppføre seg sånn vist hull i innsug belgen?eirik,  Tusen takk for hjelpen poppy og eirik :)

Endret av Duplotheone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at coil nr 5 gav ingen endring på varm motor men på kald så bytter den og håper problemet e løst, men oppdaget også at veihusventilasjonen e ganske tett hyler når åpner olje lokket. Noe enkel måte og stakke opp veihusventilasjonen eller må alt byttets?  Ser ut som en drit jobb :( har motor M52-TUB25.     kan det gjøres som på  film fra youtube på min motor?   kordan åpner eg den rørplast koblingen på røret uten og ødlege den?  Sånn såg olje filter mitt ut når eg fikk bilen :/ kjørt x3 motor rens flushinger greenwild, kent og omega.Så no tror eg motoren er ganske rein og fin uten om veivhusventilasjonen :/

DSC_0116.JPG

DSC_0111.JPG

DSC_0110.JPG

Endret av Duplotheone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva du legger i farlig. Jeg har jo middels lite greie på BMW selv om jeg har en selv. Hvis en sylinder ikke tenner ville jeg tippe at bensininnsprøytinga går som vanlig. Altså vaskes sylinder og stempel med bensin og det som ikke går ut i eksosanlegget vil renne ned i motoroljen og tynne den ut og redusere smøreevnen. Mitt råd med en motor som ikke fungerer nesten normalt er: Ta buss, ta tog, ta taxi, haik eller gå. Det er billigere enn en stor reparasjon. Eller kjøp en bil til.

Forøvrig ser bildet av oljefilteret ut som en katastrofe. Eller så er det jeg som ikke skjønner hva jeg ser.

Rørplastkoblinga har jeg sett blitt tatt av på en video, så hvis du søker litt på youtube finner du den kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda skjønner det men går som oftes greit. Om olje filter så eg e enig med deg fikk nesten sjokk når eg såg det. Og tidliger eier sa service var følgt, som eg ser var løgn en rik gniten kar med sikkert hus til 10 mill :/sende han Bilde fikk litt kr igjen :)gav 30k for bilen. men fint no etter 3 olje skift på 15 mill og rens :).skal sjekke det ut takk for tipset. Bytta plugger og nå går den som den skal. Men for ikke bort motorlampen, testa av med batteri i 20 min men bare minus polen hjalp ikke, må eg Ta bort begge polene eller holde de av lengren 20 min? Såg en på youtube han tok av + og - polen fra batteri så tok han de sammen. Ser jo litt skummelt ut det da eller sånn det skal gjøres? 

Endret av Duplotheone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...