boffa Skrevet Mars 19, 2017 Share Skrevet Mars 19, 2017 Har skaffet meg en bmw 320d automat som det må gjøres en del med før den blir i grei stand. Det første jeg gjorde var å bestille deler til service siden dette var noe som måtte gjøres. Har senere gått over bilen på jobb for å se hva mer som jeg burde gjøre noe med. Da la jeg merke til at den lakk diesel, dette ser ut til å komme fra returslangene mellom dysene. Noen som har link til hvor jeg kan bestille dette? Må også skaffe meg et nytt deksel som dere ser. Dette ligger over vifta som en slags trakt mellom radiator og kjølevifte, mest sansynelig fordi avstanden mellom disse komponentene er litt stor. Har også hørt en dunke lyd som kommer når jeg kjører over humper, dette mener jeg på er fjærtårnslagere (venstre framme) så det er også bestilt. Dette er en bil som har gått 285xxxkm så vist noen har noen tips til noe jeg burde sjekke opp i/ være ops på så gjærne si ifra. Var innpå tanken å bytte olje og filter på automatkassa. Prøvde å gjøre noe research på dette men kom ikke så langt. Var så mange meninger på om det var lurt å gjøre eller ikke. mange hadde fått problemer i senere tid så jeg holder av dette til jeg vet litt mer om hva det innebærer. Vist noen har noe deler som dere mener kunne sett kult ut på denne, gjerne si ifra for jeg er interessert i styling, lykter og andre ting. spesielt m-fanger og speil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mars 19, 2017 Share Skrevet Mars 19, 2017 (endret) Gratulerer med bil Er dette en 150hk eller en 136hk? Det er iallefall en pre-facelift. Ut fra hvordan inspr-dyrene ser ut så er dette en M47 (136hk) og ikke en M47N (150hk). Når det gjelder deksel og slikt, så er det kanskje en ide å sjekke opp på skraphandlerne. En ny radiatorkappe koster noe å 1200kr. Finnes sikkert billig på eBay. Når det gjelder automatkassen, så spør jeg vanskelig hvis jeg spør om du vet om det har vært gjort oljebytte tidligere? Noen mener at hvis automatkassen har gått mer enn 200000km, så bør man ikke bytte olje så lenge gearkassen er i orden. Jeg vet ikke om det er en GM-kasse i denne eller en eldre ZF. Da må du under for å sjekke. Mest sannsynlig er det samme som min 2002mod en GM A5S-360R. Denne skal ha DextronIII ATF-olje, Filter, pakning og nye skruer koster ca.tusenlapp. Kassa trenger 5-6liter ATF-olje etter et bytte. Biltema selger slik olje for 80kr literen. Det er litt dill-dall med slik oljebytte og har du ikke noen erfaring med dette, så bør du søke hjelp. Man må faktisk varme opp oljen til ca. 50-55 grader før man etterfyller. Jeg har en DIY lenger ned i forumet her. Klunk-lyd i humper, vil jeg ikke være så bråsikker er fjærtårnslager. Det er mye som kan lage klunk/dunk-lyder. Det mest vanlige er jo støtstagene på krengehemmeren. Disse ryker etter 30000km. Koster 300kr stk. Så er det jo kula på fjærbenet og bakre fjærbensoppheng. Jeg kjøpte faktisk komplett fjerben med opphengsforingen bak til 1000kr stk på rexbo.eu Jeg vil bruke pengene på å faktisk sette bilen i stand og ikke på styling og slikt. Når ble det byttet dempere sist gang? Sjekk at det ikke er eksoslekkasje på flexi-rører foran katalysatoren. Dette henger sammen og begynner det å leke eksos, så må hele katta byttes. Dette er dyrt. Du kan først begynne å ta en motorvask for så å avsløre lekkasjer. Endret Mars 19, 2017 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boffa Skrevet Mars 20, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2017 (endret) On 19.3.2017 at 18.30, Mons1 skrev: Gratulerer med bil Er dette en 150hk eller en 136hk? Det er iallefall en pre-facelift. Ut fra hvordan inspr-dyrene ser ut så er dette en M47 (136hk) og ikke en M47N (150hk). Når det gjelder deksel og slikt, så er det kanskje en ide å sjekke opp på skraphandlerne. En ny radiatorkappe koster noe å 1200kr. Finnes sikkert billig på eBay. Når det gjelder automatkassen, så spør jeg vanskelig hvis jeg spør om du vet om det har vært gjort oljebytte tidligere? Noen mener at hvis automatkassen har gått mer enn 200000km, så bør man ikke bytte olje så lenge gearkassen er i orden. Jeg vet ikke om det er en GM-kasse i denne eller en eldre ZF. Da må du under for å sjekke. Mest sannsynlig er det samme som min 2002mod en GM A5S-360R. Denne skal ha DextronIII ATF-olje, Filter, pakning og nye skruer koster ca.tusenlapp. Kassa trenger 5-6liter ATF-olje etter et bytte. Biltema selger slik olje for 80kr literen. Det er litt dill-dall med slik oljebytte og har du ikke noen erfaring med dette, så bør du søke hjelp. Man må faktisk varme opp oljen til ca. 50-55 grader før man etterfyller. Jeg har en DIY lenger ned i forumet her. Klunk-lyd i humper, vil jeg ikke være så bråsikker er fjærtårnslager. Det er mye som kan lage klunk/dunk-lyder. Det mest vanlige er jo støtstagene på krengehemmeren. Disse ryker etter 30000km. Koster 300kr stk. Så er det jo kula på fjærbenet og bakre fjærbensoppheng. Jeg kjøpte faktisk komplett fjerben med opphengsforingen bak til 1000kr stk på rexbo.eu Jeg vil bruke pengene på å faktisk sette bilen i stand og ikke på styling og slikt. Når ble det byttet dempere sist gang? Sjekk at det ikke er eksoslekkasje på flexi-rører foran katalysatoren. Dette henger sammen og begynner det å leke eksos, så må hele katta byttes. Dette er dyrt. Du kan først begynne å ta en motorvask for så å avsløre lekkasjer. takk for svar det er en 136hesters ja. Er ikke elektronsike dyser men det er det vell kansje på 150hken? skal sjekke med skraphandler ja. jeg vet ingenting om hva som er blitt gjordt med bilen. følgte bare med vognkort så det kan gått hende at det aldri har blitt bytta. har lest meg opp på om det er lurt å bytte olje eller ikke å det jeg har kommet fram til er at vist kassen aldri har hatt et oljeskift så burde jeg ikkje bytte olje/ begynne å tukkle med det for den nye oljen kan være tynnere og i forhold til den gamle oljen som kanskje har litt slitemateriell/spon i seg så kan det være nåkk til at lammelene får låst seg i håp. viss eg bare skruer av bunnpluggen på kassa å lar det renne så får eg vell ikke med alt olja for det ligger vell en del i momentomformeren også? kassen er en A5s360r/390r viss det sier deg noe. han jeg kjøpte bilen av sa det var fjærtårnslagere så jeg har bestilt dette å om det ikke er det så har jeg iallefall byttet det men hva mener du jeg burde kjøpe av slite deler for å få bilen i best mulig stand? vet ikke når dempere ble byttet sist. bilen lekker eksos ja. tror det er der du mener det kan lekke også. Endret Mars 20, 2017 av boffa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mars 26, 2017 Share Skrevet Mars 26, 2017 Hei igjen! Bilen skal en gang på EU-kontroll. Da må understellet være uten slakk, det må ikke være noe fri-eksos/eksoslekkasje og bremser og bremserør må være i orden. Er det eksoslekkasje så kan det hende at du kan kjøpe en "rep-sett" der en del av eksosrøret skiftes ut uten å må bytte katalysatoren. Dette vil kreve at røret sveises og at du nå få noen som kan sveise rør gjøre jobben. I verste fall må hele katalystatoren byttes og det koster kanskje 8000kr. Fjer og støtdempere er viktig for å opprettholde den gode kjøreegenskapene som E46 har. Støtdempere begynner å svekkes etter 30000-50000km. Du bør sjekke om ikke fjæringene bak er knekt som er normalt på E46. Derfor det viktigste først. Hva som må fikses kan kun avdekkes med en sjekk. Har du ikke erfaring med å fikse biler, så bør du få en "fagmann" til å ta en titt. Det verste du kan gjøre er å bruke masse penger på bilen og så får bilen kjøreforbud på første EU-kontroll. Det du nevner om automatkassen er riktig og akkurat det jeg nevnte i forrige melding. Jeg vet alt om GM A5S-360/390R-gearkasser. Jeg har selv byttet olje 2 ganger på min egen bil. Hvis det er ingenting galt med automatkassen, så er det ingen poeng å bytte olje/filter hvis du ikke har kjennskap om det har vært gjort tidligere. Er det problemer med kassen, så bør du skifte olje/filter uansett. Dette er mine råd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå