Gå til innhold

BMW X3 F25 - cruisekontroll, kontrollboks, hvor?

ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

For litt siden fikk jeg veltet en tilitersdunk med kaffe i bagasjerommet på fruens X3 2011, rett over batteriet, med fire kontrollbokser rundt det. Det førte blant annet til at kontrollboksen til hengerfestet konket. Verkstedet som har feilsøkt, fant at jeg må bytte to bokser baki der. Kostnaden blir på nesten ni tusen (inkl feilsøking)...

I helgen skulle vi av gårde på en litt lengre tur, og da bruker jeg alltid cruisekontrollen. Vel, den virker heller ikke. Da jeg slo den på, kom det varsel om at den er utkoblet.

Er denne boksen også plassert i bagasjerommet, eller kan dette være noe tilfeldig som har oppstått utenom? Lukter jeg på enda flere tusenlapper ut av vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en egen boks for DSC da den er del av et større system. DSC er del av bilens FlexRay kommunikasjonsprotokoll sammen med flere G sensorer rundtom i bilen m.m. Når du kortslutter batteriet med væske så påvirker det småelektronikk veldig i hele bilen, alle moduler. Noen ganger takler sikringene det og noen ganger ryker småelektronikk i modulene som er svært sensitive for brå spenningsvariasjoner. Har du sjekket sikringen/e til DSC? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om batteriet ble kortsluttet, da kontaktene var over sølet. Det hadde kommet noe nedpå det, men det var modulene som stod nedi isoporlommer ved siden av som var druknet. De to foran batteriet, også i slike lommer, var bare litt bløte. Uansett, det kan kanskje ha blitt noe "knitring" med kaffen rennende nedover batteriet, så noe kan jo ha skjedd da.

Jeg koblet av og tok ut batteriet for å få tørket opp skikkelig da jeg kom hjem. Kan det ha noe med saken å gjøre, kanskje? Lampa kom ikke på før jeg skulle bruke cruisekontrollen på fredag.

Burde kanskje ta en skikkelig test for å se om det kan være noe annet også da, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...