xracer Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 Dette er bare et lite tips til først og fremst nye eiere av e39 og e46 med M52TU/M54 motorer. Kjølesystemet vil jeg si er det viktigste på hele bilen og holde et godt øye med på disse bilene, da forandringer kan skje fort og akkutt. Hvis du kan, bruk f,eks OBD2 appen Torque Pro til å ikke bare vise øyeblikkskjøletemperaturen, men også til å sette en lydalarm ved f.eks 108 grader. Da vil du få en tidligst mulig indikasjon på at noe er på gang med kjølingen som du må observere og kanskje ta aksjon på (kjøre av og stoppe motoren). Tempnåla på dashbordet har en komfortsone fra ca. 75-115 grader som gjør at den står mer eller mindre rett opp uansett innenfor dette området. Det er forsåvidt greit mhp at fører ikke skal ha panikkangst for nåla hvis den skulle vise den reelle tempen til enhver tid, men med OBD2 avlesningen får du tidligere beskjed om at noe kanskje er på gang. Du kan jo skjule verdien sålenge alarmen er satt greit hvis du ikke klarer å ta øynene vekk fra den . Men over til det som også er viktig med kjølesystemet og som kan tas lett på for de fleste og det er nivået i ekspansjonstanken. Det finnes 2 typer nivåindikasjonspinner (rød farge) i disse. Den ene har 2 stk kuleutforminger på pinnen mens den andre har bare en på toppen. Nå kjølesystemet er luftet skikkelig og det ikke er luft i systemet (finn prosedyrer for dette på nettet/YT), og motoren har stått til den er kjølt helt ned (<20 grader) f.eks over natten, DA er det tiden for å sjekke nivået i tanken. På nivåpinne med 2 kuler skal nedre kule IKKE være over topp på gjengepartiet i påfyllingsstuss. På den med 1 kule skal topp av pinnen IKKE være over topp på gjengepartiet. Bakgrunnen for at jeg ønsker å skrive om dette er at det har vært gjort tester på trykkoppbyggingen i kjølesystemet på akkurat disse bilene og normalt sett ligger trykket i systemet på ca. 1 bar under nesten alle omstendigheter med normal til høyere motortemp, men hvis nivået i ekspansjonstanken ligger høyere en maks, øker trykket enormt i systemet og kan enkelt komme opp i 2 bar som gjør at korka på tanken begynner å lufte/sprute ut kjølevæske som f.eks kan legge seg på reimene til vannpumpe/AC kompressor etc. etc. Det andre som kan skje er at på et system hvor plastkomponentene på kjølesystemet (og det er mange av dem) kanskje er eldre og tåler mindre så kan de rett og slett sprekke (ekspansjonstank først og fremst). Dette fordi man egentlig aldri har garanti for at lokket funker helt som det skal og lufter eksakt når det skal. Derfor er mitt tips, hold nivået ALLTID under maks merkene ved kald motor og sjekk heller oftere hvis motoren bruker litt kjølevæske. GammelE39 og orala reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå