quandt1960 Skrevet November 20, 2017 Share Skrevet November 20, 2017 Deler litt erfaring for de som er litt interessert rundt oljevalg til BMW E39 M52 motorer. Har kjørt tre måneder på 10W-60 M Twinpower olje og byttet nå til Castrol Magnatec 5W-40 C3. Erfaringen er, spesielt ved kaldere vær: 1. Veivhusventilasjonen fungerer mye bedre ved kald motor. Jeg har ingen konkret annen forklaring enn at oljen som samles opp renner lettere tilbake til bunnapanna enn det 10W-60 klarer ved kaldt vær. Motoren går mye jevnere på tomgang når den er kald. 2. Bunndraget i motoren kommer tidligere/momentkurven er brattere ved lavere turtall. Dette er slik jeg tolker det oljens tynnere egenskap som gjør at oljepumpen klarer å pumpe mer væske på kortere tid gjennom den smale åpningen via vanossolenoiden når oljen er kald. Dermed opereres Vanos-stempelet en del raskere enn med en kald 10W-60 olje. 3. Drivstofforbruket er noe ned, opp mot 10%, Magnatec markedsfører opp mot 20% 4. Motoren går mye mindre røffere og er mer responsiv Konklusjonen min er at 10W-60 olje er kjempe om sommeren på disse motorene men ved 5 grader og lavere så blir den for tykk og motoren jobber en del røffere enn med 5W-40. Selv om 10W-60 er pumpbar ned til -20 grader så blir den for viskøs ved lavere temperaturer og motsetter seg pumping gjennom trangere kanaler som f.eks Vanos enheten. Sånn, deler erfaringen etter å ha sett en del argumenter for og imot og ville teste det ut i praksis selv. Skal foreta en oljeprøve av 10W-60 olje etter 3000 km bruk og legge ut rapport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå