Marius Risan Skrevet Januar 28, 2018 Share Skrevet Januar 28, 2018 (endret) Som sikkert noen har sett har jeg en 92 mod E36 320i isbanebil.. Har lyst til å gjøre noe med den til neste vintersesong, og har tenkt tanken om å gjøre et middels-budsjett turbobygg på motoren. Motoren er en M50B20 non vanos som har gått 330k kilometer. Jeg har kikket litt på dette turbokittet (som har fått mye bra kritikk). Planen er å kjøre ganske lavt ladetrykk, noe rundt 0.5-0.8 bar, håper på å ende opp et sted mellom 220-250hk. Motormessig er planen å delvis overhale den med orginale deler. Da tenker jeg nye stempelringer, nye strekkbolter til toppen og MLS 3-lags topppakning. Noen som vet ca hvor mye de orginale boltene til toppen tåler? Skal også kjøre med WAR miller chip, og få noen til å mappe den riktig. Tenkte å få tak i noen bosch 0280155831 315cc dyser (fra volvo), da disse er enkle å skaffe og burde holde til mitt forbruk. Budsjettet mitt er på omlag 20-25k. Endret Januar 28, 2018 av Marius Risan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 29, 2018 Share Skrevet Januar 29, 2018 Er en M10 bolt til toppen med mutter (M10x95). M10 bolt med 12.9 styrke tåler rundt 60kN strekk (6tonn). (basert på tverrsnitt og standard boltetabell), mener BMW sine bolter til toppen er varmebehandlede 12.9 bolter. Mener det sto det på de til toppen på min M52, står ikke noe spesifikt om de i ETK Ville ikke brukt de orginale boltene om du skal bygge om slik, kjøp heller noe ment for det du skal gjøre, type grade 8470 bolter som er sterkere. Men tipper uansett toppakning og andre ting ryker før boltene gjør det. Husk toleranse på motorblokk mtp sliping. Legg ut bilder når du bygger om, spennende prosjekt http://www.victorreinz.com/EN/Service-Downloads/Practical-Information/Cylinder-head-Bolts-and-Cylinder-Head-Installation.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå