quandt1960 Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 Tenkte skulle lage en liten DIY for hvordan å fikse alarmsirene når de blir dårlig for det blir de med årene, hvertfall på en del EXX serier som har ganske lik type sirene av italienske Gemel Italia SpA som lager disse til BMW. Systemet er laget slik at selve sirenen har 6 stykk batterier som lades via bilens hovedbatteri. Derfor piper det når du kobler av hovedbatteriet noe som er den enkleste testen du kan gjøre av selve alarmsirenen. Hyler det ikke når du kobler fra hovedbatteriet så er sannsyligvis batteriene i sirenen sprukket og ødelagt med årene. Hos meg utartet seg det hele med at alarmen plutselig begynte å gå av når jeg låste opp bilen. Leste meg litt opp på tyske forum og diagnose ble gjort med ISTA-D uten å finne noen feilkoder. Så tenkte jeg skulle gå løs på enkeltkomponente fra enklest så oppover i vanskelighetsgrad til modulene i EWS/DWS systemet, selve sirenen er den enkleste om bilen lar seg starte. I mellomtiden til jeg fikk tid til å skru ut sirenen som befinner seg i bakre hjulbrønn bak lokariskjerm på H.S, så låste jeg bilen med nøkkelen. Heldigvis var bilen kodet slik at alarmen ikke aktiveres via lås og kun med nøkkel så jeg slapp kode det vekk først. Skrudde ut sirenen i helgen og da begynte morroa. 1) Først er det umulig å få lokkene fra hverandre, jeg måtte borre et lite hull i et av 90 graders hjørnene for å få inn et skrujern til å lirke de fra hverandre da de er limt sammen. 2) Så fikk jeg omsider lokkene fra hverandre bare for å bli møtt av det jeg vil kalle italiensk mafia elektronikk. Først er kretskortet nedsyltet i voks, ikke noe uvanlig og beskytter godt men... 3) Selve batteriene som er av type ladbare Varta V170R NikkelKadmium er punktsveiset sammen til lederne mot kretskortet! Så det var umulig å ikke skade selve lederne fra batteriet til kretskortet når en skal fjerne batteriene som teller 6 stykk. Begynte etterhvert å innse at dette kommer til å koste 1400spenn no matter what da dette ikke lar seg gjøre uten å legge ned en god del tid og at en bare bør kjøpe ny sirene. Jeg ville måtte først fjerne all voksen med varme uten å skade elektronikken så lodde opp nye ledere og teste hele kretskortet. Selve batteriene er det mulig å få tak i slik at jeg syns det er håpløst laget hele greien. Videre er det ikke så bra å jobbe og sniffe sprukne nikkelkadmium batterier som lukter en del (hadde ikke avtrekk). Her hadde det vært kjempeenkelt å bytte batterier og skru det hele tilbake men nei, money talks. Så om du har en bil som plutselig begynner å pipe når du åpner den er det sannsynlig at det er selve sirenen som har tatt kvelden. Om du vil ha en fungerende hylende alarm må du kjøpe ny sirene. Jeg for min del isolerte connectoren som er igjen i bilen og har alarm med startsperre, skal kode inn lysvarsel i stedet til jeg kjøper ny sirene. Så det som skulle bli en do it yourself guide ble til en realize it yourself Mathiseen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå