Gå til innhold

Økende positiv fuel trim...begge banker?


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Håper inderlig det er falsk luft, men noen som har formeninger om sannsynlighet for andre komponentfeil som oxygensensorer, fueldyser etc.? Motorgullampa kommer på av og til og ser at det skjer når fueltrim er et stykke over 10. Vet at innsugsgummien er litt dårlig ihvertfall. Merker egentlig ikke noe spesielt på gangen enda til bilen som er en e39 528i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger veldig opp og ned verdiene, men har Longterm på nesten 12 nå. Men kan se ut som at verdiene synker endel når har litt belastning, ikke nødvendigvis høyere turtall. Noe skjer iallfall når varierer gasspådraget (og dermed vakuumet). Ligger på ca 3-4 på tomgang. Det er vel for høyt bare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har long term på 12 og short term på 3-4 på tomgang? Så rundt 15 totalt?

Høres jo ut som falskluft siden det er begge banker, men dyser kan jo i teorien være tette. Du kan eventuelt kjøpe noe bensinrens for å se om det hjelper, bruker Pro-Tec fuel line cleaner selv. En døende luftmengdemåler kan også gi liknende symptomer, spørs jo hvor lenge siden du har byttet den. De koster jo noen tusenlapper, så får håpe det ikke er det. Tviler på at det er oksygensensorer med mindre begge to døde samtidig (som er helt mulig).

Noe enkelt du kan prøve er å sprute litt startspray rundt omkring i motorrommet mens motoren står på tomgang og sjekke om du kan høre at den ruser seg litt når du spruter. Gjorde det selv, fant ut at pakningene til dysene var dårlige. Steder det er lurt å sjekke er gummislangene før innsugspjelet og rundt dysene. Vet at PCV-slangene på de motorene blir dårlige etterhvert og knekker, men de er litt vanskelige å komme til da du må ta av innsuget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, IRN said:

Så du har long term på 12 og short term på 3-4 på tomgang? Så rundt 15 totalt?

Høres jo ut som falskluft siden det er begge banker, men dyser kan jo i teorien være tette. Du kan eventuelt kjøpe noe bensinrens for å se om det hjelper, bruker Pro-Tec fuel line cleaner selv. En døende luftmengdemåler kan også gi liknende symptomer, spørs jo hvor lenge siden du har byttet den. De koster jo noen tusenlapper, så får håpe det ikke er det. Tviler på at det er oksygensensorer med mindre begge to døde samtidig (som er helt mulig).

Noe enkelt du kan prøve er å sprute litt startspray rundt omkring i motorrommet mens motoren står på tomgang og sjekke om du kan høre at den ruser seg litt når du spruter. Gjorde det selv, fant ut at pakningene til dysene var dårlige. Steder det er lurt å sjekke er gummislangene før innsugspjelet og rundt dysene. Vet at PCV-slangene på de motorene blir dårlige etterhvert og knekker, men de er litt vanskelige å komme til da du må ta av innsuget. 

 

Mye bra tips her, takker for det. Jeg vet jeg har dårlig innsugsgummi og det blir nok det første jeg bytter. Har bestilt det allerede. Samme er gummi rundt åpning til Resonatoren. Men det viktige er at istede for å bytte disse for så muligens måtte skru av alt igjen fordi finner flere falskluftplasser, så tror jeg at jeg skal skaffe meg en røykmaskin så jeg kan ta alt med en gang. Bla. peilepinne o-ring og som du sier, veihusvent men også vakumslangene som går rundt i bakkant av motor. Må også sjekke DISA. Idle ventilen gjorde jeg ren ifjor så skulle være grei. Er vel bare å bestille en mass av smådeler med en gang tenker jeg :-D

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...