Gå til innhold

Fått STFT og LTFT ganske bra nå, men...


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Hatt noe som liknet på en vacumlekkasje em liten periode nå og fikk nettopp ny innsugsgummi i posten som jeg har montert. Den gamle var heldårlig og har tatt noe bilder av verdier jeg fått på fuelttrim og O2 sensorer.

Før skifte lå LTFT på rundt 12% og STFT på mellom 7-15%

Rett etter skifte fikk jeg verdiene på bildet under. Dette er sannsynlig når jeg fikk fjernet det meste av falskluft, men LTFT står enda på gamle verdier før ECU har justert seg inn som tar litt tid.

5abfb9fe69ca9_thumbnail(1).thumb.jpg.7ad40d9609dbde7646c44431990a81f6.jpg

Etter å ha kjørt 15-20 min fikk jeg disse verdiene under som ser veldig bra ut og litt etter dette gikk STFT enda nærmere null.

5abfba8446bdd_thumbnail(3).thumb.jpg.835762b262359fc6afb6e780ea70907b.jpg

Det gule motorlyset på dash'en kommer ikke mer nå, men det er flere problemer som gjenstår. Når jeg starter fra kald motor går motoren fint og gjevnt forutenom RPM droppene jeg får pga. slitt Vanosseals, men det skal jeg ta senere. Det som er problemet er at fra kald til rundt normaltemp på motor, så viser Torque emission status O2 sensor HEATER at den er Complete og grønn farge på tekst, men etter å har kjørt en stund så slår heateren seg av og går i Incomplete...Catalyst viser enda incomplete også, men mulig det retter seg etter mer kjøring. På andre bilen min som er samme motor, så er alt ok og O2 sensor heater er Complete fra Closed Loop oppnås til kjøring er ferdig. Den slår seg altså aldrig av. Dette med at O2 heateren slår seg av liker jeg ikke spesielt godt....Jeg merker også at Bank 2 monitorsensor på tomgang går i lean (ca. 0.1-0.2V) mens Bank 1 monitorsensor ligger mer fornuftig på ca. 0.6-0.7V begg stabilt. Bank 2 sensor fungerer det vet jeg ved å se verdiene på den under normal kjøring, men om den er helt iorden er noe annet. Den har litt mer rippel enn Bank 1 monitorsensor alltid noe som kan tyde på at litt dårligere funksjon på katalysatoren på den siden. Bank 2 monitorsensor er aldri så stabil som Bank 1 uansett ser jeg, men har vært borti at det er noe som ikke er unormalt. Men det at Bank 2 er helt lean på tomgang lurer jeg fært på om er riktig. En annen litt værre ting som skjedde ta jeg stanset på parkeringen med motor igang, var at det etter ett minutt eller 2, begynte å komme litt lett røyk ut av ventkanalen som sitter mellom førerdør og dashbord. Jeg har for tiden null luktesans og da mener jeg null og fikk derfor en annen til å kjenne om det var eksos, men det forstod jeg at det ikke luktet som??? Kan det være bare avdampning fra snø/Is som jeg parkerte oppå og at katalysatorene gjorde det?? Og at det kom inn luftinntaket? Skal prøve å kjøre noe mer og se om katalysatorene blir Complete. Det må vel til før det er vits å dra på EU kontroll? Ser også at Har vacum på rundt 20 på tomgang som jeg også tror er litt lavt, så mulig det er mer falskluft som må finnes ut av...

Bildene under viser Bank 1 og 2 på tomgang. Legg merk til monitorsensorverdiene her som er avlest samtidig.

5abfc0cdd25e6_thumbnail(4).thumb.jpg.15a9e66c5f0703e8afe08907ddd2f581.jpg

5abfc0da32bcf_thumbnail(5).thumb.jpg.e753b648da757aca3056a5e03ad7f74e.jpg

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å bytte om på sensorene og se om resultatene blir forskjellige. Da finner du vel fort ut om at det er en av lambdasondene som har tatt kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, IRN said:

Du kan jo prøve å bytte om på sensorene og se om resultatene blir forskjellige. Da finner du vel fort ut om at det er en av lambdasondene som har tatt kvelden. 

Ja, det er en mulighet, men nå skal du høre...tok meg et par mil til med kjøring og fikk disse verdiene nå.

5abfd3c30aa86_thumbnail(3).thumb.jpg.4326c50b95bdbc6075dd8e59b3fb3d8f.jpg

Ser kjempe ut det synes jeg og katalysator funksjon godkjent også. Heateren i sensoren lurer jeg på om slås på/av automatisk avhengig av temp på katalysator/sensor/en eller annen plassert tempsensor fordi fikk godkjent katalysatorfunksjon selv O2 sensor heater var av. Den kom imidlertid på senere. Her er status etter siste kjøring.

thumbnail.thumb.jpg.dd185dd26a40053a68a668a674c746dd.jpg

Kurvene for monitorsensorene, går fra lean til rich på Bank 1 og rich til lean på bank 2 når på tomgang uansett. Kanskje det skal være slik fra BMW? Kurvene ser bra ut under kjøring ihvertfall. Her er ved tomgang fra samme tur. O2 sensor incomplete har jeg også på andre motoren?

5abfd59e8db0d_thumbnail(2).thumb.jpg.c3fa834e04c53b73ef5e0f8d430395e5.jpg

5abfd5accf54e_thumbnail(1).thumb.jpg.0f38086ff539b39d4d14c5edda769a1c.jpg

EDIT:

Angående røyk ut av vent på dør førerside, så var det at jeg parkerte rett over en vanndamm etter endt kjøring og varmen fra katalysatorene fordampet vannet og det ble dratt inn i bilen. Fikk litt sjokk da jeg så røyken må jeg si...

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...