morpho Skrevet April 1, 2018 Share Skrevet April 1, 2018 Hei! Håper noen kan hjelpe meg å forstå følgende: Byttet glødeplugger og gløderele, fant ut at innsuget måtte av, det var jo fullstendig gjenkokset, så rengjorde det mekanisk og klasket igjen. La ellers merke til at slangen fra intercooler til innsug lekker i begge ender. Startet opp, kjørte tur, funket greit, men kom på at sensoren på innsuget hadde jeg glemt å rengjøre. Den var heltforjævlig. Renset, men i etterkant av dette jager turtallet i 15-20 sekunder ved kaldstart, så i dag tenkte jeg å rense egr ventilen. Drn ser sikkert ikke ut den heller. Problemet er imidlertid at jeg ikke får den av da skruene er rustet fast og sporene på ene skruen er rundet av. Så da koblet jeg av vakuumslangen isteden. To forskjeller: egr_err = -100 med slangen på og varierer mellom 98.4 og -0.8 med slangen av. Dessuten innbiller jeg meg at motoren går lettere fra 800-2000 rpm der det før kunne drøye litt. Spørsmål: er egrventilen lukket med slangen av? Kan den ha kokset fast i åpen stilling? Hvordan får jeg faenskapet av når den er rustet fast? Og kan man ikke bare blende hele driten med en kobberplate mellom blokk og egr? Eller er det samme nytten å ta av vakuu slangen? Har også litt turbouling. Det regner jeg med kommer fra lekke slanger fra intercooler. Er det noe lurium man kan bruke her, eller må jeg spandere nye slanger? De koster jo heroin og vel så det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Ja EGR-ventilen kan ha blitt kokset igjen i åpen stilling, men den skal være lukket i hvilestilling. Er EGR-ventilen åpen når motoren er av, ja da er det noe feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 Tja, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Nå har jeg tatt av vakuumslangen fra den sorte lille boksen før egr-ventilen, og målingene er nå egr_pdc:0% og egr_err: -100 eller -0.8 ved kald motor og egr_pdc varierer fra 5% til 95% ved varm motor hvor egr_err igjen er -100 eller -0.8. O2-sensoren får ingen signal ved kald motor, ved varm motor varierer den fra 0.2V til rett over 1V. Turboulingen er tilstede selv etter at alle slanger fra turbo t.o.m innsug nå sitter peise fast. Actual air mass flow er høyere enn specified; sistnevnte ligger på ca 480 mens actual varierer noe, men fort mellom 560-800 v/pådrag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå