Gå til innhold

Treg start/daukjørt motor ved andre gangs start


EirikSor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er første gang jeg skriver til dette forumet, så vil starte med å takke for et flott forum med masse nyttig informasjon.

Jeg har en BWM 528i 1999 modell som den siste tiden har begynt å oppføre seg rart. Når jeg starter bilen om morgenen eller f.eks. etter jobb, starter den umiddelbart og går som en klokke. Men dersom jeg stopper bilen for så å starte på nytt etter noen minutter, er det så vidt den vil starte (typisk 4-5 sekunder før motoren tenner). Ved videre kjøring er motoren skikkelig daukjørt og må typisk gi dobbelt så mye gass for å oppnå tilsvarende moment som normalt. Når bilen har stått en stund, fungerer alt som normalt igjen.

Jeg har googlet og søkt i dette forumet uten å finne tilsvarende problem, men er det noen her som kan ha en formening om hva som er galt? Vil ta bilen på service, men hadde vært fint å ha en forståelse av hva som foregår før jeg tar med bilen til verkstedet.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noe tidligere at hvis bilen har stått et par-tre timer og temp er kommet ned til ca. øvre del av blåfeltet og hvis jeg startet da så gikk motoren ujevnt en stund før gangen ble bra igjen. Som regel aldri noe problem ved helkald motor eller start 10-15 min etter stopp. Nå vet jeg at jeg har kjørt endel med falskluft og har ikke fått eller tenkt på sjekke det symptomet igjen. Har ikke kjørt avgårde med den ujevne på gangen på tomgang heller, da jeg har ventet av for å se hva som skjedde. Hvordan er tilstanden på Vanos på bilen din nå? Hvis du lar den gå uten å røre pedalen fra helkald opp til iallefall 75 grader, begynner den å duppe i turtall ved faste intervall ca. når temp er litt oppi blå feltet? Den skal gå helt fint først, men så kan det symptomet komme. Da er sannsynligvis O-ringene på Vanos utslitt og moden for bytte. Ellers tror jeg en av tingene du kan gjøre er å bruke en app m/bluetooth adapter og lese av fueltrim på tomgang og ellers idet problemet oppstår. Da får du iallefall vite om blandingen er feil da. Har du mulighet til å lese av med INPA realtimeverdier så er kanskje det også en mulighet. En av tingene det kan være er tempsensorer (inntak, utetemp, motortemp) da det stort sett er disse som har forskjell i verdi når dette skjer med start av halvvarm motor. Det er satt grenser i ECU på disse som aktiverer/deaktiverer ting i blandingensforholdet (luft/bensin). Det er meget mulig at blandingen blir satt feil ved halvvarm motor pga at en av disse er dårlige. Kan også være O2 sensortull da de sikkert er aktivert på det tidspunktet også. De er veldig viktig for blandingen. Kan være altfor mager blanding idet du starter ved halvvarm motor. Gammel bil og kanske mye gammel gummi så og å få gjort en leaktest med røykmaskin for sjekke for falskluft er egentlig første step før man begynner å bytte deler. Hvis ikke gjort bør også tomgangsventilen rengjøres så den går fint. Kan henge seg opp og ikke stenge helt som gir mager blanding. Det kan være litt vrient den saken der. Lykke til uansett!

Tillegg:

Under ser imidlertid ut for å være ved normal motortemp, men ligner kanskje litt på problemet ditt. Her var det veivsensoren som lagde trøbbel.

https://www.youtube.com/watch?v=4lfjDf_eO3Q

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei xracer,

Tusen takk for utfyllende svar!

Ang. vanos, jeg har ikke testet å la bilen gå opp til 75 grader som du foreslår, men har til tider merket at bilen på halvvarm tomgang dupper i turtallet slik du beskriver. Da dupper den jevnt, antar ca. hvert 5. sekund, ned mot 500 omdreininger før den umiddelbart hopper opp igjen. Så slitte O-ringer er da kanskje første ting å sjekke. Får vel bestille en time på verksted med det første. Bilen har for øvrig kun gått 140' km.

Ang. temperatursensor, har jeg også hatt et annet problem vinterstid, nemlig at varmeapparatet, dvs. termostaten etter en stund kjøring har sluttet å fungere og blåser iskald luft inn i bilen. Har da måttet sette opp termostaten til opp mot maks og da kommer varmen igjen. Dette har skjedd kun på lengre kjøreturer, gjerne etter 30-60 minutter kjøring eller mer. Antar dette ikke har noen sammenheng med temperatursensorene for øvrig? Eller er det en felles styringsenhet i computeren for disse som kan ha en svakhet?

Ang. fueltrim og INPA, jeg har en OBC2 scanner, men er ingen ekspert på bruk av denne. Men kan se hva jeg evt. kan finne ut av.

Takk også for videosnutten. Dette ligner litt på det jeg erfarer så langt jeg kan se, men skal se ordentlig på den når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Hilsen Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, EirikSor said:

Hei xracer,

Tusen takk for utfyllende svar!

Ang. vanos, jeg har ikke testet å la bilen gå opp til 75 grader som du foreslår, men har til tider merket at bilen på halvvarm tomgang dupper i turtallet slik du beskriver. Da dupper den jevnt, antar ca. hvert 5. sekund, ned mot 500 omdreininger før den umiddelbart hopper opp igjen. Så slitte O-ringer er da kanskje første ting å sjekke. Får vel bestille en time på verksted med det første. Bilen har for øvrig kun gått 140' km.

Ang. temperatursensor, har jeg også hatt et annet problem vinterstid, nemlig at varmeapparatet, dvs. termostaten etter en stund kjøring har sluttet å fungere og blåser iskald luft inn i bilen. Har da måttet sette opp termostaten til opp mot maks og da kommer varmen igjen. Dette har skjedd kun på lengre kjøreturer, gjerne etter 30-60 minutter kjøring eller mer. Antar dette ikke har noen sammenheng med temperatursensorene for øvrig? Eller er det en felles styringsenhet i computeren for disse som kan ha en svakhet?

Ang. fueltrim og INPA, jeg har en OBC2 scanner, men er ingen ekspert på bruk av denne. Men kan se hva jeg evt. kan finne ut av.

Takk også for videosnutten. Dette ligner litt på det jeg erfarer så langt jeg kan se, men skal se ordentlig på den når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Hilsen Eirik

 

Har litt liten tid å svare nå, men er jo ikke sikkert O-ringene er utslitt etter bare 140k, men har vel noe med historikk på oljeskift også å gjøre det, men også bare at de er foreldet. Det er jo solenoider også der som kan tettes litt. Uansett er det billig å overhale Vanos hvis man kan gjøre det selv. Ikke vanskelig, men må gjøres ordentlig og finnes gode YT video'er til hjelp. Ting som er aktuelt å bare bytte for å eliminiere feilkilder er jo, Kamsensor og Veivsensor hvis finner til god pris eller lite brukt. Men jeg ville startet med å fjerne mest mulig falskluft hvis det finnes, da det lager trøbbel med tuning uansett hva du gjøre ellers. Ellers er det coil'er og plugger. Tror ikke det er noe tull med bensintrykk i ditt tilfelle, men det kan jo sjekkes også ganske enkelt. Du har altså ikke fått sjekket for feilkoder i systemet? Er det større blandingsproblemer vises det ofte med gult motorlys uansett, men kan jo være noe annet som er aktuelt  via feilkoder. Angående varmeapparatproblemene så har jeg ikke noe kjennskap til det, men det finner du også ut av via nettet regner jeg med. Legg uansett en plan for jobben så du ikke må demontere flere ganger pga noe som du burde skiftet i samme slengen. Spesielt vakuumslanger i bakkant av motor og nede ved veihusventsystemet. Lykke til :wink:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...