IRN Skrevet Juli 3, 2018 Share Skrevet Juli 3, 2018 Jeg hadde min E46 318i (M43 motor) til reparasjon hos Polenrep I juni, og jeg må si at jeg er meget fornøyd. Her er en liten novelle som beskriver min erfaring med Polenrep: Det var i hovedsak reperasjoner under bilen som måtte utføres. Det hadde bygget seg opp en god del skader over tid, og hjullagrene hadde begynt å støye såpass mye at jeg ble litt bekymret når jeg kjørte bilen. I tillegg hadde motorfestene vært ødelagte i flere år (selv om tidligere inspeksjon friskmeldte motorfestene) med påfølgende skader på resten av drivverket og understellet generelt var slitt. Og den manuelle girkassen lagde mye lyd og var hard å gire, og clutchen sang på siste verset. Ville også ha poly-foringer på traversen bak slik at det blir mindre slark der. Det var altså mye som måtte gjøres, og delene var ikke akkurat billige i Norge. Så jeg planla sommerferien slik at det var mulig med en tur til Polen, og tok kontakt med Polenrep noen måneder i forveien. Her var det god kundeservice hele veien. Kontaktpersonen Zygmunt snakker godt engelsk, og det var ganske lett å kommunisere via email. Det kunne ta noen dager før jeg fikk svar da han måtte sjekke med forskjellige verksteder for å hente inn priser osv, men jeg fikk alltid svar. Jeg fikk først et prisestimat på ca 20k, noe jeg synes var veldig rimelig. Bare svinghjul og clutch kit-delene kostet fort 10k i Norge da jeg sjekket prisene. Jeg ble dermed revet med, og la på ekstra arbeid inkludert prepping og lakkering av panser (hadde med egen fargelakk). Dette pushet prisen opp til ca 26k, men tollvesenet vil jo ha sitt så jeg satte av 25% ekstra. Turen ned tok jeg gjennom Sverige på E6. Med en fergetur fra Trelleborg til Polen og deretter en 2-timers kjøretur var jeg på verkstedet. Jeg la turen over 2 dager og overnattet i Trelleborg. Ankom på en søndag, og da var jo egentlig verkstedet stengt. Men Zygmunt sa «no problem» og møtte meg på verkstedet likevel for å ta imot bilen og gå gjennom arbeidet som skulle gjøres. Etterpå fikk jeg sitte på i bilen hans og han droppet meg av på togstasjonen da jeg skulle videre til Berlin. Makan til kundeservice har jeg aldri opplevd. De fikk 10 arbeidsdager på seg til å utføre arbeidet. Zygmunt hadde sagt at trengte minst 7 arbeidsdager, men den store jokeren var hva innvendig inspeksjon av girkassen ville vise. Fikk en telefon fra Zygmunt tidlig på tirsdagen, da hadde de fått sett over hele bilen og tatt ut girkassen. Fikk da en oppdatert liste med priser for arbeidet basert på inspeksjonen og de hadde lagt på litt ekstra arbeid de mente var fornuftig å gjennomføre i samme slengen. Summene stemte godt med prisene jeg hadde fått i første omgang. Det var ikkeno feil med tannhjul eller synkro i girkassen, så der slapp jeg billig unna. De byttet derimot «gear selector pins», «gear selector», alle pakningene og girkassefestene. De fant også en «major oil leak» på registerkjede-huset og en kjølevæske-lekkasje bakpå motoren da de hadde tatt ut girkassa. Oljelekkasjen ble en garantisak i Norge for et tidligere brukt verksted, mens jeg lot Polenrep ordne kjølevæskelekkasjen. Det må nevnes at de ikke tar kortbetaling og at de krever betaling for delene som skal brukes før de setter i gang arbeidet. Jeg var ikke så keen på å vandre rundt i Stettin med lomma full av kontanter, så jeg sendte dem en bankoverføring istedenfor som dekket delene. De visste ikke helt hvordan de skulle fakturere med 0% moms for privatpersoner, så jeg brukte organisasjonsnummeret for en bedrift noen i familien eier. Da fikk de satt 0% moms på arbeidet. Jeg var i kontakt med Zygmunt i løpet av de to ukene bilen var på verksted, og jeg fikk oppdateringer underveis. Spurte også om bilder av oljelekkasjen, noe jeg fikk tilsendt på email. Dro og hentet bilen og fikk en liten rundown av hva de hadde gjort. Panseret var lekkert som bare det, all ulyd fra hjul-lagrene var borte, girkassa var lett å gire med og den nye clutchen førte til at jeg kvalte motoren da jeg skulle kjøre fordi jeg hadde blitt vant til slitt clutch. Oops. Kjørte så samme veien tilbake til Norge, stakk innom Nordby for litt grensehandel, og tok en tur innom tollvesenet der jeg betalte norsk moms på herligheten. De hadde gjennomført 4-hjuls-kontroll, men bilen dro litt til høyre i høye hastigheter på veien hjem. Zygmunt fortalte at 4-hjuls kontrollen var innenfor spec, og jeg vet at bærearm-foringene foran er litt slitt, så skal bytte dem med poly-foringer og se om det løser problemet. Mulig det også er noe skjevheter i hjulene foran, så skal bytte på dem og se om det hjelper. Her er prislisten på mesteparten av arbeidet de gjennomførte i polske zloty, med noen kommentarer fra Zygmunt: Bmw e46 work parts all prices in PLN, work prices excl vat Clutch 800 650 Flywheel 1500 Rear driveshaft seal 150 Gearbox mounts 80 Cooling system connector 150 40 cooling fluid leakage Cooling system pipe 130 cooling fluid leakage Gearbox renovation 1300 Gear selector gasket 20 Rear gearbox seal 30 Gearbox oil 90 Gear selector 80 only from service 25 11 7 580 281 Gear selector pin 15 only from service 23 41 1 466 134 Gear selector pin x4 45 only from service 25 11 1 220 439 other gearbox parts - everything looks ok. with the gearbox gears and synchronizers inside, in our opinion the best would be to change all those seals, gear selector and the clutch and check how it will be acting after this operation. Driveshaft elastic joint 250 250 Driveshaft support 120 Engine mounts 300 450 Rear wheel bearings 700 250 Rear bench bushings (poliuretan) 650 300 Rear shocks upper mounts 250 80 Rear shocks covers and dampers 80 Geometry adjustment 300 Hand brake adjustment 200 - Front wheel bearings 500 720 Compression test 150 - Trailer hook mounting 70 - plug in mechanism repair Rear suspension plastic cover left (cracked) 30 150 only from service 51 71 8 218 119 Hood sanding and lacquering (external) 950 - TOTAL 11980 in PLN, excl vat Skare1, Caesar, michaelskare og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå