Gå til innhold

Bytte ut TCU + MULF med Combox - F01


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Ole Andreas Vega skrev:

Finner selv ikke noe på realoem eller koed, det er liksom ikke i lista, de kontaktene der nummer 3 eller 2.image.png.8bc489158493a66dae76b8316575c92c.png

Jeg kjøpte den store pluggen fra Kufatec

Den blå var jeg heldig med at fulgte med comboxen jeg kjøpte. Men mener den er lik på combox til E og F serie.

Her kan du se hvilken guide jeg brukte for dette https://www.bimmerfest.com/threads/diy-how-to-make-a-combox-plug-play-retrofit-harness.723325/#post-7850200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, nokiaas skrev:

Jeg kjøpte den store pluggen fra Kufatec

Den blå var jeg heldig med at fulgte med comboxen jeg kjøpte. Men mener den er lik på combox til E og F serie.

Her kan du se hvilken guide jeg brukte for dette https://www.bimmerfest.com/threads/diy-how-to-make-a-combox-plug-play-retrofit-harness.723325/#post-7850200

Ok, så du lagde ditt eget ledningsnett, jeg tenkte bare å sette de forskjellige pinsa dit hvor de skal i combox kontakten, vil det ikke la seg gjøre kanskje iforhold til lengdene på kablene som er i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Andreas Vega skrev:

Ok, så du lagde ditt eget ledningsnett, jeg tenkte bare å sette de forskjellige pinsa dit hvor de skal i combox kontakten, vil det ikke la seg gjøre kanskje iforhold til lengdene på kablene som er i bilen?

Tror det er lange nok kabler. Men det er lurt å sjekke først. Jeg lagde overgang i tilfelle jeg fikk problemer så var det raskt å bytte tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ole Andreas Vega skrev:

Ok takk skal du ha ! fikk du forresten SOS til å fungere i likhet med Hans Erik som var med tidligere i tråden her ? 

Vel, jeg fikk bort alle feilmeldinger ifb SOS.

Når jeg trykket på knappen startet den å ringe. Men jeg prøvde aldri å vente til noen svarte.

Jeg var i kontakt med BMW flere ganger for å få registrert SIM nummerert på comboxen over på min bil. Det tok så lang tid at plutselig hadde jeg byttet til en 2011 740xd.

Så omregistreringen av combox ble aldri fullført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 23.41, HansErik skrev:

Til slutt kjøpte jeg denne fra rfsupplier.com: "1 x Coax Type: RG174; Length: 30cm; Connector A: Fakra B Straight Plug; Connector B: Fakra G Straight Jack (F03GSJ-F03BSP-174-30)", men husker ikke helt hva denne var til i forhold til adaptersettet fra Kufatec.

 

 

 

Vet du hvilken kabel denne gjelder for som Hans erik også nevnte? klarer ikke helt å se for meg hva den skal være til, finner heller ingen kabel som heter det på rfsupplier.com? er det USB pluggen kanskje?

for det virker som om denne: https://www.kufatec.com/de/car-hifi/antennenadapter/antennenadapter-fuer-bmw-mulf-tcu-auf-combox-39214 

Har alle de antenne overgangene som jeg trenger.

Endret av Ole Andreas Vega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, nokiaas skrev:

Vel, jeg fikk bort alle feilmeldinger ifb SOS.

Når jeg trykket på knappen startet den å ringe. Men jeg prøvde aldri å vente til noen svarte.

Jeg var i kontakt med BMW flere ganger for å få registrert SIM nummerert på comboxen over på min bil. Det tok så lang tid at plutselig hadde jeg byttet til en 2011 740xd.

Så omregistreringen av combox ble aldri fullført.

Ok, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dette å bli lenge siden, så husker rett og slett ikke hvorfor jeg bestilte den kabelen fra rfsupplier.com, ei heller om den er i bruk nå :)

Det gikk forøvrig fint for meg å bare bytte over eksisterende ledninger, lagde ikke noe eget ledningsnett annet enn for KCAN2

Har testet SOS-knappen ved et par anledninger (rett etter montering, men før K-CAN2 var lagt opp og koding var i orden, så enda en gang når alt var på plass). Hos meg ringte den rett til 112 i begge tilfeller, men før K-CAN2 var lagt opp og koding i orden, så fikk jeg ingen indikasjon i bilen på at den ringte, og fikk heller ikke avbrutt eller lagt på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kabelovergangene er vel bare pga det er andre fakra plugger på combox kontra tcu og mulf. Men har lest at mange bare klipper bort tappene så passer de uansett. De fakra plastikk pluggene er jo egentlig bare en ekstra sikkerhet for at ikke SMB pluggen skal dette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, HansErik skrev:

Nå begynner dette å bli lenge siden, så husker rett og slett ikke hvorfor jeg bestilte den kabelen fra rfsupplier.com, ei heller om den er i bruk nå :)

Det gikk forøvrig fint for meg å bare bytte over eksisterende ledninger, lagde ikke noe eget ledningsnett annet enn for KCAN2

Har testet SOS-knappen ved et par anledninger (rett etter montering, men før K-CAN2 var lagt opp og koding var i orden, så enda en gang når alt var på plass). Hos meg ringte den rett til 112 i begge tilfeller, men før K-CAN2 var lagt opp og koding i orden, så fikk jeg ingen indikasjon i bilen på at den ringte, og fikk heller ikke avbrutt eller lagt på.

 

Ok takker for svar :)

Jeg tenker å gjøre det samme men har ikke åpnet å sett bak enda men etter hva jeg har sett på bilder/videoer så virker kanskje kablene litt korte fra den ene siden for å få montert den tilbake på plass slik det skal være, eller hadde du ingen problem for det ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2021 den 15.18, nokiaas skrev:

De kabelovergangene er vel bare pga det er andre fakra plugger på combox kontra tcu og mulf. Men har lest at mange bare klipper bort tappene så passer de uansett. De fakra plastikk pluggene er jo egentlig bare en ekstra sikkerhet for at ikke SMB pluggen skal dette ut.

Hei nokiaas, jeg driver å re pinner her nå, lagde du en dobbel ledning fra pin 21 tcu til pin 11 og 19 combox ? 

MULF_TCU_til_Combox_Pinout.thumb.png.4ba443559a6d2015e52ffa583f08be5c.png

1626451414948104262109545690984.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var combox installert her også :) 
Selve re-pinning gikk veldig greit, tror jeg dobbelt sjekket flere ganger at alle kontaktene var kommet dit de skulle.
FA(VO) endringen gikk fint (la til 6NF, 6VC og endret 6FL->6NL).
Fikk ikke hente ut CAFD fra CMB_media med det første,
måtte trykke Detect CAF for SWE, og velge den nyeste caf på lista helt i bunn.
Da fikk jeg opp CAFD på cmb_media. Jeg VO kodet da CIC og CMB, men fikk ikke endre FDL på CAFD, verken på de eller noen andre ecu'er. Fikk opp en feil melding C027 eller noe sånn. Søkte etter feil meld på google og flere hadde fått fikset det med en reinstallering av Esys, men jeg tenkte at det kan da ikke være grunnen.
Jeg trodde det kunne ha noe med at jeg ikke hadde VO kodet alle de nødvendige ECU'ene, og jeg valgte da å trykke på øverste mappe SVT (VIN) og trykket kode, og da tror jeg at jeg VO kodet alle modulene til den nye FA?, som sikkert ikke var nødvendig i det hele tatt, for Jeg endte opp med 58 feil meldinger og et lys show i instrument panelet. Trodde løpet var kjørt. Heldigvis var det bare å få slettet alle feil meldingene med ISTA og de dukket ikke opp igjen. Videre fikk jeg fortsatt ikke FDL kode, men det viste seg at jeg ikke hadde lagret denne SVT filen og etter det fikk jeg lov å endre CAFD filene. (Fortsatt fersk til Esys :D)


Ser ut som da jeg VO kodet alt, så har alle modulene gått tilbake til standard eller noe sånn, for det er enkelte ting jeg har fdl kodet tidligere, som har gått tilbake til standard verdi.

Jeg valgte å ikke strekke de to ledningene til K-CAN2 for SOS biten, men de ligger klar.  Jeg har et avtagbart tilhengerfeste som jeg skal installere i en senere anledning, hvor jeg da også må fram til de, så jeg avventer med det inntil da.

Foruten om det så ser det da ut som alt fungerer som det skal 👍


Takker for all hjelp Nokiaas🙌🙌 og HansErik, Denne tråden har vært til veldig stor hjelp.

Fant forresten ikke ut hvordan jeg la til 2 telefoner i CAFD FDL, kanskje det må software oppdateres, jeg fikk værtfall det i tillegg, mulighet til å oppdatere SW i settings.

Til info om det er noen andre som skal gjøre samme retrofit, dette med å re pinne kontaktene selv, så kan dere bruke den 26 pol pluggen ifra FRM modul 3, den passer i combox med litt "trimming av den ene siden"
FRM3 finnes også i de nyere E-seriene, om dere finner en på skraphaugen slik som jeg gjorde.
brukte vell i alt 1700 kr på denne retrofitten, var ikke så aller værst i forhold til hva det kunne vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ole Andreas Vega skrev:

Da var combox installert her også :) 
Selve re-pinning gikk veldig greit, tror jeg dobbelt sjekket flere ganger at alle kontaktene var kommet dit de skulle.
FA(VO) endringen gikk fint (la til 6NF, 6VC og endret 6FL->6NL).
Fikk ikke hente ut CAFD fra CMB_media med det første,
måtte trykke Detect CAF for SWE, og velge den nyeste caf på lista helt i bunn.
Da fikk jeg opp CAFD på cmb_media. Jeg VO kodet da CIC og CMB, men fikk ikke endre FDL på CAFD, verken på de eller noen andre ecu'er. Fikk opp en feil melding C027 eller noe sånn. Søkte etter feil meld på google og flere hadde fått fikset det med en reinstallering av Esys, men jeg tenkte at det kan da ikke være grunnen.
Jeg trodde det kunne ha noe med at jeg ikke hadde VO kodet alle de nødvendige ECU'ene, og jeg valgte da å trykke på øverste mappe SVT (VIN) og trykket kode, og da tror jeg at jeg VO kodet alle modulene til den nye FA?, som sikkert ikke var nødvendig i det hele tatt, for Jeg endte opp med 58 feil meldinger og et lys show i instrument panelet. Trodde løpet var kjørt. Heldigvis var det bare å få slettet alle feil meldingene med ISTA og de dukket ikke opp igjen. Videre fikk jeg fortsatt ikke FDL kode, men det viste seg at jeg ikke hadde lagret denne SVT filen og etter det fikk jeg lov å endre CAFD filene. (Fortsatt fersk til Esys :D)


Ser ut som da jeg VO kodet alt, så har alle modulene gått tilbake til standard eller noe sånn, for det er enkelte ting jeg har fdl kodet tidligere, som har gått tilbake til standard verdi.

Jeg valgte å ikke strekke de to ledningene til K-CAN2 for SOS biten, men de ligger klar.  Jeg har et avtagbart tilhengerfeste som jeg skal installere i en senere anledning, hvor jeg da også må fram til de, så jeg avventer med det inntil da.

Foruten om det så ser det da ut som alt fungerer som det skal 👍


Takker for all hjelp Nokiaas🙌🙌 og HansErik, Denne tråden har vært til veldig stor hjelp.

Fant forresten ikke ut hvordan jeg la til 2 telefoner i CAFD FDL, kanskje det må software oppdateres, jeg fikk værtfall det i tillegg, mulighet til å oppdatere SW i settings.

Til info om det er noen andre som skal gjøre samme retrofit, dette med å re pinne kontaktene selv, så kan dere bruke den 26 pol pluggen ifra FRM modul 3, den passer i combox med litt "trimming av den ene siden"
FRM3 finnes også i de nyere E-seriene, om dere finner en på skraphaugen slik som jeg gjorde.
brukte vell i alt 1700 kr på denne retrofitten, var ikke så aller værst i forhold til hva det kunne vært.

Så bra!

Jeg gjorde samme "feil" første gang jeg brukte e-sys. Sto øverst og VO kodet alle moduler. Det tok lang tid og masse feilmeldinger og blinkende  lys ja. Trodde jeg hadde ødelagt alt i bilen. Men det gikk jo greit til slutt.

Det stemmer at VO koding skriver over FDL endringer som er gjort. Så det er lurt å ha en notis på alle endringer etterhvert som man gjør noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...