azith

Drivetran fault 520D f10, INPA feilsøking

Recommended Posts

Hei,

Har en F10 520d med motorkode N47-d20c. Har haft probelmet at den går i "limpmode" vid fullt gaspådrag. Bilen har eftermonterat trimbox fra DTE-systems (den er nå koblet vekk). Nylig har jag klart å instalere Inpa for å lese feilkoder men det virker som att feilkodane ikkje ligner på "vanlige koder".. Se bilde nede. Korleis kan kan konvertere så kodane så man i alle fall kan google dei? Inpa er dessverre på tysk...

Jag har også lyckats få ut lite felkoder med sånn der bluetooth obd, med blir veldig usikker på ka som egentli kan va feil. 

Nåken som kan hjelpe? 😮

Fault.JPG

IMG_5535.JPG

IMG_5536.JPG

IMG_5537.JPG

IMG_5538.JPG

IMG_5539.JPG

fuel.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ene koden fra inpa der peker på reguleringen av vnt i turboen. Elektrisk eller mekanisk defekt. Kan være dårlig kontakt, sjekke der først kanskje? Om det er feil på regulering av turbo, så kan det forårsake for høyt ladetrykk, som vil gi limp-mode, of muligens også forklarer den feilen du får på Map-sensor i siste bilde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. He gått over kablage og kontakter. Finner ingen tydlig feil. Vnt reguleringen er makanisk? kan man sjekke den på nåken måte? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På din motor er den elektromekanisk, elektrisk del styrer mekanisk stag. På eldre modeller er dette styrt elektro-vakuum-mekanisk. Hvis du klarer å finne staget som går inn på turbo for styring av vnt, så skal du se at dette beveger seg ved forskjellige turtall/rusing av motoren. Se video for hvordan dette skal fungere. 

https://youtu.be/AzAT0R9XG58

Den feilkoden i inpa tyder på at bilen ikke får kommunisert med den elektroniske delen av turboen. Dette er ikke ett ukjent problem på n47. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har søkt på nettet om tvs og he skjønnt endel bedre nå. Takk ska du ha BrilleBjørn.  

Siden det er en vanlig feil på N47, ka som kan gjerast? kor bør ej begynne å feilsøke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ser den mekaniske armen som skal bevege vnt(vgt)-mekanismen i turboen din på videoen der. Prøv å få noen til å sitte i bilen å ruse den, så ser du om det er bevegelse i den. Om det ikke er bevegelse i den ved rusing, så er det noe galt, og det positive da er at du har i det minste funnet problemet. Du kan prøve å bevege den for hånd, for å sjekke om problemet ligger i turbo, da disse kan kokse fast. Om den elektriske aktuatoren er kaputt, så er jeg usikker på om man kan bytte bare denne, men ser med ett kjapt google-søk på ladedrucksteller at disse blir solgt løse fra turbo, så antar at denne skal gå an å bytte. Mulig den må kodes i tilfelle. Du kan også sjekke at alle ledninger er intakte frem til aktuator, mener du finner koblingskjema på newtis.info. prøv å google "turbo actuator n47" så får du sikkert svar på beste løsning. 

Mvh

Bjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er en knupp! Takk :) Ska sjekke det du nevnte imorgen. virker heilt klart som at det er der problemet ligger. har aldrig hørt den lyden før helder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var akkurat ute og prøvde å kjenne på arma, den var ganske stumm, fekk startet motoren og då bevegde den sej ligg med litt hjelp fra mej. Tok en runde deretter med hardt gasspådrag så fekk ej feilmelding igjen. Gjekk då in med Inpa og fekk nåken nyere koder. Kan det ha sånn at den faktiskt he koksa igjen? 

16E32A77-0480-49B6-BCBC-60990F08E9C7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si utifra bilde ditt, eneste som står der er at det er 4 feil i dde. Du må inn på dde, for å se beskrivelse av hver feil. 😉

Edit: bare for å spesifisere; det er ikke selve turboen som kokser igjen, men "vanene", eller "nozzles" som skal endre geometri i eksoshuset, som kokser til plata de skal gli mot. 

Edited by BrilleBjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en kjøretur med live-data i inpa, velger "analogue values" så vil du fort se om du får for høyt trykk, eller om det kan være map-sensor som tuller. Tviler egentlig på map-sensor siden bilen klager på at den ikke får svar fra control-unit til turboen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen går i limpmode nesten kvar gong ej gir fullt, nesten..  Hade heilt glemt å sende det feilkodane fra DDE, sender dei her nå

3C686D0C-2949-41C3-92D5-92D9FCEE4E22.jpeg

A7D8FE0A-9A50-430F-9D43-C7861E29992A.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.