azith Skrevet Januar 6, 2019 Skrevet Januar 6, 2019 Hei, Har en F10 520d med motorkode N47-d20c. Har haft probelmet at den går i "limpmode" vid fullt gaspådrag. Bilen har eftermonterat trimbox fra DTE-systems (den er nå koblet vekk). Nylig har jag klart å instalere Inpa for å lese feilkoder men det virker som att feilkodane ikkje ligner på "vanlige koder".. Se bilde nede. Korleis kan kan konvertere så kodane så man i alle fall kan google dei? Inpa er dessverre på tysk... Jag har også lyckats få ut lite felkoder med sånn der bluetooth obd, med blir veldig usikker på ka som egentli kan va feil. Nåken som kan hjelpe? 😮
BrilleBjørn Skrevet Januar 6, 2019 Skrevet Januar 6, 2019 Den ene koden fra inpa der peker på reguleringen av vnt i turboen. Elektrisk eller mekanisk defekt. Kan være dårlig kontakt, sjekke der først kanskje? Om det er feil på regulering av turbo, så kan det forårsake for høyt ladetrykk, som vil gi limp-mode, of muligens også forklarer den feilen du får på Map-sensor i siste bilde.
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Hei og takk for svar. He gått over kablage og kontakter. Finner ingen tydlig feil. Vnt reguleringen er makanisk? kan man sjekke den på nåken måte?
BrilleBjørn Skrevet Januar 6, 2019 Skrevet Januar 6, 2019 På din motor er den elektromekanisk, elektrisk del styrer mekanisk stag. På eldre modeller er dette styrt elektro-vakuum-mekanisk. Hvis du klarer å finne staget som går inn på turbo for styring av vnt, så skal du se at dette beveger seg ved forskjellige turtall/rusing av motoren. Se video for hvordan dette skal fungere. https://youtu.be/AzAT0R9XG58 Den feilkoden i inpa tyder på at bilen ikke får kommunisert med den elektroniske delen av turboen. Dette er ikke ett ukjent problem på n47.
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Har søkt på nettet om tvs og he skjønnt endel bedre nå. Takk ska du ha BrilleBjørn. Siden det er en vanlig feil på N47, ka som kan gjerast? kor bør ej begynne å feilsøke?
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Var ute nå og merka att det laga en klikkelyd attmed turboen, en arm der som ikkje heilt kan bevege sej. Det varer bare en liten stond før lyden forsvinner... Er det normalt eller er det den det vtg som kanskje er problemet? Sjekk videoen FE9992CD-B63C-4634-9BE1-5076513D8473.MOV
BrilleBjørn Skrevet Januar 6, 2019 Skrevet Januar 6, 2019 Du ser den mekaniske armen som skal bevege vnt(vgt)-mekanismen i turboen din på videoen der. Prøv å få noen til å sitte i bilen å ruse den, så ser du om det er bevegelse i den. Om det ikke er bevegelse i den ved rusing, så er det noe galt, og det positive da er at du har i det minste funnet problemet. Du kan prøve å bevege den for hånd, for å sjekke om problemet ligger i turbo, da disse kan kokse fast. Om den elektriske aktuatoren er kaputt, så er jeg usikker på om man kan bytte bare denne, men ser med ett kjapt google-søk på ladedrucksteller at disse blir solgt løse fra turbo, så antar at denne skal gå an å bytte. Mulig den må kodes i tilfelle. Du kan også sjekke at alle ledninger er intakte frem til aktuator, mener du finner koblingskjema på newtis.info. prøv å google "turbo actuator n47" så får du sikkert svar på beste løsning. Mvh Bjørn
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Du er en knupp! Takk Ska sjekke det du nevnte imorgen. virker heilt klart som at det er der problemet ligger. har aldrig hørt den lyden før helder.
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Var akkurat ute og prøvde å kjenne på arma, den var ganske stumm, fekk startet motoren og då bevegde den sej ligg med litt hjelp fra mej. Tok en runde deretter med hardt gasspådrag så fekk ej feilmelding igjen. Gjekk då in med Inpa og fekk nåken nyere koder. Kan det ha sånn at den faktiskt he koksa igjen?
BrilleBjørn Skrevet Januar 6, 2019 Skrevet Januar 6, 2019 (endret) Vanskelig å si utifra bilde ditt, eneste som står der er at det er 4 feil i dde. Du må inn på dde, for å se beskrivelse av hver feil. 😉 Edit: bare for å spesifisere; det er ikke selve turboen som kokser igjen, men "vanene", eller "nozzles" som skal endre geometri i eksoshuset, som kokser til plata de skal gli mot. Endret Januar 6, 2019 av BrilleBjørn
azith Skrevet Januar 6, 2019 Forfatter Skrevet Januar 6, 2019 Kodene forsvant når bilen blei starta om ska gå in på DDE så fort den kjeme opp igjen
BrilleBjørn Skrevet Januar 7, 2019 Skrevet Januar 7, 2019 Hvis du tar en kjøretur med live-data i inpa, velger "analogue values" så vil du fort se om du får for høyt trykk, eller om det kan være map-sensor som tuller. Tviler egentlig på map-sensor siden bilen klager på at den ikke får svar fra control-unit til turboen.
azith Skrevet Januar 7, 2019 Forfatter Skrevet Januar 7, 2019 Hei, fekk ikkje fram inpa for å sjå turbotrykk men har en sånn ELM-obd som ej har spelet in video av. Ka er normalt turbotrykk? Under kjøring så kom den opp til 22.6psi Videon er av stillestående bil 6408E411-AC41-4745-BDAB-BA354348F634.MOV
BrilleBjørn Skrevet Januar 7, 2019 Skrevet Januar 7, 2019 22,6psi er rett over 1,5bar, så virker normalt det. Går den i limp-mode hver gang du kjører med høyt gasspådrag/høyt turbotrykk/høyt turtall? Fått opp de kodene fra dde?
azith Skrevet Januar 7, 2019 Forfatter Skrevet Januar 7, 2019 Bilen går i limpmode nesten kvar gong ej gir fullt, nesten.. Hade heilt glemt å sende det feilkodane fra DDE, sender dei her nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå