BayerBMW Skrevet Mai 10, 2019 Share Skrevet Mai 10, 2019 Har hatt problemer med vindusviskermotoren på min 2007 E61. Viskerne gikk av og på, og spaken lystret stadig sjeldnere. Mistenkte først relé, men dette styrer kun intervallene. Det måtte derfor skrus på viskermotor. Hvorfor blir det slik? Svaret er at årsaken er vann, og vannet trenger inn i motoren, og gjør at fettet som smører skiven som lar viskermotoren gå rundt, stivner. Motoren klarer da ikke å trekke skiva rundt pga for mye motstand i fettet. Motoren i seg selv er altså i topp stand, og kun fettet trenger smøring, feks med WD40. Kort følger en instruks under på jobben. Verktøy tiltrengt var torx, skrutrekker, skralle, WD40 og viktigst av alt avtrekkerverktøy. Fant instruks på pelicanparts, og fjernet alt slik som instruksen var, ned til jeg så viskermotoren på høyre side. Husk å merk opp hvordan viskerarmen står på viskerstaget. Så trengs avtrekkerverktøy for å få av den grå plata på viskerstaget på høyre side. Fjern deretter tetningsplaten mot frontruta. Du kan så skru ut de fire skruene hvor motoren sitter på selve viskertverrstaget, etter å ha løsnet deler av armen fra motoren. Du får da ut motoren. Husk å koble fra strømmen. Ikke åpne den svarte boksen, men skruene på selve motoren. Smør opp med masse WD40, rengjør den blanke plata, og pass også på å rengjøre stiftene som kommer fra det elektriske og skal skli på skiven i motoren. Sett så alt tilbake, som du tok det ut. Smør med WD40 overalt der det er skruer, vannet liker seg overalt, og spesielt i deler som beveger seg. Dette tok to timer, og jeg sparte dermed to verkstedtimer, og 750 for brukt motor, eller 4500+mva for ny motor. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå