b-havers Skrevet Juli 4, 2019 Share Skrevet Juli 4, 2019 (endret) 1997 BMW Z3 1.9, 140bhp – pre-facelift Produsert 29.4.1997, importert til Norge i juni 2002. Utstyrt med 1.9 liters M44-B19 motor på 140HK/103kW. En artig og turtall villig motor som ikke må forveksles med den slappere 1.8 liter versjonen. Km stand står på drøyt 192.000, men hverken bil eller motor synes å være merket av dette. Litt slitasjemerker finnes i setene, men ellers er det ikke mange symptomer på høy kilometerstand. Godkjent PKK i april 2019, for hva det er verdt... Nye bremseskiver/klosser bak, samt bærearm foran – etterfulgt av forstillings justering - ble byttet i forbindelse med denne kontrollen. Bilen har i mitt eie (jeg har eid den to ganger.....) blitt tatt veldig godt vare på. Alle karosseriplater har vært skrudd av for å sjekke etter skjult rust – uten å finne noe. Billeddokumentasjon på dette kan fremlegges. Alle hulrom har blitt behandlet med Fluidfilm, som bør beskytte bilen godt i mange år fremover. Kanalskjørtene har blitt sandblåst for å sjekke for rust, og lakkert i bilens farge. Det følger også med lakkbokser i originalfargen, for evnt reparasjon av steinsprut mm. Kalesjen har vært grundig rengjort og impregnert, og ved test i kraftig regn har den vist seg fullstendig tett. Men; den er over 20 år og nærmer seg etter hvert end-of-life. Bilen er lakkert i den meget sjeldne fargen Palmetto Grønn-2 (kode 408). Det finnes ingen andre Z-biler i Norge i denne fargen; jeg kjenner til to i USA og én i Storbritannia. Den er også utstyrt med sorte skinn sportsseter (Oregon svart – kode Q2SW) med varmetråder. Optionslisten viser at bilen ble levert fra fabrikk med M-sport understell. Fjærene ble byttet til H&R med samme senk som M-sport for et par år siden, godkjent og innskrevet i vognkortet. Dette som følge av en overivrig EU-kontrollør som ikke godkjente originale M-fjærer uten serienummer... Ytterligere fabrikk leveranser er: Smokers package (jaja, i hvert fall 12-volt uttak samt et mikroskopisk lagerrom) Airbag passasjerside Sportsratt Chrome Line interiør Diff sperre 25% Grønntonet glass Elektriske vindusheiser Del-elektriske seter Jeg har også original hardtop til bilen, fabrikklevert i samme farge som bilen. Hardtop har naturligvis fungerende varmetråder i bakruten. Kan mot et tillegg i pris leveres med ekstra hardtop, farge mørkegrønn. Bilen er utstyrt med M frontfanger, som gir den et litt barskere utseende. Nylakkerte Style 65 felger med nye dekk sommer 2019 sitter på bilen, og et sett med originale Z3 felger (Style 6) med dårlig gummi kan følge med. Jeg har, foruten jevnlig service, utført følgende gjennom min eie-tid: Montert rollbars/veltebøyle Montert original vindeflektor i netting utførelse Montert DAB+ radio M-girkule Utført "Fogged Airbox" hack; dette gir bedre luft tilstrømming til luftfilter, og bedre respons i motoren Tidligere nevnte demontering av alle karosseriplater for rustsjekk og -beskyttelse Ny veivhus-ventilasjon Byttet veivakselposisjonssensor Bilstein støtdempere bak H&R senkefjærer rundt om Bremseskiver/klosser bak Det er jo kanskje verdt å trekke frem de få negative tingene jeg kjenner til med bilen også... sentral-lås fungerer ikke bensinmåler lider av 'BMW-syndromet'; virker/virker ikke litt tilfeldig. Jeg har nytt dashbord med alle instrumenter, samt 'pent brukt' bensinmåler liggende - har bare ikke sett behovet for å bytte disse Bilen kan besiktiges/prøvekjøres på Ski. Ny eier får naturligvis livslangt medlemskap i BMW Z Norge, med tilgang til et svært entusiastisk og kompetent miljø. (Trenger jeg å minne om at akkurat denne lille sjarmøren ble kåret til 'publikums favoritt' på den nylig gjennomførte ZedFest.....) Endret Juli 6, 2019 av b-havers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå