Gå til innhold

Bytte av trykksensor/ventil på girkasse?


kgjersda
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en BMW E39 520iA med et problem der girkassen ikke vil gire i alle gir før oljen er varm. Nøytral, park, drive og reverse er greit, men den vil ikke benytte alle gir i drive. Jeg kan heller ikke velge gir. Nå betalte jeg akkurat 9500kr for en flush og har liten lyst å sette bilen tilbake på verkstedet. Bilen girer mye mykere og alt det der, så flushen var nok på tide.

Feilkode i INPA gir meg at det er trykksensor 2 som feiler, dette var også feilkode før jeg flushet (og som var grunnen til at jeg valgte å prøve en flush). 
Frykter at sensor 2 har tatt skade av alt grumset som var der før.

Hvor vanskelig er det å bytte kun denne sensoren? Har noen av dere gjort dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var latterligt mye du betalte for flushing. Burde ikke koste mer enn 6000inkl olje. De burde heller ikke flushet før de faktisk diagnoserer feilen skikkelig. Det finnes gode prosedyrer for det, har ikke gjort det selv ennå men har en 5HP18 jeg plukker litt og litt fra hverandre og ser hva som skal overhales og brukes som reservedel til min 528i når det trengst. Finnes gode ZF manualer på disse. Har ikke flushet min eller noe da den girer helt fint. Men cluet er, (og mange er uenig men det får så være) If it works dont touch it. Disse kassene er fantastiske og det finnes eksemplarer som har rulla over 500000km uten en eneste flush, olje og filter var like fin. Med en gang du åpner bunnpanna eller oppe med kjøler så muliggjør du for fremmedpartikler som kan skade innmaten. Jobb på denne type hydraulikk krever ekstrem renhet. Nå gjør han karen det så godt som mulig ute i linken. Du kan også sjekke i TIS men mener du må bytte hele huset som har trykkregulatoren og da må du ta ned mekatronikkenheten og drenere hele kassen på nytt, del nr 24341422710

http://forum.roadfly.com/threads/13172034-Project-23-ZF-5HP18-Transmission-Valve-Body-Overhaul-DIY-Part-1

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/1214743/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker, de er hjelpsomme. :)

 

"If it works don't touch it"

Kassen fungerte ikke, der var en feil som jeg prøvde å bli kvitt. Den girte også noe ruskete før feilen oppstod.  Det ble kjørt diagnose og sjekk av oljen før flushing ble gjennomført.

De brukte 19 liter med olje før det kom ren olje ut igjen. Uansett så er de pengene brukt, så greit er det...

Vil gjerne ikke kaste mer penger enn nødvendig nå, jeg gjør de aller fleste jobbene selv, men flushingen hadde jeg ikke verktøy til.

Spørsmålet er hva som er veien videre. Feilen er der fremdeles.

Endret av kgjersda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kgjersda skrev:

Takk for linker, de er hjelpsomme. :)

 

"If it works don't touch it"

Kassen fungerte ikke, der var en feil som jeg prøvde å bli kvitt. Den girte også noe ruskete før feilen oppstod.  Det ble kjørt diagnose og sjekk av oljen før flushing ble gjennomført.

De brukte 19 liter med olje før det kom ren olje ut igjen. Uansett så er de pengene brukt, så greit er det...

Vil gjerne ikke kaste mer penger enn nødvendig nå, jeg gjør de aller fleste jobbene selv, men flushingen hadde jeg ikke verktøy til.

Spørsmålet er hva som er veien videre. Feilen er der fremdeles.

Har du prøvd bruke INPA sin feilsøkeprosedyre (når du går videre og skal klarere feilen)? Hva er feilkoden nøyaktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Har du prøvd bruke INPA sin feilsøkeprosedyre (når du går videre og skal klarere feilen)? Hva er feilkoden nøyaktig? 

Feilsøkeprosedyre? Det vet jeg ikke om, har bare lest av feil.

Har ikke klart å få til engelske feilkoder, men det står gjerne:

2 Drucksteller EDS 2
 - Kurzschluss gegen U-batt
 - Fehler moment aktivt


Jeg tenkte først at det var dårlig kontakt med sensoren, lavt batteri, skitt i kontakten etc. Så jeg prøvde batteribytte, batterilading, elektronikkvask i kontaktene.

Men det ordner seg alltid når oljen har fått varme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dårlig leder eller lodding på styreenheten til girkassen, siden feilen går vekk når den er varm. Det kan også være et problem med selve ventil 2 som befinner seg over mekatronikkenheten. Den befinner seg under selve girkassen og flyter i girolje så du må drenere all oljen for å få den ut. Det må feilsøkes for blir bare antakelser ellers. Det jeg ville sjekket først er å ta av minuspol på batteriet, så åpner du lokket i motorrommet under kupéfilterhus på passasjerside. Den fremste av de mot fronten er styreenheten for girkassen, ta av hovedkobling 88-pins så ser du etter grønn irr på lederne. Nå valgte jeg bare en av styreenhetene fra TIS men du må sjekke hvilken versjon du har, enten i INPA eller fysisk på enheten. Det er noen forskjeller på pin-out og wds

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/VGA5lsb

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/YnLfPFr

image.png.b69d937aaa7ffa7973fae6505d7eb695.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidrag quandt1960. Jeg skal gå over bedre nå når jeg får litt tid, åpnet såvidt i går for å identifisere enhet.

Det jeg forstår du sier at det er mer sannsynlig at det er elektronikken som er problemet. Kan jeg i forkant av å kjøre bilen sette varme rundt hjernene for å varme opp disse og se om feilen forsvinner før start?

Å varme opp girkassen er litt verre.

 

Jeg har GS8604, så da er det vel et av desse diagrammene jeg burde se på? Min enhet var blå  og hadde fire kontakter. Nå er jeg ingen kløpper å se på diagram desverre. Men hvilken kontakt burde jeg se nærmere på?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/wiring-functional-info/power-train/transmission-control-unit-egs8-60-0/jPzzyfr

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/wiring-functional-info/power-train/transmission-control-unit-egs8-60-0/solenoid-valves/solenoid-valve-2/x4oMrgr

Lik den under.

Bilderesultat for e39 transmission ecu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pin 27 skal være EDS 2 trykksensor (solenoid) på selve hovedmodulen på bildet der, pin 3 på selve koblingen til kassen under bilen. Men gå over alle. Alltid til høyre for en modul har du blå skrift og når du trykker på den kan du finne installation location. Du må tråle gjennom flere slike skjemaer for å få hele oversikten men her kan du bare sjekke alle. Det er det beste tipset jeg kan gi deg men feilsøking med Rheingold og følge prosedyren der hvor du besvarer spørsmål og tester enkeltkomponenter mener jeg er et must. Du kan google det litt. Har hjulpet meg før og det er ment å hjelpe teknikere på verksted å feilsøke raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 9.19, quandt1960 skrev:

Syns det var latterligt mye du betalte for flushing. Burde ikke koste mer enn 6000inkl olje. De burde heller ikke flushet før de faktisk diagnoserer feilen skikkelig. Det finnes gode prosedyrer for det, har ikke gjort det selv ennå men har en 5HP18 jeg plukker litt og litt fra hverandre og ser hva som skal overhales og brukes som reservedel til min 528i når det trengst. Finnes gode ZF manualer på disse. Har ikke flushet min eller noe da den girer helt fint. Men cluet er, (og mange er uenig men det får så være) If it works dont touch it. Disse kassene er fantastiske og det finnes eksemplarer som har rulla over 500000km uten en eneste flush, olje og filter var like fin. Med en gang du åpner bunnpanna eller oppe med kjøler så muliggjør du for fremmedpartikler som kan skade innmaten. Jobb på denne type hydraulikk krever ekstrem renhet. Nå gjør han karen det så godt som mulig ute i linken. Du kan også sjekke i TIS men mener du må bytte hele huset som har trykkregulatoren og da må du ta ned mekatronikkenheten og drenere hele kassen på nytt, del nr 24341422710

http://forum.roadfly.com/threads/13172034-Project-23-ZF-5HP18-Transmission-Valve-Body-Overhaul-DIY-Part-1

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/1214743/

Jeg kan ikke se at det er et godt råd å ikke røre det som funker fint. Hvis motoren funker helt topp, trenger man ikke bytte olje da?  Selv har jeg brukt et BMW verksted i Tyskland de siste 14 årene, og de anbefaler på det sterkeste oljeskift og flush hver 90.000 km på automatkasssene med "evighetsolje". Syns bare jeg måtte nevne hva ekte fagfolk sier, så får det være opp til hver enkelt hvordan de vil stelle med girkassen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 12.51, Kjell Z3 skrev:

Jeg kan ikke se at det er et godt råd å ikke røre det som funker fint. Hvis motoren funker helt topp, trenger man ikke bytte olje da?  Selv har jeg brukt et BMW verksted i Tyskland de siste 14 årene, og de anbefaler på det sterkeste oljeskift og flush hver 90.000 km på automatkasssene med "evighetsolje". Syns bare jeg måtte nevne hva ekte fagfolk sier, så får det være opp til hver enkelt hvordan de vil stelle med girkassen sin. 

Kan ikke sammenligne motorolje med girolje, en girkasse er lukket, en motor er ikke det og er i indirekte kontakt med atmosfæren. Det er mange grunner for å bytte olje men det kan og medføre utfordringer når du gjør det. ZF anbefaler 10 års intervaller på disse og selger et eget kit, men da en ren drenering og ikke flush. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over pins og renset hovedenheten med elektronikkrens, det gjorde ingen forskjell. Alt så helt og pent ut. Da er det vel bare å gå videre i koblingene og se videre.

 

(Noen som vil kjøpe en bil med defekt girkasse? :D  )

020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...