Gå til innhold

m52 ulyder


325ie46
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hører muligens registerkjedet rubbe samt en ujevn ventiljustering og tikking, muligens en ulyd fra servopumpen også, vanskelig å skille på video. Her må du gå systematisk til verks med et stetoskop samt lese ut feilkoder fra motoren.

1. Peil oljen og se at den er over minimum, M52 begynner å tikke ved lav oljestand

2. Les ut feilkoder fra motor, se etter vanosfeilkoder eller timing

3. Høre med stetoskop på servopumpen, hør etter ujevne lyder derfra, vær veldig forsiktig så du ikke kommer borti reimene! Det enkleste er nedenfra dersom du har tilgang til bukk. Om servoledningene ikke er helt tett kan servopumpen suge luft

4. Ta av topplokket og se om alle boltene på vanostannhjul er stramme kjenn litt på kjedet, det skal være helt stramt, prøv å se om guides ser hele ut. Samtidig kan du bytte pakningene om det ikke er gjort, vær forsiktig når du tar av topplokk så ikke deler av den gamle sprø pakningen forsvinner ned i toppen. 

 

Ville begynt med det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, quandt1960 skrev:

Jeg hører muligens registerkjedet rubbe samt en ujevn ventiljustering og tikking, muligens en ulyd fra servopumpen også, vanskelig å skille på video. Her må du gå systematisk til verks med et stetoskop samt lese ut feilkoder fra motoren.

1. Peil oljen og se at den er over minimum, M52 begynner å tikke ved lav oljestand

2. Les ut feilkoder fra motor, se etter vanosfeilkoder eller timing

3. Høre med stetoskop på servopumpen, hør etter ujevne lyder derfra, vær veldig forsiktig så du ikke kommer borti reimene! Det enkleste er nedenfra dersom du har tilgang til bukk. Om servoledningene ikke er helt tett kan servopumpen suge luft

4. Ta av topplokket og se om alle boltene på vanostannhjul er stramme kjenn litt på kjedet, det skal være helt stramt, prøv å se om guides ser hele ut. Samtidig kan du bytte pakningene om det ikke er gjort, vær forsiktig når du tar av topplokk så ikke deler av den gamle sprø pakningen forsvinner ned i toppen. 

 

Ville begynt med det. 

 

 

Takk for veldig bra svar.

Skal peile oljen og sjekke med feilkodeleser. Fant ut at CCV og innsuget ikke var koblet sammen, og at servolyden har med innsuget å gjøre (tror jeg, ser en slange osv som ikke var tilkoblet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når veivhusvent ikke fungerer som den skal går en M52 motor som en traktor, noe den alt annet enn er. Om du kikker litt i min tråd om min Youngtimer 528i så er det en del tips der til M52 motoren. Første bud er alltid, bytt hele veivhusvent, som minimum selve ventilen for innmaten blir løst opp av olje og diafragmen som får den til å virke sprekker. Da får du helt feil trykk i veivhuset og motoren liker seg ikke i det hele tatt. Den ene lyden er jeg rimelig sikker er servosystemet for jeg hadde nøyaktig samme lyd. Da var det turslangen inn til pumpen som lakk litt og den sugde olje og lagde den lyden. Bytta beholder og tur og retur slanger og lyden gikk vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...