GÃ¥ til innhold

e46 328i auto til man og turbo projekt (M3?🤔)


Pirutoo2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da endelig vert å kjøpt meg nytt E46 projekt som er en 328i e46 98mod med automat.

Planen med denne er å byge om til manuell og montere turbo med ladetrykk på mellom 15-20psi en plass. Ut ifra hva jeg har jeg har lest om turboen og hva andre har erfart, tipper jeg at jeg kommer til å havne i området 150-175hk økning ( ~350hk totalt).

Jeg kommer også til å bygge karosseriet om til M3 sedan da jeg syns M3look på e46 er noe av det peneste som finnes. Dvs panser, fanger forran og bak, sidepaneler, sideskjørt og bagasjeluke. Monterer også lyktespylere så jeg får slengt xenon kit i projektorene.

Bilen i seg selv er et helt konge utgangspung med strøkent alt, null rust og 230000km. Det meste av slitedeler er byttet, serviser er holdt og bilen har vert pent brukt av en nevenyttig kar.

Bremsevesken skal oppgraderes til noe med mye høyere kokepungt. Redstuff klosser er bestillt. Borret og slissa bremseskiver skal anskaffes. Alt av interiør er av sort skinn Msport med børstet aluminium.

Så kommer det jeg lurer litt på. Jeg snakket med en kar for et par mnder tilbake og han foreslo ut ifra det jeg fortalte at "hvorfor får du ikke bare bilen godkjent ombygd til M3 når du er ferdig ?".

Så spørsmålet mitt er .. er det mulig ? Hva må egt til for å få det godkjent ?

Jeg ser det er utrolig mange innlegg her med projekter osv men det er ingen som faktisk forteller hva som må til for at bilen, på papiret skal kunne defineres som en M3.

Kan en montere bare M3 motor uten å gjøre noe med karosseriet for så å få det godkjent ? Eller kan en bygge om karosseriet uten å røre motor ? Eller må en gjøre begge deler evt mer som å sette på forsterket understell, drivverk og big brake kit ? 

Hvis noen hadde hatt noe ca pekepinner på det så hadde det vert helt gull, for nå med tanke på at det er Co2 avgift istedenfor HK avgift så søker jeg om visning før ombyggingen og begynner tvert hvis det ikke er mer som skal til.  

 

Det sitter også godkjent senkesett og bilen skal helfolieres mørkerød med svart tak og svarte detaljer når alt er ferdig 😊👌

20200317_155255.jpg

20200317_155310.jpg

20200317_155340.jpg

20200317_155326.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke godkjent en ombygget bil som "M3", men du kan få godkjent montering av M3 deler som motor, understell, bremser, +++  Det vil da bli f.eks en 328i godkjent med 343HK S54 motor, bremser og understell. Du betaler forsikring som en 328, og verdien vil bli som en 328 med M3 motor. M3 har en egen typegodkjenning som følger rammenummer, og man kan ikke endre typegodkjenningen av rammenummeret selv om man skifter deler :)

For å få godkjent ombygging trenger du bevis på hvor delene kommer fra. For eksempel en donor bil som vises hos biltilsynet og merkes/plomberes. Deretter flytter du over delene og viser 328`en med de plomberte/merkete delene og får skrevet inn i vognkortet at det er riktig utført og dermed godkjent.

HÃ¥per det var oppklarende :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Daniel80 said:

Du får ikke godkjent en ombygget bil som "M3", men du kan få godkjent montering av M3 deler som motor, understell, bremser, +++  Det vil da bli f.eks en 328i godkjent med 343HK S54 motor, bremser og understell. Du betaler forsikring som en 328, og verdien vil bli som en 328 med M3 motor. M3 har en egen typegodkjenning som følger rammenummer, og man kan ikke endre typegodkjenningen av rammenummeret selv om man skifter deler :)

For å få godkjent ombygging trenger du bevis på hvor delene kommer fra. For eksempel en donor bil som vises hos biltilsynet og merkes/plomberes. Deretter flytter du over delene og viser 328`en med de plomberte/merkete delene og får skrevet inn i vognkortet at det er riktig utført og dermed godkjent.

Håper det var oppklarende 

Var nøyaktig det jeg trengte svar på. Det var ikke helt det jeg så for meg utifra hva jeg har hørt, men fortsatt mer enn bra nokk 😊

Da tar jeg med bil og alt av deler og bestiller visning før og etter 👌 Da får jeg hvertfall karosseri og trimm av motor i vognkortet, er mer enn attraktivt nokk det 😊 

Takk for info 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...