Gå til innhold

Utløst airbags - Hva trengs for å reparere?

oxygaxe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2001 e46 som følge av et uhell som endte med skader på høyre side av forstilling,  knekt bærebru og bøyd stabilisatorstag på ( det som går mellom begge sider )  utløste begge airbagene seg (ratt og passarjer. passasjersiden som følge av feil med sensor i passasjersetet tror jeg). Bilen starter ikke da jeg tror fddet er noe sikkerhetsgreier som kortsluttes dersom airbags går av.

Noen som har erfaring med om hva som må til for å fikse dette? Vil det være tilstrekkelig med airbags fra delebil? nye klips til utløserdeksel? koding av styreenheten til airbags?

Siden jeg aldri har opplevd dette tidligere så er jeg evig takknemlig for tips og triks for å få dette reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at bilen er verdt å redde?

Har du fått noen kyndige til å se på den?

Forsikring?

Airbager kan du kjøpe brukt. Vil tro du må ha nye beltestrammer(e) også. 

Har vært/er aksjon på bytte av passasjerairbag på E46. Er ikke å anbefale å montere gammel type.

Grunnen til at bilen ikke starter kan være at sprengladningen på plusskabelen har gått av. Du må da ha ny/brukt plusskabel fra batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ingen skader, jeg er usikker hvorfor airbags gikk av egentlig. Bilen hadde ca 40kmt. Det eneste som må byttes er bærebru og bakre bærebruforing. Bilen er ikke kolisjonsskadet. I tillegg begge airbags og eventuelt reset av styreenheten og ny/brukt strømkabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, oxygaxe said:

Bilen har ingen skader, jeg er usikker hvorfor airbags gikk av egentlig. Bilen hadde ca 40kmt. Det eneste som må byttes er bærebru og bakre bærebruforing. Bilen er ikke kolisjonsskadet. I tillegg begge airbags og eventuelt reset av styreenheten og ny/brukt strømkabel

Du trenger ikke å bytte hele strømkabelen. BMW anbefaler å gjøre det og selger et reparasjonskit (dyrt), og det innebærer å skjøte strømkabelen. Man bør høre på BMW når det kommer til sånne fikser, men...

Det du kan gjøre er å kjøpe en BST (Battery Safety Terminal) fra en delebil og bytte den over. BST'en er den delen som inneholder den eksplosive ladningen. Hvis du bruker en låsetang og setter den fast på kabelsiden så kan du lirke fram og tilbake. Da får du ut kabelen helt fint. Litt vanskeligere å få den inn igjen, men det går det også. Vær veldig forsiktig med at det ikke kommer noe fuktighet inn i ladningen når du har dratt ut kabelen. En ubrukt BST vil ha en liten grønn "knapp" inni. En som er brukt (detonert) vil ikke ha samme grønnfarge, se bilder. 

Jeg har byttet denne selv da det oppstod korrosjon på ledningene inni BST'en og den ga meg airbag-feil, så den måtte byttes. 

Mulig det er enklere å bytte hele kabelen, ville bare dele min erfaring :) 

imageproxy.php?img=&key=60dd9216d4c1e4behttps://imgur.com/a/nZsxaEs

Endret av IRN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...