Gå til innhold

Bytte av coiler, N52


E_S
 Share

Anbefalte innlegg

En liten kuriositet jeg oppdaget da jeg skulle skifte coiler på min N52-motor. Kjekt å vite så man slipper unødvendig pes.

Kopierte bare teksten fra nettsiden min, sjekk der for bilder. :)  https://youngtimerfan.blogspot.com/2020/09/bytte-coiler-bmw-n52-replace-ignition.html

En utfordring jeg støtte på var at de første coilene jeg kjøpte ikke passet. De så helt like ut, men det var en minimal forskjell på kontakten. De hadde sentrert føringspinne på kontakten, mens de jeg hadde på bilen fra før hadde føringspinnen til venstre. Litt merkelig, da de ble bestilt på chassisnummeret til bilen og skulle passe.

Etter litt detektivarbeid viser det seg følgende: Coilene med sentrert og venstrestilt føringspinne virker identiske bortsett fra dette, men av en eller annen grunn endret BMW kontakten fra venstrestilt til sentrert ca. midt i 2006. Min bil er laget før dette og hadde derfor den gamle typen.

Grunnen til at det er den "nye" typen som kommer opp som riktig til min bil finner man i BMWs servicemanual. Den foreskriver at den gamle typen er utgått og at man ved behov for å bytte coiler skal bytte kontakthuset til ny type for å kunne bruke ny type coiler. Derfor viser delekatalogen til BMW kun ny type, men på ettermarkedet mangler informasjonen om at det forutsetter bytte av kontakthus. 

Nå er det slik at på ettermarkedet finnes begge typer og det er spesifisert gammel type til biler produsert frem til en gang i 2006, så jeg endte opp med å bestille den typen som passer på kontaktene i bilen. Jeg endte opp med coiler fra NGK. Til tross for at de er "Made in China" får jeg tro de holder en stund. Gammel type med venstrestilt pinne har nummer 48216, ny type med sentrert pinne har nummer 48206. Perfeksjonisten i meg sier jo at å følge instruksjonene til BMW til punkt og prikke bedrer nattesøvnen, men sånn ble det ikke denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...