Gå til innhold

Bytte turbo actuator?

Vikings
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bestilte en overhalt turbo hos en forhandler tidlig i oktober og fikk den en uke etter. Nå for ca en uke siden monterte jeg den i min 520d F10 og nå i dag skulle jeg gjøre meg helt ferdig og får ikke inn kontakten som skal gå inn i actulatoren. Etter litt gooogling så ser jeg at det finnes 2 typer som er ganske lik: SREA og REA. Jeg hadde REA på original turboen og den nye har da SREA. Så mitt spørsmål er, HVIS jeg ikke får ny via forhandleren (siden det er gått langt over 2 uker etter jeg kjøpte den) kan jeg da flytte over den gamle actulatoren å sette den på den nye turboen eller bør jeg kjøpe ny?

Grunnen til turbobytte er at lagrene gikk på gammelturbo så TROR actulatoren fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at folk har byttet den, men det er mye greier og få justert den, bmw sier at den ikke skal byttes pga den skal kalibreres opp mot turboen. Men du ha mulighet for og sjekke på ista+ om den reagerer riktig.
Jeg fikk samme problem som deg lagrene røyk på turboen, hos meg var årsaken at plastikk beter i fra guide skinnen til registret hadde gått i olje pannen og tettet pickupen til olja, så turboen fikk ikke nok kjøling. Så sjekk etter ulyder. 

Er det et seriøst firma så ville jeg tro og bytte ikke skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener også jeg har hørt at den er kalibrert opp mot turboen men ringte BMW Harstad i dag å de fortalte meg det at bilen kalibrerer vær gang den starter opp så jeg kunne bare flytte over. Men heldigvis så sender forhandleren meg ny om 2 uker.

Jeg hadde ikke tenkt til å bytte olja da den ble byttet 4 mnd før jeg fikk turbohavari (som var i slutten av mars). Men etter det du har opplevd så kanskje jeg skulle tappe ned olja gjennom en sil å se på tilstand på olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vikings skrev:

Ja jeg mener også jeg har hørt at den er kalibrert opp mot turboen men ringte BMW Harstad i dag å de fortalte meg det at bilen kalibrerer vær gang den starter opp så jeg kunne bare flytte over. Men heldigvis så sender forhandleren meg ny om 2 uker.

Jeg hadde ikke tenkt til å bytte olja da den ble byttet 4 mnd før jeg fikk turbohavari (som var i slutten av mars). Men etter det du har opplevd så kanskje jeg skulle tappe ned olja gjennom en sil å se på tilstand på olja.

Da må det ha kommet seinere, er rimelig sikker på at en kompis av meg kålet noe fryktelig med actuatoren på en n47 fra 2007. Den hadde ikke draget i det hele tatt, frem til ha fikk kalibrert den sån någelunde med ista og gefil følelse. Men det er jo ikke så farlig når ny turbo er underveis😉 

jeg merket ikke noe i oljen når jeg tappet, alt satt dønn fast i pickupen. De partiklene som er så små at de kommer igjenom plugg hullet pakket seg i pickupen, mens de som er for store kommer ikke ut. Jeg tok det på lyden .Lyden er der under på drag, ikke veldig fremtredene heller, høres ut som kald diesel motor selv om motoren er varm. Det skjedde på ca 145 000 km f11 produsert 10/10  

859563B7-DCF1-4798-9677-16E6D2A959AE.jpeg

44B98502-B829-46CE-BE98-352A126F2007.jpeg

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vikings skrev:

Åh shitt. Da da blir det ned med bunnpanna bare for å være på den sikre siden :)

hmm, jeg hadde nok ikke tatt av bunnpanna for og sjekke. vis du har tilgang på et inspeksjonskamra så kan du kanskje gå inn og se i pickupen, mener at dens sitter nesten rett over tappe pluggen. sansyligligheten for at det er samme skinnen som knakk på min er rimlig stor, det er den øverste som sitter bak toppdekslet. så jeg byttet på 3 serien her i fjor sommer. men der var det ikke noe antydninger til at den var blitt dårlig. Den var produsert juli 2011. og gått ca like langt. så der byttet jeg skinnen og øvre strammeren. men hadde strengt talt ikke trengt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...