amentia Skrevet Desember 13, 2020 Skrevet Desember 13, 2020 (endret) Jeg har en 2003 320d med en automatkasse som jeg har en mistanke må ha en liten feil. Når jeg kjører nedover en bratt bakke så girer den automatisk ned etter en stund for at jeg ikke skal kunne kjøre bremsene varme. En veldig fin funksjon når jeg kjører ned til f.eks Geiranger eller ned Trollstigen, men funksjonen er mer eller mindre livsfarlig når jeg på glatt vinterføre kjører hjemmefra og ned til bygda. En ganske bratt vei er det, og flere enn en gang har den giret ned og det som skjer er akkurat det samme som når man drar på håndbrekket. For noen dager siden fikk jeg skikkelig sladd og bare en lynrask reaksjon fra meg og det faktum at jeg ikke møtte andre biler hindret en ulykke. Han jeg snakket med hos GS var ikke sikker, men han hadde egentlig vært borti samme problem på sin bil. Det eneste han kunne komme med var å ta en diagnose og evt. fjerne funksjonen, men jeg er ikke interessert i å gjøre dette to ganger i året. På om våren og av om høsten. Jeg har en følelse av at det er en liten feil med girkassa, for det skulle ikke være noe problem å ha en slik sensor som virker fint sommerstid, men som slår seg av automatisk når temperaturen kommer under et visst antall grader. Jeg har vondt for å tro at girkassa mi er helt slik den skal være. I såfall tror jeg at jeg ville hørt om en god del ulykker forårsaket av dette. Endret Desember 13, 2020 av amentia
tennbrikket Skrevet Desember 13, 2020 Skrevet Desember 13, 2020 Dette er jo henholdsvis gamle girkasser, men for å utelukke feil så må man fram med diagnose. Jeg har lik bil, og den girer ned i bratte bakker, men det dette er jo adaptivekasser som skal lære seg kjøremønster til en viss grad. Kan være lurt å ta ett oljeskift, også resette adapsjonen på kassen. Det ble hvert fall gjort da jeg var hos rats for noen år siden. Du kan prøve å sette den i sport eller Manuell. Disse bilene er jo ikke verdt store summen lenger, så sjansen for at det er "lønnsomt" å reparere girkassen hvis noe er feil er vel liten. Er jo ren og skjær pendlebiler/bruksbiler disse bilene nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå