Gå til innhold

Problemer med m52b28


Lasse silden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har ett problem me min e39 528i manuell m52b28

Har tidligare spurt og fått gode svar men ingenting hjalp....

Slite me att når eg starta bilen når den e kald så rusa den seg kjapt opp på 1900-2000omdreininga før den legge swg ned på normal igjen e bare rett opp og ned ingen store greie.

Også slite eg me att npr eg daukjøre/cruisa så ligge bilen og jokka/går ujevnt, har ikkje ditta probleme når eg akselerera osv kun når eg ligge og kjøre på lavt turtall, fått beskjed om og sjekke innsugsbelg bak luftmengdemåler den va heil og fin, bytta luftmengdemåler så den funka, og søkt etter falskluft rundtom i motor romme men ingenting, får ikkje opp noke feilkoda, veivusvent e ikkje tett sovidt eg veit og e ny olje og plugga og div filter...

Fått beskjed lm att eg kan ha vakumlekasje i bremsekraftforsterkeren og har hatt en bremselampe i dash so kjem og går litt sånn so d vil (gul) og lest på nett att det e vaneli me dinna rusinga ved kaldstart men ikkje sett noke om nykking/jokking ved normal kjøring noken her som kan bekrefte eventuelt gi noke gode tips?

BFO

A932FF72-5B9D-4916-85BB-985FC9ACECD3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først: Gul varsellys for bremser antyder slitasjevarsleren angir at klossene er moden for utskifting eller dårlig ledninger til sensor på klossene.. Det er ingen sensor på bremser som angir noe feil med bremsekraftforsterkeren. Ikke som jeg kjenner til. Det kan også være noe feil i ABS-kompressoren som kan trigge slik varsellys, men er ikke sikker. Jeg tror ikke dette har noe med det.
Jeg mistenker DISA-ventilen, men også Veivhus trykk-ventilasjonsventilen (CCV), som er et kjent problem.

M50/M52/M54 har alle en svakhet med dette samt gummibelgen inn mot innsug. M52 har vel ikke dobbel DISA-ventil slik M54 har? Dette er enkelt å bytte. Du må ta bort gass-spjellet og så kommer du til.
Finnes en masse video på YT om bytte av DISA og CCV.

Men hvis motor begynner å pendle på tomgang når motor er varm, så kan det tyde på defekt Lambda-sonder også. Det er vist 2 på M52 en før og en etter katalysatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mons1 skrev:

Det siste først: Gul varsellys for bremser antyder slitasjevarsleren angir at klossene er moden for utskifting eller dårlig ledninger til sensor på klossene.. Det er ingen sensor på bremser som angir noe feil med bremsekraftforsterkeren. Ikke som jeg kjenner til. Det kan også være noe feil i ABS-kompressoren som kan trigge slik varsellys, men er ikke sikker. Jeg tror ikke dette har noe med det.
Jeg mistenker DISA-ventilen, men også Veivhus trykk-ventilasjonsventilen (CCV), som er et kjent problem.

M50/M52/M54 har alle en svakhet med dette samt gummibelgen inn mot innsug. M52 har vel ikke dobbel DISA-ventil slik M54 har? Dette er enkelt å bytte. Du må ta bort gass-spjellet og så kommer du til.
Finnes en masse video på YT om bytte av DISA og CCV.

Men hvis motor begynner å pendle på tomgang når motor er varm, så kan det tyde på defekt Lambda-sonder også. Det er vist 2 på M52 en før og en etter katalysatoren.

Ja har sjekka vakum over heile greia og hatt av belgen for og sjekke, går fint på tomgang e bare når en starta att den rusa seg opp kjapt og når en finkjøre att den ligge og jokka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...