Gå til innhold

Hjelp til forklaring Vanos låsebolt og returfjær funksjon, N42/N46 motor


Olav Lamvik
 Share

Anbefalte innlegg

Holder på med registerkjede og ventiltetninger overhaling på en 2006 modell E90 318i med N46 motor og har noen spørsmål ifbm Vanos funksjon som jeg håper en BMW ekspert kan hjelpe meg med å avklare.

Jeg har åpnet begge Vanos enheter for hhv innsug og eksoskamaksel grunnet at låsefunksjonen for Vanos enhet til innsug kamaksel ikke fungerte.

Ifølge BMW sin egen funksjonsbeskrivelse (vedlagt pdf) av Vanos enhet på kamaksel skal returfjær inne i Vanos enhet sørge for at vingestempel inne i Vanos enhet automatisk vri/stille seg i grunninnstilling der låsebolt går i inngrep i vingestempel så snart oljetrykket er borte. 

Når jeg åpner Vanos enhet for eksoskamaksel ser dette logisk ut da fjær er forspent sånn at vingestempel automatisk vrir seg i grunninnstilling (med rotasjonsretning på kamaksel) så låsebolt går i inngrep på vingestempel så snart oljetrykk er borte.

 

Når jeg åpner Vanos enhet for innsugkamaksel viste det seg at låsebolt hadde ''kilt'' seg fast i koks, pusset med fint pussepapir så gikk låsebolt lett igjen.

Men her er fjær forspent sånn at vingestempel vrir seg i motsatt vei av låsebolt og hullet for låsebolt i vingestempel (med rotasjonsretning på kamaksel), her er hull for låsebolt i vingestempel på motsatt side i forhold til på eksos Vanos enhet. Har lagt ved noen bilder i fra jeg åpnet Vanos enhet for innsugkamaksel.

Da sliter jeg med å skjønne prinsippet for returfjær inne i Vanos enhet for innsugkamaksel, håper noen kan hjelpe meg å avklare dette?

 

Her er utklipp fra ISTA verkstedmanual som beskriver hvordan man kontrollerer låsefunksjonen for låsebolt i Vanos enhetBMW_product_info_vanos_training_class.pdf:

image.thumb.png.e4ff941856b2ccc9c220cf44075684f6.pngBMW_product_info_vanos_training_class.pdf

20211223_155815.jpg

20211222_211000.jpg

20211223_155450.jpg

Endret av Olav Lamvik
Update topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olav Lamvik changed the title to Hjelp til forklaring Vanos låsebolt og returfjær funksjon, N42/N46 motor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...