Gå til innhold

Styreproblemer etter byttet endeledd


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha byttet endeleddet (venstre side) i dag, og hatt en liten test-kjøretur nå, så opplever jeg at rattet "låser seg" når det er i full sving. Det er ikke helt fastlåst - bare at når jeg er i full sving, så må jeg bruke litt ekstra krefter på å få "knekt" rattet ut av full sving igjen, som om jeg ikke hadde servostyring helt ytterst. Dette gjelder både mot høyre og venstre, men bare når bilen er i bevegelse.

Det oppfører seg heldigvis helt normalt i alle andre situasjoner, så det er ikke noe problem å kjøre på vei, for eksempel, der rattutslaget er forholdsvis lite. Det er kun i bittesmå rundkjøringer, og i trange parkeringshus, der rattet har fullt utslag, at jeg må være litt forsiktig. Rattet oppfører seg altså normalt, helt til jeg treffer max utslag, da er det akkurat som det "suger seg fast", og jeg må bryte litt for å få det opp igjen. 

Jeg har svingt veldig mye frem og tilbake nå, både i ro og i fart, men det ser ikke ut til å ha gjort noen forskjell. Jeg har også "stresstestet" med brå svinging frem og tilbake i moderat hastighet, og alt virker helt fint og flott. ... Bare ikke når rattet har fullt utslag (noe som heldigvis bare skjer i veldig lav fart).

 

Litt vanskelig å forklare, merker jeg, men er det noen her som skjønner hva som kan ha skjedd, og hvordan jeg fikser dette? 

Skal selvfølgelig ha bilen på firehjulskontroll. Kan det hende at de fikser dette der, eller er dette et større problem som jeg må fikse separat?

På forhånd tusen takk for svar!

Endret av DanielA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du får større vinkel på ett hjul. Hvordan oppfører bilen seg på rett vei? Løsnet du på noe annet når du bytta endeledd?

En hjulstillingskontroll vil rette opp styringa og ofte avsløre eventuell andre feil, hvis det er noen.

NB! feil hjulstillling sliter fælt på dekk og resten av opphenget så ikke drøy med kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, PIIIPower skrev:

Høres ut som om du får større vinkel på ett hjul. Hvordan oppfører bilen seg på rett vei? Løsnet du på noe annet når du bytta endeledd?

En hjulstillingskontroll vil rette opp styringa og ofte avsløre eventuell andre feil, hvis det er noen.

NB! feil hjulstillling sliter fælt på dekk og resten av opphenget så ikke drøy med kontrollen.

Tusen takk for kjapt svar!

Løsnet ikke på noe annet, men det indre styrestaget fikk seg nok et par ekstra omdreininger da fastnøkkelen jeg hadde satt på, glapp taket uten at jeg merket det med en gang. :D Men det er vel et kuleledd, så kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. 

Det er selvfølgelig også mulig at jeg har bommet fullstendig på totallengden på staget når jeg har montert det igjen, men jeg var ikke forberedt på at dette ("låsing" i ytterste posisjon) skulle være en konsekvens av det. 

På rett vei oppfører den seg fullstendig normalt, og den kjører også helt normalt på vanlig svingete vei i full fart. Det er kun når jeg har FULLT rattutslag, altså i ekstremt lave hastigheter, at dette inntreffer.

Hvis det bare er noe småtteri som de fikser på firehjulskontrollen, så er alt bare velstand!
Jeg er bare redd for at jeg kommer på kontrollen, og at de ser på meg med et "what the fuck is this shit"-blikk, og nekter å røre det før jeg har fikset min egen fuckup. 😂

Endret av DanielA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, de juster nok skal du se.

Avhengig av tilstanden på indre ledd kan det ha blitt med rundt, generelt er ikke kuleledd særlig glad i å snurre. Regner med du brukte mothold når du monterte det nye endeleddet i spindelen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PIIIPower skrev:

Regner med du brukte mothold når du monterte det nye endeleddet i spindelen…

Hva mener du med mothold?

Jeg gjorde egentlig bare nøyaktig som denne videoen her (bortsett fra at for mitt vedkommende så glapp altså tanga som holdt fast indre stag, så den fikk seg noen omdreininger):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, DanielA skrev:

Hva mener du med mothold?

Jeg gjorde egentlig bare nøyaktig som denne videoen her (bortsett fra at for mitt vedkommende så glapp altså tanga som holdt fast indre stag, så den fikk seg noen omdreininger):

 

Ah, ofte nå heller i gamledager viser det seg, var det ikke unormalt med ett spor for fastnøkkel som var tilgjengelig på undersiden av spindelen slik at ikke leddet ble med rundt. Ser ut til at man regner med at konet skal ta seg av det her.

Uansett, måling og telling av gjenger er ikke nøyaktig nok for mer enn å komme seg til kontrollen, små produksjons differanser gir fort merkbare utslag på vinkler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der som du opplever, er helt vanlig. Derfor må vi ta hjulstilling hver gang når vi skifte endeledd/deler som kan justeres på hjulstilling.

 

Det som skjer er at du har skrudd endeledd for langt inn og det gir for stor svingradius ved sving/full sving. Hjulstilling er den løsningen. Det er ikke noe mer å tenke på😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...