Vel, jeg begynte å bruke Castrol for å få bort litt ventiltikking i motoren på en '95 mod R4 2-liter gått 115.000km. Olja jeg ble anbefalt var Castrol RS 0W-40, til 160,- ++/literen, og den gjorde det absolutt ikke bedre. I tillegg begynte motoren å bruke masse olje. Over 1 liter på 6-8k, ved ganske normal kjøring. Rant rett gjennom. På pur faen kjøpte jeg en 5-liter 10W-40 delsyntetisk CD Cardic-olje på BilXtra til 98,- (totalt!) for å teste noen kilometer i forbindelse med motorrens, og gjett hva - tikking og forbruk ble ikke akkurat verre...
For all del, rimelig tynt grunnlag for å avgjøre om hva som funker og ikke, men ærlig talt så tror jeg det meste av olje er ganske ok, så magefølelsen får bestemme. Når Castrol i tillegg koster en fot og en arm ser jeg ikke poenget. Tester ut Valvoline MaxLife 10W-40 en stund nå (ca. 90,-/liter), så ser vi hvordan det går. Foreløpig en røket toppakning, men oljen kan vel kanskje ikke lastes for det.
har hørt en plass at bmw anbefaler castrol, er det bare tullprat?
har det ikke noe å si om oljen er for tynn for enkelte motorer? noen motorer skal jo ikke ha for tynn olje. såvidt jeg har skjønnt er castrol sin RS olje veldig tynn?
får kjøpt castrol GTX 10w-40 olje for 44,- litern over grensa i finland :) bruker den om sommeren og så bruker jeg litt tynnere olje om vinteren... fungerer utrolig godt på min bil.. uansett så er det å foretrekke å kjøpe castrol sin 10w-40 olje til 44,- litern istedenfor Shell Helix olje(en virkelig virkelig virkelig dritt dårlig olje) som f,eks koster rundt 75,- litern hehe