Nyere BMW´er har en variabel elektronisk sperre som forhindrer et for høyt turtall når motoren er kald, men dette er ikke det samme som at det er smart å presse en iskald motor opp til denne sperren. Sperren er der for å forhindre at motoren blir ødelagt alt for tidlig med alt hva dette betyr for garantier etc. for BMW. Hvis du imidlertid ønsker at motoren skal holde lenge bør du følge de rådene jeg har beskrevet tidligere i tråden.
Som tidligere nevnt har min svoger nå kjørt over 500000 Km med en Peugeot 406 2,1 TD. Bilen er original (slitedeler som f.eks clutch, radiator, bremseskiver/klosser, hjullagere etc. er dog byttet) og den kjøres hver dag ca. 40 Km. Hans oppskrift på et langt motorliv (diesel) er aldri over 2000 rpm når motoren er kald og aldri over 3500 rpm når motoren har passert 400000 Km. I tillegg skal bilen selvfølgelig følge alminnelige serviceintervaller selvom den begynner å bli gammel. Mange ser stort på dette, men det straffer seg i form av stadig flere og mer alvorlige problemer med bilen.
Nå har du nevnt denne Peugeot'en så mange ganger at jeg må "gripe" inn.
Motoren det er snakk om er en 2,1 , men hvor stort er effektutaket på denne? kontra en 2liter fra E46....eller 3literen ? Det kan ha en hel del med km. standen å gjøre
Poenget mitt er at effekt går "alltid" på bekostning av holdbarhet.
Det er sikkert en god motor og den er bra vedlikeholdt, "riktig" oppvarmet osv osv....