Gå til innhold

marvin

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Trondheim

marvin's Achievements

  1. E92's baklykter... vet dere hvorfor dere ikke liker de? Fordi de ligner på baklyktene til en mercedes! Usportslige, avrundede, ikke sterke, klare og kappede ut av bilen i et mer kantet preg. Ellers var bilen fin forfra !
  2. Ja, jeg er klar over at WD40 løser opp fett, men det kommer raskt ut igjen - var mest for å få noe mer flytende inn der i oppsmøringa, men ja, det var min feil å "anbefale". Men mengden fett jeg brukte var mye mer enn noe WD40 hadde klart å løse opp. Og ja, det er den mansjetten jeg mener. Lydene høres veldig like ut som de jeg hadde, så tenkte hvertfall å foreslå min gjennomføring av fiks.
  3. Det høres mistenklig ut som samme problem som jeg hadde for 2 uker siden og postet om: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=10900 Jeg hadde også dette på venstreside bak, var liksom ikke jern mot jern, høres mer ut som gummi - gav seg når jeg gasset på, kom gjerne etter litt lengre kjøreturer. Skrudde opp og smurte det som smurtes kunne jeg og, men så tenkte vi at det kanskje var inne i den gummigamasjen som sitter på baksiden av bremsetrommelen. I en servicebok til E30 fant vi bildet av dette og flere bilder antydet store mengder fett/smøring. Laget da et lite hull i denne gummigamasjen ( den er leddet og ser ut som et "trekkspill") og stakk inn røret til en flaske WD40 og dusjet inn noenganger. Lyden gav seg, men kom tilbake etter 40 mil - WD40 er for tynt og tåler sikkert heller ikke varmeutvikling så godt. Så her kommer fiksen: Claes Ohlson el. tilsvarende og kjøp Grease/Smørefett, koster 39,- . Dette tåler fra -30 og opp til 190 grader og er tjukt og klissete. Deretter går du på Apoteket og kjøper en 50 ml sprøyte - forklar hva du skal ha den til og at du ikke skal ha spissen (jeg ble først henvist til Trondheims sprøyteautomater ... ) En slik sprøyte koster rundt 30,- Skru av hjulet, jekk opp, stikk et lite hull i gummigamasjen, fyll sprøyta med 50 ml grease, dytt inn og mat sakte fra spryta -det er helt lufttett, så det kan komme til å piple litt ut igjen når du tar ut sprøyten. Jeg fylte på tilsammen 1 og en halv sprøyte, ca 75 ml grease + to 2sekunders dusjer med WD40. Begynn ikkg å gråte når du rygger ut av bakgården og hører gnisselyden, du trenger en time eller to med litt variert, gjerne litt svingete kjøring for at greasen skal bli litt mer flytende (lang kjøring gjør den varm, svingete for å få leddet til å lee litt på seg) Skal du til å bytte og få nye deler blir det for det første dyrt og for det andre "må" du sette jobben på verksted - den gummigamasjen er ikke ment til å ta av/erstattes av vanlige dødlige. Gi gjerne en kommentar på om det hjalp!
  4. marvin

    Pollenfilter

    Jeg fulgte DIY til bytte av mikrofilter/pollenfilter her inne for en uke siden. Kjøpte filter for ca. 170 kr (hos lokal butikk for bildeler), og har AC så filteret i mitt tilfelle satt under, bak og til høyre for hanskerom. Tok ut det gamle filteret, det så ikke spesielt tett eller møkkete ut, men hadde dårlig luftgjennomstrømmning i bilen så bestemte meg for å prøve å bytte siden jeg likevel hadde kjøpt meg et nytt filter. Forskjellen var som natt og dag, eller rettere sagt mellom en svak pipling av luft ut til et skikkelig lufttrykk som får bort dugg på frontruta på sekunder eller vekker deg opp med litt kaldluft på lange kjøreturer. Ble også kvitt problem med mye dugg på innsiden av alle vinduene etter å ha latt bilen stå parkert natten over etter jeg byttet mikrofilteret.
  5. Jeg merket etter min første langtur at det begynte å pipe i takt med farten på høyre bakhjul på min E36 318i. Det tikker og gnisser, men det høres ikke ut som jern på jern, mer som jern på meget hard gummi eller en slags keramisk lyd. Har sjekket bremsebånd og bremser, er ikke noe der - og prøvde meg da litt lenger innover. Tok av hjul og bremsetrommel, og fant en gamasjen bak på staget fra bakhjulet og innover. Jeg laget et lite hull med en syl og stakk inn sugerøret til en WD40 og sprøytet inn noen doser med dette i håp om å smøre det opp. Lyden forsvant helt, men etter en lengre kjøretur kom den tilbake igjen ( 60 mil disse turene) Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det noe sted jeg kan koble meg på med en fettpresse for å få inn noe skikkelig smøring? Å ta av gamasjen krever nye strammeringer da de blir ødelagt ved å ta de av en gang + at det er en litt større operasjon med å få av alt sammen. Noen som har samme problem og vet om noen fornuftige løsninger?
  6. Takk for svar! Og gratulerer med bil selv! Jeg har ikke tankten den helt full enda, men det ser ut til at jeg har problemene mest etter 1/2 tank og ned, men jeg har også som deg merket at det hjelper å sette på tenning på nytt eller bare rett og slett kjøre litt, så fungerer den igjen - tror jeg også bare lever med det, 10 liters varsellampe fungerer jo. Når det gjelder dekkene så blir det til at jeg får det sjekket når jeg bytter dekk, ene dekket bak som sitter på er slitt på ene siden, men det _må_ ha sittet foran en gang og det kan jo tyde på at spissing eller noe er feil. Jeg også har en mistanke om at BMW setter opp biler med en mye mer kontant styring, i forhold til andre biler jeg har kjørt, en V70 og en Range Rover er BMWen, selv om den ikke har noe veldig med hester, en "banebil" i forhold. Kjører jeg rett frem og slipper rattet så drar den normalt ikke noe sted med mindre det er sporing i veibanen, men med en gang jeg har hendene på rattet "kjenner" jeg veien i rattet - tror det bare en mer racingpreget følelse BMW har valgt å bygge inn i bilene sine
  7. Jeg har nettopp kjøpt meg en 318i -96 E36, et par ting ble fikset på den før jeg kjøpte den bl.a. byttet instrumentpanel, hadde visst vært dårlig kontakt i det gamle slik at lamper tidvis lyste når de ikke skulle, det nye har det ikke vært noe kluss med, unntatt at bensinmåleren til tider skur seg av. Den detter bare da ned på 0, men kan så plutselig hoppe opp på det målet som er igjen på tanken senere. Dårlig kontakt? Noen som har opplevd det samme? Jeg kjører på 205/55 dekk og føler at bilen "følger veien" mye, at rattet drar når jeg kjører på vei som har slitte kjørefelt, er dette et normalt problem eller bør jeg sjekke forstilling/få avbalansert dekk eller noe?
×
×
  • Opprett ny...