Gå til innhold

Highway61

Medlem
  • Innholdsteller

    200
  • Ble med

Highway61's Achievements

  1. Biler er for å brukes!
  2. Den er solgt.
  3. Solgt
  4. Ikke bare den svarte som var snasen på det bildet... Hehe, sant! Et par fine Porscher der også, og ikke minst en M3 GTS i bakgrunn Spotta generelt sett mye bra der:
  5. http://www.ringportal.nl/en/photography
  6. Ikke så uvanlig syn på ringen
  7. Create your own monster.
  8. Vedr. reklamasjonsfristen er vi enige, men jeg tror ikke at den norske lovgivningen kommer til å omfatte nye biler i tilsvarende grad som f.eks vaskemaskiner og mobiltelefoner. EU har allerede påklaget den norske lovgivningen når det gjelder den lange reklamasjonsfristen og såvidt jeg vet er dette en sak under EØS som ennå ikke er avgjort. I EU er det kun 2 års reklamasjonsfrist... altså i sammenheng med garantitiden på 2 år. Den alminnelige praksis i EU er at det er 6 måneders ubetinget garanti og deretter ytterligere 18 måneders betinget garanti (i praksis en reklamasjonsfrist) der forbrukeren, for å få en ubetinget garanti, må kunne dokumentere at feilen og/eller mangelen allerede var knyttet til produktet da det ble solgt som nytt. Kan dette ikke sannsynliggjøres er det opp til produsenten/forhandleren/leverandør om produktet skal erstattes/repareres på deres regning. Med mindre det klart handler om mislighold av produktet godtgjøres kunden normalt i slike saker, men det er mer en service overfor kunden enn en rett kunden har. Så langt EU og forbrukerrettigheter som ikke er i nærheten av de norske. Jeg tviler på at Stenshagen som en stor og seriøs BMW forhandler bevisst svindler deres kunder på den måten noen legger opp til i denne diskusjonen... det blir for dumt. Det jeg imidlertid tror er at Stenshagen var uheldig i den aktuelle saken og at dialogen med kunden deretter på en eller annen måte ble lite konstruktiv. Jeg er også sterkt i tvil om denne tråden egentlig fører saken videre. Det blir mest spekulasjoner. Jeg tror heller ikke det er svindel. Ut fra dagens situasjon tror jeg reklamasjonsfristen er 5 år i dette tilfellet. Men det er det ikke jeg som bestemmer, og som du sier, fører nok ikke denne tråden saken videre nå!
  9. Nå kjenner jeg ikke til trådstarters bil, men det er viktig å være obs her på at dersom bilen er importert gjelder ikke forbrukerkjøpsloven om 5 års garanti, da er det 2 års regel til Bmw som gjelder. Er bilen kjøpt i Norge er det som nevnt 5 år. Dette er en viktig faktor en må veie fordelene og ulempene med når en kjøper importert bil. Enig med deg, men om bilen er brukt importert og solgt av Norsk forhandler gjelder kjøpsloven igjen Edit: Men da står forhandler med ansvar, ikke BMW. Ikke for å flisespikke, men det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Og vil jo tro at bilen er solgt av norsk forhandler, da trådstarter sier at Stenshagen refererte til forbrukerkjøpsloven ang. reklamasjonsfristen.
  10. Jeg tror ikke at du har rett i denne påstanden. BMW´s generelle garanti er 2 år med en reklamasjonsfrist på 5 år. Det siste betyr trolig at BMW i hvert enkelt tilfelle vil vurdere hvorvidt en garanti stadig er gjeldende avhengig av hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted. Dette skriver BMW vedr. garantivilkårene: Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert. For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette. Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler. http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... vilkar.pdf Ja, enig at hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted er avgjørende for om det går på reklamasjon. Ved normal bruk skal reparasjonen dekkes. Og hvis delen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år, er reklamasjonsfristen på 5 år. Reklamasjonsfristen har ingenting med BMW sin garanti å gjøre, den er lovbestemt. At skaden ikke dekkes av BMW sin garanti er jo greit, når den er på 2 år. Spørmålet er om skaden skulle dekkes av reklamasjon. Eksempler på gjenstander som har reklamasjonsfrist på 5 år er TV, vaskemaskin og mobiltelefon. Nå har jeg ikke konkrete eksempler fra saker som gjelder turbo eller girkasse, men jeg antar at de delene går under reklamasjonsfristen på 5 år, ikke 2. Hadde jo vært interessant å vite om forbrukerrådet er enig. Men er jo en kjent sak at bilbransjen prøver å gi et inntrykk til forbrukeren at man ikke har noe rettigheter etter at garantien har gått ut.
×
×
  • Opprett ny...