Jeg tror ikke at du har rett i denne påstanden. BMW´s generelle garanti er 2 år med en reklamasjonsfrist på 5 år. Det siste betyr trolig at BMW i hvert enkelt tilfelle vil vurdere hvorvidt en garanti stadig er gjeldende avhengig av hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted.
Dette skriver BMW vedr. garantivilkårene:
Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert.
For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette.
Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler.
http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... vilkar.pdf
Ja, enig at hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted er avgjørende for om det går på reklamasjon. Ved normal bruk skal reparasjonen dekkes. Og hvis delen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år, er reklamasjonsfristen på 5 år. Reklamasjonsfristen har ingenting med BMW sin garanti å gjøre, den er lovbestemt.
At skaden ikke dekkes av BMW sin garanti er jo greit, når den er på 2 år. Spørmålet er om skaden skulle dekkes av reklamasjon.
Eksempler på gjenstander som har reklamasjonsfrist på 5 år er TV, vaskemaskin og mobiltelefon.
Nå har jeg ikke konkrete eksempler fra saker som gjelder turbo eller girkasse, men jeg antar at de delene går under reklamasjonsfristen på 5 år, ikke 2. Hadde jo vært interessant å vite om forbrukerrådet er enig.
Men er jo en kjent sak at bilbransjen prøver å gi et inntrykk til forbrukeren at man ikke har noe rettigheter etter at garantien har gått ut.