Hei!
Sliter med å få kjøleviften til å gå skikkelig. Har byttet to viskosekoblinger kjøpt hos bmw i Oslo, men de virker like dårlig som den gamle. Symptomene er at viften går alt for sakte og med for liten kraft til å kjøle radiatoren når jeg kjører sakte. Jeg kan fint stoppe den med en avis uten for mye motstand, selv når bilen er varm (med motor i gang selvsagt).
Lurer derfor på følgende:
1. Noen som har en 3 hulls viskosekobling liggende som garantert fungerer?
2. Noen som har en bil med samme type motor, hvor viften går som den skal, som har mulighet til å sammen med meg skru ut viskosekoblingen og sette den på min bil? Tar vel ca 10 minutter.
3. Noen som vil svinge innom Lambertseter så jeg bare kan få se hvordan en fungerende vifte faktisk skal fungere - og at det ikke bare er jeg som surrer.
De på BMW i Oslo mente at det kunne være vannpumpen, men den skal visstnok være byttet ganske nylig.
Temperaturen via OBC viser ca 92-96 når jeg kjører på motorveien. Når jeg etterpå kjører sakte i boligfeltet stiger den til over 100. Når jeg så stanser bilen (med motor i gang) så stiger den til 105-110c, og kjøleviften blåser ikke på langt nær så mye som jeg mener den skal.
Når jeg googler dette er det flere som har gjort bomkjøp på slike viskosekoblinger. Disse jeg har fått tak på har ligget på lager i 4 år hos bmw her i Norge, og gud vet hvor lenge før det.
Mvh.
Tord