Gå til innhold

bimmerR

Medlem
  • Innholdsteller

    473
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

Community Answers

  1. bimmerR's innlegg in Absolutt beste coilovers settet som kan kjøpes er? was marked as the answer   
    Det blir brukt litt diffuse ord som "grommere", "beste" og lignende uten å spesifisere bruk, ønsker, eller behov.
     
    Når det kommer til KW vs Bilstein så leverer begge kvalitet. Det som viktig er å kjøpe dempere etter behov. Har man null peiling på justeringsmulighetene til de mest avanserte settene og heller ikke har ambisjoner om å lese seg opp på dempere og legge inn tid til testing så vil det ofte være bedre å gå for et mindre komplisert sett. F.eks KW v2 istedenfor V3. Har man for mange justeringsmuligheter så er det også vanskeligere justere optimalt. For mange så kan mindre justeringsmuligheter være bedre. Kjøper man avanserte coilovers og får de justert av noen andre så er de ikke tilpasset din smak. Jeg vil da påstå at det er bedre å kjøpe noe enklere som du selv kan kan finjustere etter egen smak uten at ting blir alt for komplisert.
     
    De "grommeste" og "beste" settene er av mange ansett som de som er beste for bane, noe som ikke blir særlig gromt når man humper og rister av gårde på veien der du kanskje kjører 99% av tiden. Om du ikke har et banedyr så gå ihvertfall for coilovers egnet for gatekjøring.
    Ser man på KW f.eks så kan de mest aktuelle settene oppsumeres slik.
    V1, høydejusterbart og ferdiginnstilt fra KW til gatebruk
    V2, høydejusterbart + rebound. Her man man forenket si at du også kan justere hardhet/komfort etter å ha justert høyde. Kanskje det beste allround settet som du selv kan eksperimentere litt med.
    V3, høydejusterbart + rebound + bump. Best fleksibilitet til vanlig vei og banekjøring, men man bør ha kunnskap og tid til å fininnstille om man virkelig skal få mest ut av pengene/innstillingen man har betalt ekstra for over V2.
     
    Hvilket som er best er jo subjektivt.
    V1 er best om man er fornøyd med innstillingene KW har valgt. Bruker da minst penger og null tid på justering. Men kanskje ville du hatt hardere eller mykere når du har funnet riktig høyde? Umulig å si med sikkerhet..
    Selv om V3 er dyrest så kan det ende opp som dårligere enn V1 eller V2 dersom man "roter til innstillingene". Riktig oppsatt så vil det være best. Så kan man spørre seg, klarer du å sette det opp "riktig"? Vil riktig oppsett på V3 være forskjellig fra ferdig oppsettet på V1, eller det du kan få til med V2? Vanskelig/umulig å svare på avhenging av preferanser (og underlag man kjører på etc).
     
    Når det kommer til det beste/grommeste av justerbare dempere så er det viktig å forstå at man ikke bare kan betale for å få best. Skal man ha det aller beste så snakker man om individuelt tilpassede oppsett og selv disse vil være kompromisser.
    Ta formel 1 f.eks. To førere av samme bil kan trenge helt forskjellige oppsett av bilen for å yte best til tross for at underlag, dekk og bilen ellers er identisk. Det som er bra for den ene kan være dårlig for den andre.
    Du kan jo også spørre deg selv om hvor mye du gidder å justere. Har du ett oppsett for f:eks bane-, sommer-, vinter- kjøring? Om du gidder å justere flere ganger i året, trenger du da alle justeringsmulighetene til KW V3, eller holder det/gidder du bare å justere høyde mellom sommer/vinter?
     
    Slik du spør så ville jeg nok styrt unna de mest avanserte coiloverene og gått for f.eks KW V2. Det har nok justeringsmuligheter for de fleste.
    Sørg for å få ta "riktig" hjulstililng etter du har funnet innstillinger du liker.
×
×
  • Opprett ny...