
Isak
Medlem-
Innholdsteller
44 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Contact Methods
-
MSN
risaksen@bluezone.no
Profile Information
-
Interesser:
Levanger
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Isak's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Hei oaf Jeg tar ikke inbytte i e30 M3, desverre, selv om dette er leketøyet over alle. Grunnen til salg er på grunn av ovegang til mer arbeidsbil med 4x4 og bakkeklaring. Mest sansynlig X5.
-
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1711135
-
Stemmer bra det Saltkjelen sier ut fra egne erfaringer i allefall. Jeg kjører 530DAT og sist jeg veide meg var jeg ikke langt ifra 2 tonn med to personer i bilen. Sikkert litt av grunnen til at disse bilene er trygg i kolisjonstester. Tror gjennomsnittet på veiene ligger godt under 2 tonn.
-
Vet ikke hvem som er DUM jeg mr. rørlegger med servicebil. Men når du kjører så betydelig over fartsgrensa så får du vel bare ta konsekvensene av det. Du er som jeg skjønner helt nyoppkjørt og bortimot totalt uerfaren i trafikken, selv om ikke du kanskje ikke føler det slikt selv. Politiet er vel spesielt på hugget på slike sjåfører, det går vel fram av ulykkestatistikken der de aller fleste ulykker å førerkortbeslag blir gjort av personer, for det meste gutter, mellom 18 og 25 år. Du kan vel gjerne klage, tviler på at det hjelper stort. Men brev fra arbeidsgiver hjelper en smule, har erfart det selv. Men uansett så bør du vel bare hente bussrutetabellen først som sist
-
Skal ikke kritisere produktet du selger - men her snakker vi kraftverk. 2000watt rms forstår jeg som mer eller mindre kontinuerlig drift- altså en kan forvente spisser over dette. Med litt grunnleggende elektrokunskap så vil denne forsterkeren forbruke ikke midre en ca 140 ampere kontinuerlig (rms?). Med andre ord - et utrolig krav til strømforsyning og ikke minst dynamo. Et solid kondensatorbatteri er vel også et absolutt must. En normal orginal bil idag vil ikke klare å drive denne forsterkeren på halv maskin engang. Men uansett- virkelig imponerene spesifikkasjoner! Lenge siden jeg monterte stereoanlegg i bil å skjønner at ting har skjedd siden da. Den gang var det Phoenix Gold som var værstingen, å jeg husker enda den gode gamle M50 og M100 forsterkrene som ytet intet mindre en 2*50 og 4*100Watt RMS, også da var det såkalte Phoenix Gold watt som det ble snakket om. Hehe.. Håper du ikke synes jeg forsøpler tråden din
-
Har 530DAT selv, å kan berolige deg med at det er gode motorer med lite tull. Dieselpumpa har jeg aldri hørt vært noe problem på 530. Da var det heller mye tull med TDS motorene, sammenlignet med D motoren. Jeg har orginale sportseter i min å her er det mer en god nok sidestøtte.. så det finnes bra orginalt også. Så det er sagt.. Jeg personlig ville mye heller vurdert 530D en 530i, lurer på hva den drikker på småkjøringa? Samt at den holder seg bedre i pris.
-
Halla Jeg har en 2000 e39 toring, å har idag gule blinklysbaklykter. Tenkte jeg skulle invistere i hvite, men har lyst på de klare led lyktene som de nyere e39er har. Men når jeg ser på f.eks koed så er det et sett lykter fram til 08.2000 og ett sett etter 09.2000. Altså så ser det ut som at disse klare lyktene ikke passer min bil. Jeg kan ikke skjønne at de nyeste lyktene er noe annen form en de gamle men mulig jeg tar feil ? Noen som vet hvorfor dem ikke passer å hva som eventuelt skal til for å få dem til å passe ? Takker for hjelpen
-
Den vanlige mannen i gata har vel ikke utstyr for å sjekke om hvordan fyllingsmengden er på ac anlegget. Det eneste du kan sjekke er seglasset som noen biler har på tørkefilteret. Hvis du følger rør og slanger fra kompressoren så er det en slange som går til kondensatoren, altså radioatoren som står framom radiatoren for motorkjølingen. Etter den går det en slange/rør til en liten somregel rund tank. Dette er tørkefilteret for ac anlegget. Å er du heldig så er det et lite seglass på toppen av dette filteret. Dette seglasset skal under vanlig drift, med sommertemperatur være klart å du skal ikke klare å se noe spesielt i den. Er det lite kuldemediefylling vil det bruse å skumme i dette glasset. Dette tyder på at fyllingen kan være lav. Får du lite fylling på anlegget vil også kompressor gå veldig periodisk, altså bare 4-5 sekunder omgangen kanskje. Da er det like før anlegget ikke går lengre. Men det enkleste er å bare kjøre til det ikke kjøler lenger 98% av alle bilførere gjør det..
-
Ja, mulig det stemme det du sier. Men skal bilen kjøre ac ved minusgrader må den i så fall kjører automatisk omluft, sånn at bilen tørker lufta som allerede er i bilen å har blitt varm. Den er nødt til det, da den ikke kan kan kjøre ved å ta inn kaldere luft en 0 grader eller der omkring. Termoventilen som regulerer hvor mye kuldemediet som fordamper skal få regulerer etter å ha en temperatur rundt 0`grader på overflatetemp. Å da bør lufta inn være over minimum 5`c. Noe mye under den temperaturen vil føre til en utkobling på lavtrykkspressostat. Når jeg tenker meg om så er det mulig at utelufta varmes opp for så å bli kjølt ned å da er jo denne problematikken borte. Kan prøve å finne ut hvordan bmw løser dette, det kan være motsatt nemmelig. Uansett - skal man bruke ac anlegget for å tørke bilen er det uansett lurt å kjøre omluft. Hvis i tillegg temperaturen i motorrom er tilstrekkelig høy slik at kondensator er varm nok så vil anlegget gå, om ikke det ligger andre sperrer inne. Men jeg vil nok tro at når du begynner å kjøre å f.eks drar 10 minusgrader over kondensatoren så vil anlegget stoppe. Ved slike forhold vil anlegget bare gå ved tomgangskjøring og automatsik omluft. Når alt dette er sagt så er det utrolig mye forskjellig løsninger når det gjelder klima og ac anlegg fra bilmerke til bilmerke. Spesielt på styringsautomatikk. Men uansett - kjør ac året rundt. Det koster ikke så vanvittig mye mer drivstoff. I allefall ikke om du skal etterfylle kuldemediet hvert år til 1500 kr
-
Bare for å få det på det rene så går IKKE kompressoren når det blir for kaldt. Uansett bil og bilmerke. Dette sørger pressostanene for, trykket på høytrykksiden vil bli for lavt slik at all kuldemediet vil forsvinne fra lavtrykksiden på ac anlegget å lavtrykkspressostaten vil koble ut kompressorclutch. Kompressor vil om mulig koble inn sporadisk hvis bilen står på tomgang lenge slik at kondensator blir varm. Men nyere biler har sikkerhetselektronikk som sørger for at anleggene ikke kobler inn etter en spesiell temperatur, her er det nevnt +5 å det stemmer sikkert. Påstanden om at kompressor vil lage is i rør å slanger stemmer heller ikke da frysepunktet på dagens moderne gass, R134a ligger laangt unna det en kompressor klarer å suge. Da snakker vi -50 grader sikkert, husker ikke helt dette i farten. Men det som skjer er som nevnt at kompressor suges ned til vacum, eller 0 absolutt trykk å lavtrykkspressostat kobler ut clutch. Grunnen til at det anbefales å kjøre kompressor å ac anlegg vinterstid er for at pakkboks på kompressoraksling ikke skal gå tørr. Gjør den det vil kuldemediet lekke fortere ut å du må oftere på service. I ekstreme tilfeller så blir pakkboksen så tørr at den river seg når kompressor engang starter igjen, å da vil du med lønnsomhet bytte kompressor eventuelt bytte pakkboks da etterfyllingsintervallene vil bli ofte.
-
Hei Jeg har orginale xenon lykter men ikke angel eyes. Det jeg lurer på er hvordan det vil bli å ettermontere disse ringene? Blir dette bra eller er det dålig erfaringer med dette ? Jeg ser at jeg må grave dypt om jeg må kjøpe komplett lykt med xenon. Kanskje det går å kjøpe bare halve lykta når jeg har xenon fra før ? Tips og råd takes imot med takk.
-
Hei Er det noen som har en link til beskrivelse for å demontere baksetene i en e39 toruing ? Har en slakke i hengslene på bakseteryggen jeg tenkte å fjerne da denne lager en lyd på humpete vei. Eller er det noen som kan forklare hvordan man gjør dette ?
-
Jeg kjører 235/35-19 og 275/30-19 på min e39 vogn. Storfornøyd, sportsunderstell å ikke noe problem med klaring. + at rulleomkrets er helt rett! Anbefales.. fett er det også
-
Bare for å nevne det, castrol har kommet med en ny olje nå - Castrol Edge. Dette er vel det nyeste og beste Castrol anbefaler for "sportsbiler". Uten å kjøpe olje av Nasa da selfølgelig. Det er jo Castrol som er Bmw olje å da vettu Shell ( å fysjamei ) er ferrari det.. prtsjh..
-
Gjør du det selv ????? Problemet med dysene er om de ikke holder tett når de skal - slik at det siver diesel igjennom dem når bilen står. Somoftest på varm motor eller halvlunk motor. Sjeldent problem på kald motor som jeg har erfart i allefall.