siterer meg selv fra denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=50126
polish kan være kjemisk eller abrasiv, sistnevnte kan være av ulik styrke, og de kraftigste kalles da rubbing. abrasiv polish inneholder små partikler (ørsmå) som sliper (fjerner litt av) klarlakken for å jevne ut og fjerne merker, riper, "edderkoppnett" o.l. den klarlakken som blir fjernet er så mikroskopisk at det ikke er noe å bekymre seg for dersom man ikke bruker rubbing-produkter som kun er ment for store riper o.l.
kjemisk polish har ikke slike slipeprodukter i seg, og er derfor mer beregnet på å få mer glans i lakken uten å fjerne litt av klarlakken.
polish gir ingen beskyttelse, det er kun for å få en penere lakk (mao. klarlakk) for mer glans!
voks er det som legges oppå og beskytter lakken. her finnes det ulike typer, eksempelvis syntetiske og naturlige. naturlig voks består bl.a. av carnauba voks, mens de syntetiske kalles "lakkforsegling" (sealant på engelsk) og er lagd i laboratorier. sealants gir mye lenger holdbarhet og er oftest lettere å legge på, men gir litt mindre dybde og glans enn naturlig carnauba voks. sealants er flytende, carnauba voks er oftest slik som hårvoks, altså i fast form, men kan være flytende.