Gå til innhold

dvil

Medlem
  • Innholdsteller

    267
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Skedsmo

dvil's Achievements

  1. Hei! Veldig bra at du skriver om dette. Den vifta er dyr. Og mange kjører nok rundt uten å vite at den ikke fungerer. Vår vifte var rustet i stykker. Kjøpte først en brukt vifte til 530D, den passer ikke. Så ble det å bite i det berømte eplet; kjøpe nytt. Ang. linken til bimmerforums. Den er til en tekstversjon. Husk å trykke på "View full version" øverst.
  2. Du kan jo prøve å smøre vifta med tynn olje. WD40 har jeg hatt hell med på små motorer. Fikk igang igjen en cd-spiller, som har funket i mer enn 10 år etterpå.
  3. Ok, takk. Da får vi bare leve med den stooore minusen ved kjerra.
  4. Hei, Har 4:3 skjerm i en '98 528iAT. Hver gang bilen startes er skjermen blank, og en må velge hva som skal vises. Navi'en er jo helt steinalder, så det er bare kjørecomputeren som er aktuell. Kan man velge at den kommer automatisk ved start?
  5. Takk for linken Otis, den var bra! Det ser ut som 523i til 535i med automat bruker samme aksel, og 520i til 528i manuell har en annen. De to variantene har forskjellige delnummer, men samme mål; LK=86 og D=32. Min aksel har også de målene. Så hva er forskjellen? Takk for tilbudet Mikael. Det var et bra og fristende tilbud. Bilen er så fin, hel og original at jeg ikke har lyst til å montere noe som ikke skal være der. Men det frister ikke å betale blod for en ny aksel heller. Må nok lete litt til. Kjente litt på leddet igjen nå. Det går ledig ved en posisjon, men kniper veldig om jeg korter inn eller forlenger leddet. Det andre er faktisk også litt slik. Det skal vel ikke være slik? Det er ingen slark. Tok opp mansjetten fordi jeg trodde det var tørt, men det var fint og nok fett. Kjente ingen spon. Kommentarer?
  6. Hei, Indre drivknute v side på min '98 528iAT har tatt kvelden og jeg trenger en ny drivaksel. Noen som har en tilsalgs? Kan jeg bruke aksel fra alle modeller? Er det mulig å skifte bare en knute? På forhånd, takk!
  7. Hei, Beklager sen respons, har vært borte fra forumet. Jeg må gi Saltkjelen rett idet han skriver. Det var vel bare tilfeldig forbedring, men hadde faktisk aldri sett det så bra. Det er alltid noe i displayet som virker, men enkelte segmenter blir borte eller lyser svakere. Er nok kontaktproblemer hvor vær og føreforhold spiller inn.
  8. Tipper det er tenningsbryteren. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=116183&highlight=
  9. Så bra. Fint om du skriver hva som var feil, så lærer vi litt.
  10. Hei, Oljevalg kommer opp som tema hele tiden, tydeligvis et vanskelig emne for de fleste av oss. Ventiltikking kommer også stadig fram som bevis på at GROM-oljen er best. Nå leste jeg nettopp (her) om en M5-eier som fikk ventiltikk med GROM-oljen. Det var en 10W-60 olje (temmelig tykk). Men hvorfor tikker det egentlig, og hva får tikkingen til å forsvinne? Jeg tror det kan ha med tykkelsen å gjøre. Men er den da for tynn- eller tyktflytende? Tykk olje vil kanskje gjøre at hydrauliske løftere ikke pumpes helt opp(?). For tynn kan medføre at oljefilmen brytes. Mange spørsmål....
  11. Hadde den andre vært syntetisk hadde den nok kostet mer, derfor er den mest sannsynlig mineralsk. Men ring og spør. At mineralsk er bedre for gamle motorer er bare gamle myter. I begynnelsen manglet syntetiske oljer de tilsetningene som mykner gummi, derfor lakk det mer. Syntetiske oljer er best på alle områder, de er mer stabile og tåler mer varme. Men oljen må selvfølgelig være tilpasset kravet der den skal brukes. I ditt tilfelle er det veldig viktig at oljen har riktig friksjon. Det er nok den viktigste forskjellen mellom ATF-oljer. Det finns nå endel gammelmotor-oljer som har tilsetninger som er bra for gamle motorer, men som nesten er fjernet i nye oljer fordi de ødelegger katalysatoren. Olje er litt voodoo, umulig å vite hva som er sant for vanlige forbrukere. Hva er for eksempel delsyntetisk olje? 1% syntetisk og resten mineralsk?
  12. Det sitter et par o-ringer rundt akselen. Hvis de er iorden er det vanskelig å få olje inn til problemet. Hvis oljen kommer inn, er o-ringene ødelagt og må skiftes. Ellers går det ikke lenge før problemet er der igjen.
  13. Her står det faktisk at de har samme spec. De burde kunne brukes om hverandre. Gjetter at forskjellen er at den ene er mineralsk og den andre delsyntetisk. Biltema sier delsynt'en er best når det er kaldt, dvs den er lettere å pumpe før den blir varm. http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON
  14. dvil

    Xenon og DEFA

    Det betyr sannsynligvis at spenningen til klokka faller akkurat når lampene tennes, mest sannsynlig fordi de er koblet til samme kurs. Førsøk å ta plussen til klokka fra en annen kurs, eller gjør en test direkte fra batteriet.
  15. Jeg lurer også. Har lest igjennom de gamle trådene om emnet, men fant ingen med løsning på problemet. Er det noen som har har funnet en velfungerende løsning, som kan forklare hva/hvordan?
×
×
  • Opprett ny...