Gå til innhold

Las

Medlem
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Las's Achievements

  1. Innertier fra Calle . Når jeg tenker meg om så tror jeg dekk med forsterkede sidevegger pleier å merkes med XL. Hadde vært moromt med en fasit her.
  2. Hvor har du disse tallene fra?. Bellona skriver at norsk veitrafikk står for ca. 20% av Co2 utslippene. Hva er riktig?.
  3. Så lenge du har rigtig loadindex så holder hastighetsklasse W i massevis
  4. Du kan jo bestille fra f.eks. GS-bildeler, men det koster omtrent det samme hos ett BMW verksted/delelager, og da slipper du ventetid og frakt. Pris ca. 1000,-
  5. Reinforcement betyr vanligvis armering eller forsterkning. Nakang bruker kanskje et eget språk?. Du bør også kontrollere om de bruker kodespråk for dekkbredde og profil, eller om det i det hele tatt er dekk de selger... EDIT: TW kan bety Tred Wear. Tipper RF og TW da står for: Forsterkede dekksider og lengere levetid på mønster (hardere gummi?). Men jeg er ikke sikker
  6. Dette høres ut som typiske symptomer på defekt veivakselføler. Denne gir tibakemelding til hjernen om bl.a. tenningstidspunkt. Hvis den svikter helt får du ikke start på motoren. Defekte labdasonder har heller en innvirkning på motorens prestanda.
  7. Coilene kan testes hos verksted med egnet testutstyr. Dvs. avlesning av tenningskurve til hver coil. Det er ikke lett å se om coilene er dårlige. Det kan være interne sprekker i isolasjonen. Men jeg ville først byttet kamsensor, så eventuelt veivsensor. Hjernen trenger signaler fra disse for å styre tenning og bensintrykk. De kan forårsake mye krøll. Hvis problemene vedvarer bør oksygensensorene (vet ikke om det er to) funksjons-testes. Eventuelt coiler videre.
  8. Kamsensor og veivsensor er svakheter på disse motorene. Det er ikke sikkert at feilene dukker opp som feilkoder hvis verdiene er i "grenseland". Det kan være greit å få de skiftet. Hvis de ryker helt, blir du stående. Andre ting kan være: Tennplugger, coiler, oksygensensor(er), falskluft, bensinfilter osv.
  9. Poenget med 2,8 literen, var en mer momentsterk utgave av M52. Den fikk lengere slaglende enn 2,5 literen, og innsuget fra 520'en. Lange tynne innsugsrør gir bedre moment på lavt turtall, men samtidig mindre topp-effekt, og omvendt med mindre restriktivt innsug. Den forlengede slaglengden gjør den midre idell på høye turtall, da det oppstår langt større påkjenninger i den nedre del av sylinderen. 528 er den mest idelle motoren for norske forhold, der man trenger mest moment mellom 1500 og 3000 RPM i typisk "hverdags-askelerasjon". Spesielt biler med automatgir kler best en momentsterk motor. Jeg er ikke så godt kjennt med automat-kasser fra BMW, men kan tenke meg at det må gjøres noen justeringer i kassa får å få til å bli med "nedgirings-villig" på lave turtall.
  10. Las

    Utveksling E39

    Jeg vet det ikke er samme utveksling, jeg lurte på hvilken utveksling de to bakakslingene har (data). Jeg lurte også på om det er samme girkasse som sitter i 520 og 523. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes min 520 har for lav utveksling. Jeg kjører ikke med campingvogn.
  11. Las

    Utveksling E39

    Jeg lurte på hvilken utveksling en E39 520 har på bakakselen kontra 523. Er det samme girkasse (utveksling)?. mvh Lars
  12. Jeg skal se litt på felgene før jeg eventuelt kjøper de (16"). Jeg vil ikke ha veldig dyp kant, det ser nok merkelig ut på 16" ja. Mellom 4-6 cm kant tror jeg passer til den felgstørrelsen. Mindre felger pleier som oftest å være noen smalere, som også gir smalere kant vil jeg tro. Til større felgene er, jo større er nødvendigheten for senking, som ikke er aktuelt for meg. Det er iallefall ikke pent med lavprofil, og stor glipe rundt hjulbuen. Det blir nok 16" denne gangen ja. Takk for alle innspill!.
  13. Du mener 225/55 R16? Tror du større felger = bedre kjøreegenskaper?. Hvis du ikke har hørt om uavfjæret vekt så bør du lese litt om det. Dekk/felgkombinasjonen 225/55 R16 vil være raskere rundt bane enn 235/45 R17 pga. lettere hjul. Dette tillater høyere kurvehastighet, og bedre akselerasjon. Spesielt merkbart på en motorsvak bil som 520. 17" hjul gir kanskje noe bedre styrerespons. 1 kg vektforskjell på uavfjæret vekt utgjør mye mer enn 1 kg vektforskjell på fjæret vekt. M5 har laaangt dyrere understell enn en standard 520. Det lar seg gjøre å lage et sportslig understell med bra komfort, men det koster. Dette har også mye å gjøre med valg av dempere, fjærer, foringer osv. M5 er laget for å bruke så store hjul, i motsettning til 520. Motsatt. På en 520 bør man heller prøve å unngå å gjere den enda dauere .
  14. Bilen ble levert orginalt med 225/60 R15. Det er ballongdekk. Den kjører absolutt ikke som en båt . Den står nå på Michelin Primacy HP dekk, som gir fine kjøreegenskaper. Hvis din referanse er senket bil med 19" felger så er den nok noe mykere ja . Jeg ønsker å bruke Michelin dekkene viderer på nye felger, da de også har null sporing og lavt støynivå. Jeg har forøvrig kjørt en E39 med sportsunderstell (Bilstein) og 18" felger. Falt absolutt ikke i smak. Føler det ltt "typisk" at når noen kjøper BMW så gjeller det om å få presset inn så store felger som mulig, og showoff faktoren ødelegger en del for det arbeidet ingeniørene har lagt ned i det balanserte/harmoniske understellet. For meg blir det harry, iallefall 19". Det er min mening, uten at jeg ønsker å starte en diskusjon om dette. Hvis jeg går for 235/45R17 hjul, så er vel minste hastighetsmerking Y. Det betyr mer stål i dekkbanen, som gir mer uavfjæret vekt. Som gir mer treghetsmoment= dårligere akselerasjon. Og kan også føre til dårligere kjøreegenskaper. Det støyer og sporer mer, men hei det ser jo bedre ut!.
  15. EDIT: sorry, dobbelpost
×
×
  • Opprett ny...