Gammel diskusjon, men jeg må bare komme med mine synspunkter:
1. Å ta en rivstart sliter selvsagt på drivverket, men hvis det finnes komonenter i bilen som ikke tåler dette er de for svake og bør allikevel byttes ut. Ryker en clutch er jo dette allikevel en slitedel. Alternativt for å få spinn kan jo være å feks ha litt fart før man tråkker inn clutchen og slepper den ut igjen på høyt turtall, da vil slitasjen på girkasse/drivaksel kryss o.l være minimal pga det allerede er i beveglse.
2. Når det gjelder å ligge på høyt turtall er dette selvfølgelig akseptabelt som allerede nevnt her, tror dere virkerlig bmw hadde satt en toppfart og en turtallssperre på et visst punkt hvis bilen ikke tålte dette?
Det er faktisk sunt for motoren å få dratt seg til sperra inniblandt. Det som sliter mest på motoren er kaldstarter og dårlig olje, ikke høytturtall.
Feks min egen bil var ekstremt dau når jeg kjøpte den, men etter bla en 100mils tur med mye høyt turtall løsnet den på mange måter. Vil tro jeg løsnet endel koksbelegg.
Så ut og sladd/burn litt folkens, det er både artig og lærerikt