-
Innholdsteller
2305 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Helleland
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Hyggmaister's Achievements
Newbie (1/14)
3
Nettsamfunnsomdømme
-
Lakkverksted eller lakkforhandlere kan blande dette på stedet for deg. Andre eksempel i Rogaland ville vært Sandtec eller Multilakk. Du finner sikkert en forhandler nær deg om du bruker nettet
-
Begge to nye, ubrukte. Beskrivelse og bilder: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68474044&ref=ads&myad=68474044 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68473873&fks=68473873
-
- e39;
- håndbremsewire;
-
(og 5 andre)
Merket med:
-
Update: Om du var i tvil, så burde servooljebeholderen absolutt anses som en servicedel... Se bilder av nytt/gammelt filter. For de som vil vite hva et tett filter kan føre til, les her: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=559847 Det kan virke som om pumpen min fortsatt synger på siste verset, men filteret er i alle fall skiftet.
-
Hei bimmers. Med fare for at det blir langt, la oss likevel ta dette fra starten av: - Bilen begynte med en rar lyd fra servo for noen måneder siden. Når jeg retter opp hjulene fra venstresving, lages en spesiell klikkelyd, nesten som om du strammer en strips litt raskt. - Jeg luftet og etterylte, og dette hjalp litt. Noen uker etter kom lyden tilbake, og jeg skiftet hele oljen (brukte da helsyntetisk ATF). Dette hjalp for en stund. - Noen uker etterpå var jeg på verksted for justering av hjulvinkler. De ba meg skifte tannstang før de ville gjøre noe med styringen, og viste til at den var helt utslitt og førte til ulyden som nå svakt var kommet tilbake. - Jeg skiftet da tannstang og servoslanger+klemmer, og luftet ut gammel olje. Eksisterende olje både på ny og gammel tannstang var forøvrig rød. Umiddelbart var det ingen ulyder. - Etter justering av hjulvinkler ba verkstedet meg om å lufte servo, da det for de hørtes ut som at olje var gammel/skitten/forurenset/feil. Fra mitt synspunkt var det ingen særlige ulyder, men bare 2 uker senere begynte bilen på nytt å lage den samme lyden. I tillegg er det en kommet en relativt konstant "ristelyd" som kommer fra styringen. Denne høres litt ut som et skranglende dashboard eller løs dørtrekk, men kommer fra styringen. - Jeg skiftet da hele servooljen til delsyntetisk dexron III som trengt tatt er hva som er spesifisert til bilen. Skiftet ut gammel og brukte også en rens i tilfelle det var forurensninger i systemet. Flushet ca 3 liter gjennom systemet. Luftet godt og i mange omganger. Fortsatt er det både klikkelyd og raslelyd i styringen! Er det servopumpa som er gåen? Har jeg satt i en like dårlig tannstang (den var brukt, men så ut til å være helt fin). Er det oljen (Først Biltema helsynt ATF-U, og nå Biltema delsynt ATF Dexron III) som ødelegger livet mitt? Annen info: - E39 M52B25. Både bil og motor kommer fra Tyskland. - Reimer ble nylig byttet. - Både venstre og høyre styrestag (nye, dog uorg fra koed) ble byttet sammen med tannstangen. Gode forslag blir mottatt med takknemmelighet
-
Se på bilde som er lagt ved. Normalt lekker det fra "1" eller "14", dette er slanger med små klemmer. Jeg valgte å skifte både de gamle slangene og klemmene. Det kan lekke både under selve oljehuset, ved servopumpen (1) eller ved oljekjølingen (14). Kjenner ikke til at det bruker å lekke fra koblingene fra metallrørene (4 og 8 ). I tillegg til dette kan selvsagt selve tannstangen og pakningene i den være slitne. Du må da under bilen å inspisere tannstangen for oljesøl, og se hvor det kommer fra. Et bra sted å starte er ved å løsne gummimansjettene på styrestaget. Nb. Disse har på samme måte som servoslangene engangsklemmer. Har du ikke riktige klemmer liggende hjemme, kan du feste de med strips inntil du har fått nye klemmer. Jeg kjenner ikke til at vi har filter, men det kan være det ligger noe inni oljehuset. Har du et nytt liggende skader det ikke å skifte det
-
Hyggmaister reagerte på et innlegg i et emne: Liten advarsel ang E39 528i til salgs på finn.no
-
Det er mange som er glade for å hjelpe dere, men bruk søkefunksjonen litt først: http://bimmers.no/index.php?app=core&module=search&search_in=forums Det er et tonn med stoff om dette fra før. Evt kan du lese deg opp på http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging Skal du godkjenne bilen som en annen modell, må du kunne dokumentere at de er identiske etter ombyggingen. Kort sagt er det litt ekstra styr å få godkjent dette fordi du i utgangspunktet ikke kan endre på aksel- eller totalvektene på bilen, og 6syl veier mer enn 4syl.
-
Det er mange steder disse kan lekke litt. Dersom det ikke lekker ut i det fri noen sted er selvsagt det et dårlig tegn. Du kan sjekke rundt ekspansjonstanken og i tappeskruen i bunnen, samt i slanger rundt om. Jeg hadde for eks en liten sprekk i ekspansjonstaken som var utrolig vanskelig å oppdage. Luften fra vifta var nok til å blåse bort det lille som kom ut. Mister du litt vann hver dag, vil du til slutt miste trykket i anlegget.
-
Godt tips å gjøre som LK sier. Poenget er at du får vakuum nok til å dra mer vann rundt. Bruker du den luftenippelen som er lengst fra ekspansjonstanken, oppnår du (noe) av samme effekt, derav tipset jeg gav. Du behøver ikke tømme før man fyller på, men det er vanlig å anbefale skift hvert 2-4 år.
-
Hei og velkommen til Bimmers! Det kan høres ut som om du ikke får vakuum i kjølesystemet. Det er to lufteskruer; hell direkte i begge disse. Det kan være fordel å bruke en trakt. Du kan også trykke på slangene til høyre og venstre for radiatoren, for å hjelpe med å pumpe vannet rundt. Til sist, ta deg god tid. Det kan forøvrig være en fordel å stå i svak oppoverbakke for å presse luftbobler oppover, men jeg vet ikke om noen BMW-modeller som dette er strengt nødvendig på.
-
Siden ingen andre svarer, så gjør jeg det selv - det kan tross alt tenkes at noen andre lurer på det samme. Pluggen jeg funderte på er kontakten til oljetrykkssensoren. Jeg har funnet ett eksempel (i bunnen av innlegget) hvor dette førte til manglende kraft, men kan ikke skjønne at det skulle forårsake mine problemer. Kontakten ble uansett byttet, samtidig som jeg demonterte og satte sammen gasspjeld, lmm osv på nytt igjen. Tempsensor i innsuget og tankluftventil ble også skiftet samtidig(hadde dette liggende). Etter dette gikk bilen som en drøm! Tror det var en vakuumfeil et sted, selv om jeg egentlig aldri fant noen.
-
Ingen lykke så langt. Bilen kan ruses, men dør med en gang den skal gå tilbake på tomgang. Har funnet en elektrisk kabel som var røket. Noen som kan hjelpe meg med hva dens funksjon er? Er en en-pins kabel som står like under oljefilteret, til venstre for generatoren (altså mot passasjersiden). Kontakten peker inn mot blokken. Har funnet et bilde den synes på, den er merket i rødt: Siden hunnen (connectoren) ikke lot seg lodde må jeg vente til i morgen med å sette på en ny. 10 poeng og god karma til den som kan si hva denne gjør - finner den ikke i sprengkart!
-
Bil: E39 M52B25 Jeg skiftet toppdekselpakning og veivhusventilasjon i dag. Pga tilgang til sistnevnte ble også innsug demontert. Etter at alt var satt på plass igjen skulle jeg prøvekjøre bilen. Den starter med en gang og sviver helt fint på tomgang. Jeg slurte også ut av garasjen (nedoverbakke) uten å merke noe spesielt. Når jeg siden satte bilen i 1 og slipper clutchen, dør eller kveles motoren umiddelbart. Den starter lett igjen og sviver fortsatt fint på tomgang. Det samme skjer hver gang jeg løser ut, selv om den var i fart pga nedoverbakke. Er det noen her som har ideer om hva dette kan skyldes? Jeg antar at jeg har koblet noe elektronikk i innsuget feil, og skal se på det i morgen ettermiddag. Inntil det er jeg ekstremt takknemmelig for gode tips!
-
ESveen reagerte på et innlegg i et emne: Kjøpshjelp e34
-
Hyggmaister reagerte på et innlegg i et emne: Bensinforbruk
-
Takk for preseseringen. E34 holdt litt lenger på M40-en enn det E36 gjorde, og egentlig trodde jeg det var helt til '95. Jeg ser nå at den imidlertid ble byttet ut til M43 en gang i '94. Da er den problematikken mindre relevant
-
Trådstartet spør strengt tatt etter om det er mulig å bruke 518 som en rimelig vinter- eller bruksbil, ikke om hvilken diff han må sette på for å sladde. 1,8L vs 2,0L er imidlertid et valid poeng på mange måter. I 518 står det er M40B18, muligens en av de dårligste bensinmotorene BMW har laget, kjent for ventilkakling, dårlig smøring og slitte kammer. Undertegnedes første bil var forøvrig E36 med M40B18. I tillegg til slitt kam og topp, gikk også rådene på en av motorene jeg hadde, uten at jeg kjøre (veldig) grovt. Legg også til at den er svak på lavt turtall på en 518 - kanskje ikke det aller største problemet på en 518. Når det kommer til driftssikkerhet (med unntak av motor), kan jeg ikke se at det skal være noe forskjell på en E34 518 og en E34 520/525 osv, gitt at de er kjørt likt. M40 er som sagt ingen spesielt god motor, mens m50b2x er vel ansett. Et problem med rekkeseksere som har aluminiumstopp kan selvsagt være vridning dersom du kjører hardt på kald motor - dette må ta en del av årsaken til at toppakningene har en tendens til å ryke på disse motorene. Til sist noen tips: Vurderer du E34 som vinterbil ville jeg tenkt på en IX, om du makter å få tak i en slik. Disse ligger nok over 13.000, men har svært god fremkommelighet. Ellers vil jeg slå et lite slag for E39. Komfortable biler som er veldig lavt priset for tiden. Kan du skru selv, kan dette være noe å tenke på (men det har du allerede?). Kan du ikke skru selv, vet jeg ikke om jeg vil anbefale gammel 5-serie som en billig bil uansett Det er ikke skjøre biler, men de krever litt vedlikehold spes i understellet mtp foringer, bærearmer osv, og dette er dyrt på verksted. Jeg vet ikke hvordan E34 er ift E39 på sistnevnte punkt, men vil anta at de er relativt like.
-
Jeg kjøpte og bruker BMW Scanner 1.4.0. Disse selges det kopier av i flust på ebay (http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xbmw+scanner+1.4.0&_nkw=bmw+scanner+1.4.0&_sacat=0). Dette kostet meg en god hundrelapp inkludert hardware og software. I tillegg til monetære kostnader, må du beregne litt googling, en PC med 32 bit windows (eller emulator) og potensielt en loddebolt og litt tolmodighet. Jeg måtte lodde to poler for å få scanneren til å virke, og vet at det er mange andre som måtte gjøre det samme. Det er med andre ord noen ulemper til den lave prisen. Når den fungerer, er 1.4.0 imidlertid veldig grei. Du kan søke i mange moduler og du kan selvsagt lese og slette feilkoder. I tillegg er det ingen begrensninger i forhold til antall biler osv. På den annen side er det ikke store risikoen å prøve seg på 400 kroner på en fra teknikmagasinet dersom denne inkluderer software. Sistnevnte vil selvsagt ikke være laget spesielt for BMW, men det behøver ikke nødvendigvis bety noe. Byggekvaliteten på leseren er helt sikkert ikke lavere enn for det som selges fra hong kong Prøv, og legg igjen en tilbakemelding i tråden!