Gå til innhold

Brian

Medlem
  • Innholdsteller

    826
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    hei_215@hotmail.com

Profile Information

  • Bosted:
    Møre og romsdal

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Brian

    BMW dieselmotorer

    Fikk frem lyden litt bedre når jeg stod delvis i carporten her om dagen. Her høres den klunkinga eller hva jeg skal kalle det i gangen som jeg ikke har i e90'n. 20190716_192424.mp4
  2. Brian

    BMW dieselmotorer

    Ja, det er spesielt plagsomt på lett/middels belastning rundt 2k rpm. Hvis jeg ligger i en motbakke så kan jeg finjustere gassen og hvis jeg slipper opp nok så slutter kaklinga, mens den kommer tilbake om jeg trør på litt igjen. Det er akkurat ved et viss belastning at den begynner, og det er ikke akkurat veldig store belastningen som skal til. Har kjørt en annen 525d e61, og den var ikke plagsom i det hele tatt og låt likt som e90'n. Har det noe for seg å prøve injektorrens eller har dette lite for seg på diesel? Bare for å sjekke om lyden påvirkes i det hele tatt.
  3. Brian

    BMW dieselmotorer

    Postet for et års tid siden om ett støyproblem med min e61, men kom ikke noe nærmere en konklusjon den gang på hva som var problemet. Prøver derfor her en gang til i håp om noen kan ha forslag til hva dette kan være. Problemet er at det er sjenerende kaklestøy som høres godt i kupeen, spesielt i lett motstand mellom 1500-1700rpm og oppover (2500-3000rpm ca). Drar jeg skikkelig på så høres det normalt ut. Merker ikke noe galt med bilen og den går som den skal. Det er bare en sinnsykt irriterende kaklelyd som går meg på nervene. Det er snakk om en 2010 e61 525xd. Km stand er ca 90 000. Har også en e90 med samme motor og den er en helt annen verden lydmessig, og slik jeg forventer av sekseren, mens den i e61'n kakler. Se video under av både e90 og e61. Her sjekker jeg bare lyden under oljepåfyllingslokket som var likt på begge to. Etter å ha hørt på opptakene noen ganger så er det litt forskjell på gangen på de to. Det er ikke like tydelig på opptak men det høres bedre i virkeligheten. Hvis du hører nøye etter så kan du høre at e61'n har en slags svak klunking eller hva jeg skal kalle det i gangen som e90'n ikke har. E90 først og e61 opptak nr 2. Jeg lurer på om den lyden kan ha noe med kaklingen å gjøre. Noen forslag? Har gått tom for ideer. Har også lagt ved noen live data fra e61. E90.mp4 E61.mp4 E90.mp4
  4. En rimeligere løsning er å bruke e46 bærearmer og adapterplater. http://www.t-parts.se/produkt/styrvinkel-adapter-e36/
  5. Brian

    Mye røyk m47

    Har testet uten luftfilter også, akkurat samme som før.
  6. Brian

    Mye røyk m47

    Hei Holder på å ta en kjapp feilsøking på en e90 320d med m47 som ryker voldsomt. For meg ser det ut til at røyken er gråhvit og det kommer store mengder med en gang den starter. Har lite erfaring med dieselbiler, så håper noen har tips til hva jeg kan sjekke uten tilgang til mye utstyr til diesel. Har så langt sjekka motorolje og vann, så ikke noe unormalt ut der. Ikke trykk på ekspansjonstanken. Ikke trykk i bunnpanna. Veivhusventil så grei ut. Løsna turbo og sjekka, kjente ingen slakke eller så noe galt. Fyra den opp når turbo var delt fra flensen og det røyk like ille da også. Ser grei ut i innsuget, noe smågrums, men ikke noe unormalt. Testa retur fra dysene og det så greit ut. Eneste som jeg stussa litt på var at det spruta diesel ut av returslangene fra injektorene når den ble starta for å utføre testen, er dette normalt på disse? Tok en sjekk med Inpa, og det var ikke noe feilkoder bortsett fra glødeplugger, men da skal ikke ha noe å si for dette. Det eneste som var merkelig var at live verdiene på dysene var ut av skalaen på 3 av 4 dyser første gangen jeg sjekka. Men etter litt fikling med å teste med lmm tilkoblet/frakoblet og sletting av feilkoder igjen så var dysene innenfor spec og alt så fint ut. Ingen endring på mengden røyk. Innsugstemp ser fin ut, og kan ikke se noe åpenbart galt med inpa. Skal sjekke egr som neste steg nå, og se om det kan være lekkasje her, men etter det er det mer usikkert. Har ikke tilgang på komptest utstyr så har ikke tatt det enda. Noen tips til andre ting som kan være verdt å sjekke? Den går normalt på tomgang. Det eneste unormale her er at den av og til ikke vil starte når den har startet og stoppet en del ganger for testing. Står å kinner uten at det blir noe liv. Slår da av tenninga og venter noen minutter og da fyrer den med en gang på neste forsøk. Dette trigger ingen feilkoder.
  7. Takk for info. Det høres ikke så voldsomt ut, mest at man må være litt nøye og ta seg tid til at det blir riktig. Jeg har aldri demontert en diff helt i småbiter før som dette, så det blir noe nytt :) Har skrudd mye ellers, motor og div så har litt erfaring. Er det noe spesielt verktøy man trenger utenom pressverktøy, momentnøkkel og slepmomentmålersak (hva den nå enn heter)? Blir det nøyaktig nok å bruke opp gamle shims igjen, eller må dette eventuelt justeres på nytt? Tenker på at lager har jo en viss toleranse uten at jeg vet hva den er, og kan påvirke noe? Eller er dette noe man juster på kronhjulet kanskje? Tenkte og skaffe et kit fra utlandet, virker ikke som bmw selger disse lagerene? Finner de ikke på koed eller gs iallefall. Det er vel sikkert meningen at du skal kaste en fullt brukende diff på dynga og kjøpe ny istedet for å overhale tenker jeg :) Tenkte på dette settet: https://www.bearingkits.co.uk/BMW-E90-E91-E92-E93-3-SERIES-DIFFERENTIAL-NOISE-MASTER-REPAIR-KIT/899.htm Må undersøke litt hvilke lager som er i det kittet, er ikke interessert i kinalager som holder 10k km når jeg først bytter. Men alt skal følge med, også info om preload står det. https://www.bearingkits.co.uk/details.asp?ID=1257 De har også et verktøy til sjekk av preload, ikke ille pris på det heller synes jeg.
  8. Hei Har en e90 som skal få seg quaife innsats, og jeg har tenkt tanken på å bytte alle lager i diffen samtidig siden den har noen km på seg. Birds (forhandler av quaife diffen) mente at dette var en litt vanskelig oppgave, stemmer dette? Er det egentlig bare preload etter montering som er utfordringen? Virker som en smal sak om en har noe å lese av moment/motstand når man turner diffen, hvis det ikke er noe annet jeg ikke vet om? Er det ellers noe som må gjøres når dette byttes?
  9. Hmm, mulig det ja, uten at jeg har tenkt helt over det.
  10. Otis: du er ikke plaget med kaklingen du sikkert? Ja, de høres ganske like ut fra oljelokket iallefall. Men jeg tror ikke jeg får fremprovosert den kaklinga på tomgang, mulig det må være en viss motstand. Må få noen til å gasse litt mens jeg prøver og høre nøyere etter tror jeg. Mye kjekkere før i tiden når man kunne stå å gasse selv i motorrommet
  11. E61 først, og e90 etterpå. Høres lik ut for meg. Har en annen lyd på e61'n på høyre side av motoren (sett forfra), men det er en summelyd, så skal vel ikke tro at det skal ha noe å si for kaklelyden sin del. E90'n har også et løpehjul som begynner å bli dårlig, men er relativt stillegående likevel.
  12. E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E90.mp4
  13. Jo, skulle nå tro det. Bare lufter forslag egentlig
  14. Nei, ikke helt enkelt å bli klok på dette. Aner ikke om dårlige dyser kan lage lyden heller?
  15. Har sjekket litt så godt jeg klarte ovenfra rundt manifold, og jeg kan verken se eller lukte noe unormalt. Frister lite å røske av manifold bare for å sjekke dette også. Har en følelse av at det er i orden også egentlig. Er det en dyr sak å bytte? Skal se om jeg får feilsøkt litt mer i helga om jeg rekker. Vært greit å bli kvitt lyden.
×
×
  • Opprett ny...