Gå til innhold

ivarf

Medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Rogaland

ivarf's Achievements

  1. Vipec funker som bare det. Jeg bygger en del motorer både for gate og bane, og har brukt alt fra haltech, dta og electromotive til autronic, efi technology og motec, men har kuttet ut de andre og satser nå bare på å bruke vipec. Fungerer veldig stabilt og er mer enn godt nok til de fleste. Har nettop montert i en BMW og det fungerte helt klokkerent¨. Prisen er veldig lav i forhold til det tekniske nivået på sprutet. Kan anbefales! MVH Ivar
  2. Hei! Hvislken motor satt i bilen før M50 uten vanos eller M50TU (singlevanos støpejernsblokk) Er det siemens eller Motronic i bilen? Motoren du har satt i har alublokk og veivføler som står inn i blokka? Kan du svare på dette kan je kanskje hjelpe deg. MVH Ivar
  3. Gløm alt det der og kjøp mapsensorbasert datasprut. Så virker det i alle fall.. No offence.. Ivar
  4. Hei! Girkassa i denne bilen er levert av GM og heter egentlig GM 5L40E og sitter også i cadillac. Den skal ha ATF DIII olje (gm sitt varemerke - rød olje) Mange problemer i denne kassa er relatert til trykkontrollsolenoiden (EPC solenoid), som er en vanlig feil. Er ganske lett å sjekke dersom du kobler fra den store kontakten på kassa og starter bilen og sjekker om den går rett i gir da. Gjør den det er det nok denne solenoiden som er synderen. Men før du prøver dette må du skaffe deg tilgang til en diagnosetester slik at du kan få nulle ut alle feilkodene som settes med kontakten frakoblet. MVH Ivar
  5. Garrett T25 VNT. Sjekk ut hjemmesida til garrett.
  6. ivarf

    automatgir

    Høres sikkert søkt ut, men dersom du har forskjellig dekkdimensjon (evt. ulik slitasje)på høyre og venstre side på samme aksel, vil kassen gir ned som den skal, men ikke gire opp igjen. EGS systemet tror du kjører i sving og holder igjen til du er ute av svingen. Det er pga dette systemet EGS-en trenger speedsignal fra alle sensorene for å funke skikkelig. Signalet kommer fra ABS styreenhet over CAN. Kan nok få samma problemet dersom du har en dårlig hjulføler. Diagnose er løsningen på problemet tipper jeg. Skift den sensoren som indikerer feil og se på livedata fra ABS modulen mens du kjører. Alle hjulene skal vise samme fart når du kjører beint. MVH Ivar
  7. ivarf

    Bremser

    Skift casterstagforinger. Dårlige casterstagforinger gjør bilen ekstremt følsom for skiver og dekkbalanse. Er billige og enkle å skifte om du har tilgang til presse eller kompakthydraulikk.
  8. Sjekk om styreenheten er sjøsatt. Ofte det som er problemet. Åpne luka til rommet der styreenheten sitter og se om det er vann der. Hvis det er får du prøve å tørke den og renske dreneringene fra midtre kammer på toppen av torpedoplata. MVH Ivar
  9. Koblingen er lett tilgjengelig, men sitter rett bak innerskjermen, slik åt du må ta hånda opp på baksiden av innerskjermen. MVH Ivar
  10. Kan være så mangt. Diagnose er et godt tips. Men... lekkasje fra ei dyse er en mulighet. Kanskje også vanntempføler. Hvis motoren tror den er kald blir det lett for mye bensin. MVH Ivar
  11. MLS?.. Ivar
  12. Det har du nok helt sikkert rett i. Jeg husker nok feil. Men jeg mener å huske at 1997 modellene har nikasil også, ettersom jeg har skiftet blokk i et par slike. Tror den riktige datoen for støpejernsforinger er uke 10 (mars) 1998. (Aluminiumssilikatcoatingen alusil/sikasil) er en friksjonshemmende coating som brukes inni støpejernforinger. Kjøper du en serviceblokk fra bmw nå får du en blokk med støpejernsforinger og alusil coating. Er faktisk ikke så dur heller. Tror jeg betalte 16 k med stempler og det hele. MVH Ivar
  13. Fikk frie hender.... Han skulle ha turbo koste hva det koste ville.. Jobben tok 130 timer inklusive ombygging til 6 speed manuell og m5 bakvogn.... MVH Ivar
  14. Utfyllende opplysninger ang. turbo i e39 M52: 1 blokka er av alu og har nikasilbelegg og er dermed for svak til å holde ved turbokonvertering. Finner du ei blokk fra en 99 mod (0998 og nyere) er det sikasil og bedre egnet er det lettere. Blokka må fores med støpejern og evt nikasil i foringene. Alle toppbolter er M10 og har for dårlig feste i blokka. Bruk lang Helicoil. Studs og MLS pakning på tre millimeter er et minimum.Stempela har for svake ringland og brekker raskt. Dvs. kompen forsvinner og blokka blir ødelagt. Motorfeste må lages nytt for å få fram slanger for trykk og sug til mølla. Trykkrøret kan legges framover hvis du vil ofre ACen, dersom ikke må trykkrøret rundt motoren og frem på førersida. Det er ganske tricky å få elektronikken til å funke sammen med datasprut eller piggyback, men er mulig. Ganske mange systemer i bilen som skal ha RPM og loadsignal over CANbus... Bruk støpt eksosmanifold. Den kinaversjonen som er på markedet er for sid til å få oljereturen riktig og kvaliteten er håpløs... Sprekker overalt og lager bare klabb. I de fleste tilfeller er det billigere å kjøpe seg en bil med ønsket motoreffekt. Jeg har bygd en 528 IA med turbo for kunde med skikkelig kvalitet på deler og masse spesiallagede deler, og den ble så dyr at ingen vil vite prisen... MVH Ivar
×
×
  • Opprett ny...