Gå til innhold

Thundercoil

Medlem
  • Innholdsteller

    6031
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    34

Community Answers

  1. Thundercoil's innlegg in Kjølevæske M54B22 Blå? Tappeplugg? was marked as the answer   
    Blå, ja!
    Skru av plastdekselet under med fanger osv, så ser du en blå tappeskrue nederst ved radiator. Stjerneskrutrekker på denne. Det kan renne ekstremt tregt, så hvis du har en blåsespiss e.l. Kan du holde den mellom fingrene og tette hullet litt med resten av hånden, så blåser du forsiktig ned i åpningen oppå radiator, der du fyller kjølevæske.
  2. Thundercoil's innlegg in Spørsmål ang. reimlyder E46 330ci was marked as the answer   
    Ut i fra det jeg kan se og høre, virker dette sitatet (om vibrasjonsdemper) å stemme ganske bra:

    "The single known warning sign is a squealing sound, as of a belt slipping, particularly at startup; if you hear this noise, get the pulley looked at very soon, if not immediately. The sound is caused by the outer part of the pulley spinning on the failed rubber joint, and total failure is imminent."
     
     
    Edit: Fant ut av det
     
    Det viste seg at min bil kom med en servopumpe som heter LUK LF30 (2002 modell), mens tidligere E46 (selv 2000 330ci med identisk motor) kom med LUK LF20 pumpe. Jeg har (ved et uhell) byttet pumpen min til den tidligere LF20, som har litt tykkere brakett mot motoren. Dvs at min LF30 brakett er for tynn, så reimhjulet bærer reimen skjevt mot vibrasjonsdemper, og reimen hopper i sporene på reimhjulet (reimslipp).
     
    FIY: LF30 har høyere trykk i systemet, så retrofit til LF20 går, men fra LF20 til LF30 må man ha nye slanger og trykkrør, som tåler mer. 
    De har lik tannstang, så LF30 har mer boost og styringen er mye lettere (negativt). Det var mange klager på at LF30 ødelagte den gode styrefølelsen og tilbakemeldingene fra underlaget, som man fikk med LF20, så E46 gikk tilbake til LF20 mot slutten av produksjon. 
     
    LF20 ble oppgradert til LF30 pga svakhet med aksel i pumpen. Rundt 100k km, pleier akselen å knekke tvers over. Det finnes ettermarkedsversjoner av LF20 med tykkere aksel (f.eks. ECStuning sin), og jeg må selv si at LF20 er m-y-y-e bedre å kjøre med. Aldri mer LF30.
  3. Thundercoil's innlegg in AUX i E46 (hjelp) was marked as the answer   
    http://bimmers.no/topic/708300-guide-auxipodusb-til-e38-e39-e46-e53-e85-osv/?hl=%20aux%20%20e46%20%20guide
    Søk og du skal finne
  4. Thundercoil's innlegg in M3 e46 etter litt senking og soting was marked as the answer   
    Å faen. Sorry. Jeg surfer på mobil (små bilder) og kommenterte nettopp i snap tråden. Trodde det var maskeringstape pga polering.
×
×
  • Opprett ny...