E39 facelift ville jeg gått for hvertfall, med enten 2.5 eller 3.0 bensiner. Forbruket er ganske svingende på disse bilene, men det kontrollerer man ganske greit med høyrefoten. Siden modellene ligger noenlunde i samme prisklasse ville jeg prioritert motorstørrelse, overdimensjonert er ofte et stikkord ved kjøp av disse bilene da de er tungvektere.
Rust er største fienden til E39, det kommer over alt om bilen har blitt vinterkjørt og ikke jevnlig behandlet med tynnstoff i dører, kanaler og bakluke. Det triste er at det som oftest ruster innenfra og ut, så det er relativt vanskelig å oppdage før det er for sent :/
Kilometerstand er det mange som ser seg blind på, etter min mening er en motor som har gått 20-30k km per år nesten garantert bedre stilt enn en som har blitt bykjørt (les; kaldstartet og kokset dagen lang) 6-7k km i året.
Hvis man er bekymret for understellet så er vel dette ganske billig i innkjøp, men svindyrt å montere da bmw tar seg god tid (snakker av erfaring), så her er det penger å spare hvis man kan/vil lære seg å skru.
Lykke til med bilkjøp