
RamstadTech
Medlem-
Innholdsteller
36 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Ålesund
RamstadTech's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Har en X3 med M57D30TU 150kW til salgs. Plenty med utstyr. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82131732
-
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30568176 Har fått abstinenser for terrengbil så da får 5ern gå. Mvh Eirik Løvoll 99406755
-
Mer bass fremover i bilen
emne svarte i RamstadTech sin ØrjanL i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hva er planen med kassen som han lager? Vil du dele info? -
Super DIY. Jeg har noen spørsmål som jeg håper å få svar på Spørsmål direkte til denne tråden: -Hvordan identifiserer man at man har business spiller? Må man ut og se på serienr? Det finnes to front-end, et med dobbel lcd linje og et med enkelt. Er begge disse business? Er det samme spiller med forskjellig front-end slik man kan bytte front-end uten å bytte spiller. -Hvor mange høynivåutganger har spilleren? Jeg har lest en plass at et audiosystem i E39 har ufornuftige delefrekvenser, men vet ikke hvilket. Har business spilleren høypassfilter på utgangene? Hvis det, hva gjør man får å få et komplett eller lavpass signal til sub. -Noen klager over støy i De orginale høytalerledningene er tvistede par. Vil det lønne seg å tviste parene i dette Blaupunktsettet for å begrense støy. Spørsmål litt utenom denne tråden: -Hvordan fungerer DICE system etc for iPod inn? Fungerer det på business spilleren? Blir det overført digitalt inn eller analogt? -Hva er anbefalt sub plassering i E39? Hva er folks erfaringer med forskjellige subkassestørrelser, bør kassene tunes ekstra dypt eller høyt i dette bagasjerommet? -Skrangler det mye i dørene om man spiller dype frekvenser i høytalerene der?
-
Mer bass fremover i bilen
emne svarte i RamstadTech sin ØrjanL i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Dette svaret kommer nok for sent men det får ligge her til noen med samme spørsmål søker i forumet. Ved dette problemet kan det lønne seg å plassere basskassen både flere veier og plasseres på forskjellige plasser i bagasjerommet. Det kan hende at det spiller best når kassen står bakerst i bagasjerommet, selv om det er uaktuelt for det fleste, da det er noe upraktisk. Ellers kan det minne om at kassen er tunet for dypt. Det er godt mulig en større kasse egner seg bedre for dette bagasjerommet (lukket sedan). -
Var på tur-retur Ålesund-Oslo for noen uker siden og benyttet turen til å få en god snittforbruk måling. Kjørte som vanlig på 95 oktan sør-øst over og brukte 0,69 l/mil med min E39 520. Før jeg skulle opp igjen måtte jeg fylle tanken i Oslo og på en Jet stasjon ble jeg fristet til å se om det var penger å spare på å fylle 92 oktan. 92 oktanen kostet 10 øre mindre, så hvis forbruket ikke økte så ville det vert penger spart. Men nei, det ble ikke penger spart. På turen tilbake brukte bilen 0,75 l/mil. Det blir 9% mer og 92 oktanen måtte kostet 1 kr mindre dersom 92 oktan skulle lønt seg økonomisk. Uten å ha sjekket fakta, så tror jeg heller ikke at produksjon av 95 oktan er 9% mer energikrevende enn produksjon av 92 oktan. Så dersom jeg ikke tror feil er det miljøfiendtlig å kjøre på 92 oktan.
-
I dag skulle jeg kjøpe boltene som står ved 2 og 3 på bildet fra den lokale BMW forhandleren: Forhaldeleren mente de sku ha over 1000 kr for de 6 boltene. Det er jo ran. Rekner med det er flere av dere som kanskje har støtt på denne overaskelsen, så er det noen som har tatt mål av boltene? Det er slike bolter som presses i hullet, og jeg rener med det er andre biler som også bruker samme boltene, men hvor prisen er noe annet.
-
Trenger ikke svar lenger. Hvis andre opplever at -temperatursensoren viser normaltemperatur -at varmeapparatet slutter å gi varme -kjølesystemet trykker vann ut av eksansjonstank-toppen -når instrumentet først viser at bilen koker, er den tom for vann. Da kan problemet være termostaten. Jeg byttet termostaten og ble kvitt problemet. Eneste måten jeg kan forstå hvordan termostaten kunne lage så mye problem er at vannet i blokken koker ut, temperatursensoren blir stående i luft og er uvitende om motortemperaturen. Luften blir pumpet innerst i systemet, utvider seg når temperaturen stig, noe som fører til at vannet blir trykt ut. Jeg følgte også tipset her fra: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/199986 om å bore hull i toppen av termostaten, slik at luften i slangen fra radiatoren til termostaten får luftes ut før motoren når driftstemperatur. Edit: Det var toppakningen likevel.
-
Bump plus ennå et nytt spørsmål. Jeg har prøvd trikset med å sette bilen i en bratt bakke. Da får jeg varme i kupeen, i vert fall for en stund. Så merker jeg at varmen varierer, men også hastigheten på kupeviften varierer. Er der sensor i varmeregisteret som avgjør hvor fort viften skal gå? Dette skjer både på auto og manuell.
-
Er det ingen som kan forklare hvordan kjølesystemet skal fungere? Jeg får ikke ut all luften av systemet og ender opp med at luften presser ut vannet. Jeg har prøvd å lufte 10 ganger. Har søkt gjennom forumet, men finner ikke noen tråd eller referanser som forklarer hvoran komponentene skal fungere.
-
Hehe. Det siste der skal jeg i hvert fall si meg enig i
-
Bump, plus at jeg har noen spørsmål til Hvilke kriterier avgjør om pumpen til kupeen går? Er det en ventil også som avgjør om vann skal gå til kupeen, hvor sitter den?
-
Var anbefalingen til BMW på samme bredde felg? Husk at ET er fra felgens senter, derfor, ved f.eks. en halv tomme bredere felg må man ha 6mm lavere innpress for at senter av felgen fortsatt skal stå samme sted. Dette stemmer ikke. Inpresset er avstanden fra anlegsflaten mot navet til senter av felgen. Økes bredden en tomme på en felg uten at inpresset endres, har felgen fått en halv tomme eksta innover og utover. Senter er på samme sted.
-
Jeg kjøpte en E39 520i i vår og har nå opplevd to ganger at bilen spytter vann. Jeg kan ikke si at bilen koker, for tempmåleren viser normaltemperatur (i vert fall frem til det blir tomt for vann). Vannet blåses ut gjennom påfyllingslokket på ekspansjonstanken. Jeg aner ikke hvorfor dette skjer, men vurderer følgende punkter: -Systemet lekker vann, når nivået er tomt i ekspansjonstanken, suger motoren til seg luft gjennom bunn av ekspansjonstanken når motoren blir kald. -Systemet er ikke tett og drar inn luft andre plasser når motoren blir kald. -Toppakningen er defekt så trykk går over i vannet. Det er ikke groms i vannet og ikke vann i oljen, men vet det likevel kan blåse trykk fra en sylinder til en vannkanal. Dersom det ikke er sistnemnte punkt, må jeg skjønne systemet bedre for å vite hva jeg skal utbedre. Stemmer dette:? -Når motor er kald sirkuleres vannet i motoren, eventuell overflødigt vann (eller luft) renner gjennom øvre rør til radiatioren. Luft går over i ekspansjonstanken og dersom radiatoren er full av vann renner også overflødigt vann over til ekspansjonstanken. Vannet som kommer til ekspansjonstanken går inn mellom to o-ringer i lokket på ekspansjonstanken og renner invendig i lokket ned i ekpansjonstanken. -Når motoren er varm åpner termostaten tilførsel av vann fra bunn av radiator til motoren, vannmengden som går til motor presser vann fra motor og over til radiator. I og med at radiator tømmes fra vann og fylles med vann går dette i sirkulasjon. Men når vannet utvider seg pga oppvarming renner overflødig mengde over i ekspansjonstanken. -Når motoren kjøles krymper vannet og vann suges fra bunn av ekspansjonstanken til motoren. Dersom dette stemmer, hva stemmer av følgende:? -Lokket i ekspansjonstanken har en enveisventil som gjør at luft ikkje suges fra toppen av ekspansjonstank til radiator? -Hvis o-ringene på lokket ikke tetter, vil luft suges fra toppen av ekspansjonstank til radiator i stedet for vann fra bunn av ekspansjonstank? -Har lokket en enveisventil som tilfører luft til ekspansjonstanken for å ungå vakum i ekspansjonstank. Om man åpner lokket når motoren er varm vil det være atmosfæretrykk i tanken og bli vakum når motoren kjøles, som kan føre til at systemet drar inn luft fra eventuelle smålekasjer? Skjønner at dette kanskje er litt detaljerte spørsmål, så på forhånd takk til de som kan svare no noe av det.