Hei
Jeg har en e39 530dat i fra 2001 gått 303000km.(knapt innkjørt) Har i den senere tid opplevd litt rare ting.
begynte med at det ble en veldig rar lyd i turbo, fant ut etterhvert at det var slått ett lite skall av eksosvifta.
regnet med at det ikke var noe å bry seg om. har kjørt lenge med dette nå. fant ut at jeg skal bytte turbo, den nye turoen virket ikke idet heletatt pga noe som hang inne i turbo.. satt tilbake den gamle turbo. alt ok. fikk ny turbo, det samme med den, flyttet over noen av delene fra den gamle turbo til den nye så det ikke hang innvendig. trøbel etter dette, er at det kommer blå røyk, fra eksos, ingen effekt. sjekket slanger og beveglighet i control arm til disse små dingsene inne i turbo. koblet på en meko tester og fikk kode 1e30, sjekket opp denne på google. slettet feil å får den ikke opp igjen.
Motor starter å går super fint, ingen lyder. kan kjøre motor fint opp til 2500 da er det akuratt som om det skjer noe rart, høres ut som den må jobbe volsomt, og plutselig begynner motor å jager/reguler men det skjer ikke noe med "wastgaten". sjekket med verdier på meko tek motor går påp tomgang ligger trukket på 1002mbar og når gasser på å legger den på 2500 er trykket på 1350/1450mbar, når den begunner å "jage" varierer den mellom 1540 og 1350mbar.
Jeg tengte kanskje det var tett veivhusventilasjon også pga når slipper gasse høres det ut som det er montert på den største dump ventilen som finnes. puster voldsomt. løsnet påfylling lokket men hjalp ikke noe.
sikkert masse jeg har glemt her, men er ganske sliten av problem ting. så hvis det er noen spørsmål, kom med dem. det som er gjort senere tid er byttet vannpumpe, begger termostater, olje å filter.
rail trykket lå på 435bar på tomgang og gikk opp til 640+ ved øking av turtall. mate trykk sto på 4.1 bar.