Har nettopp meldt meg inn i forumet etter å ha lest en laaang og interessant diskusjon. Jeg er kollegaen [space] omtalte i starten av tråden og er dypt imponert over engasjementet og kunnskapsnivået til dere i bimmers.
Dere som har hengt med har fått med dere at valget falt på 996 C4S. Min deilige (!) 520da 2006 må derfor avhendes, noe jeg ikke er glad for. 996'en blir husstandens eneste bil, noe min samboer er direkte misfornøyd med. Hun ville derimot likt 125i veldig godt. Jeg har lyst til å forklare (ikke forsvare) valget for interesserte og forstår at dette kan være rett plass. Har gitt opp å forklare valget hjemme. Er du ikke spesielt interessert kan du slutte å lese her.
For 30 år siden konkurrerte jeg i bilslalåm med Mini pickup (laveste tyngdepunkt) bygget om til Cooper S. 630kg og 100hk gikk unna den gangen. Noe senere ble det 205 GTI, som var fantastisk å kjøre. Begge bilene gir som kjent utpreget kjøreglede.
Etter hvert har jeg blitt (nærmest sykelig) opptatt av styrerespons, noe som antagelig stammer fra bilslalåm-tiden. Smart roadsteren jeg hadde tidligere lå veldig godt på veien, men til tross for optimal konstruksjon ga den vag styrefølelse. Etter mye lesing og noe testing fant jeg i fjor frem til at Audi S3 måtte være bilen for meg. Det ble nedtur. Fantastisk motor, men samme slappe styringa som Smart'en (verre, faktisk). Fant etter hvert ut at det skyldtes treg elektrisk styreservo på begge bilene. Prøvde også Volvo S60 T5, men styringa der var totalt håpløs (siste gang i Volvo).
Etter å ha hørt mye Bmw-skryt av bl.a. [space] har jeg prøvekjørt et knippe. 1-serien med 18' gav knivskarp respons. Har prøvd flere, både parafin og bensin, og vært veldig fornøyd med alle. 3-serien, i likhet med alle de større, styrer for lite direkte og er ikke noe for meg (M3 er for dyr eller for gammel og ikke testet).
For å være sikker på at 1-serien var bilen for meg dro jeg ut for å prøve 996 C4, som etter sigende skulle være spesielt kjøreglad. Fryktelig dårlig gjort av den som foreslo å prøvekjøre noe slikt (tørk av deg fliret, [space]). Fant imidlertid en (enda dyrere, selvsagt) 996 C4S i samme lokale og likte den adskillig bedre, så jeg prøvekjørte den istedet. Fant ut etter 200 meter at dette var riktig. Styreresponsen er overlegent fabelaktig, nærmest Lotus-aktig. Motor og kvalitetsfølelse er også helt på topp. Beslutning ble fattet ganske så kvikt. Bilen er nå til godkjenning for å få skilt, så jeg venter i spenning.
I ettertid ser jeg at 2003-2004 M3 kanskje var innen rekkevidde likevel og burde vært prøvekjørt. Anledningen byr seg kanskje senere. Tror ikke jeg vil angre uansett.
Èn bil jeg virkelig har lyst til å prøve er Z3M coupe som har stått til salgs hos Porsche Center i Oslo (se http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19216249 ). Makan til stilig bil (spesielt interiøret, Ron Jeremy) skal man lete lenge etter. Den kunne også tenkes å ha den rette styreresponsen. Bilen er heldigvis solgt så jeg slipper å angre.
Beste tilbud på forsikring på C4S'en er nå 16.300 for 12' km/år. Fellesgarasje i Oslo suger. Håper virkelig bilen får stå i fred. Folk kan da ikke ha hjerte til å ripe i noe slikt?
Tusen takk til dere alle!
PS. Kjøpte Porsche 911 GT3-klokke (billig) i Paris i fjor, som kommer til sin rett nå