Gå til innhold

Olav_64

Medlem
  • Innholdsteller

    153
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Olav_64

  • Bursdag 06/20/1964

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Olav_64's Achievements

  1. Kanskje jeg har riktig bil? 2002 530iT manuell, gått 203000. Vurderer å selge den i løpet av sommeren.
  2. Jeg kjøpte viskosekobling fra Koed, og den drar med vifta litt, anslagsvis 200 meter kjøring i 30-40 hvis man kjører avgårde rett etter oppstart. Som ei høytørke i brunst, som journalisten i Teknikens Värld sa om motorlyden i Volvo tohundreogfleirogførr... Fungerer som påminnelse om at man bør holde turtallet nede etter oppstart.
  3. Det koster ikke så mye i deler å bytte alle rørene/slangene, jeg betalte vel 1300 hos BMW med klubbrabatten. Jeg byttet veivhusventilasjonen etter at den frøs og forårsaket at oljelampa lyste samt blåste ut olje gjennom toppdekselpakningen. Jeg byttet til versjonen for kaldt klima. Det er en del jobb, og trangt. Blant annet må spjeldhuset og hele luftinntaket ut. Jeg brukte sikkert 5- 6 timer, og det var mest trøblete å få de gamle delene fra hverandre. Det er mye skjør plast under panseret på en BMW. Jeg tok ut peilerøret og staket det opp med trekkefjær. Det hadde sikkert gått fortere med en DIY. Tips: sett på grilltrekk bak nyrene, det hjelper kanskje litt. Det blåser veldig kaldt på røret ut av toppdekselet, og det er der det kondenserer mye innvendig. Jeg har isolert det med permaflex (rørisolasjon).
  4. Du finner veiledning her: http://www.beisansystems.com/procedures/index.html Jeg byttet eksoskamsensor på 530'n etter å ha tatt diagnose og fått feilkode, og det utgjorde STOR forskjell på bunndraget. Jeg kjører også på 98, det gir merkbar forskjell. Bilen min har runda 170k, men jeg tviler på at bunndraget skal være bedre enn det er nå så jeg har lagt bytte av tetningene på is foreløpig. Jeg tar meg selv i å famle etter girspaken fordi jeg tror den er i 4. noen ganger. Den drar uanstrengt opp 10 % stigning på 2k i 5. gir
  5. Jøss, dette var imponerende Hvor mange bulker rekker settet til? Altså limet som følger med? Jeg har 3-4 i BMW'en og mange flere på Mazdaen, som mangler fenderlister, det er stilig men dumt.
  6. Jeg har alltid likt BMW, men ikke kjøpt det før delvis pga. skepsis til driftskostnadene og delvis pga negativt image (i manges øyne). Når første generasjon Mazda 6 viste seg å ikke holde mål, og ikke noe annet nyere japansk i prisklassen fristet, byttet jeg i E39 og har ikke angret enda, selv om det har medført litt mer trøbbel enn jeg er vant med. Jeg var også nysgjerrig på om BMW'en kan måle seg med Xedosen. Jeg har nok dessuten blitt for godt vant til gangkulturen i velkonstruerte bensinseksere til å ville ha noe annet. Pluss at jeg gjerne velger biler som det ikke går så mange av. En debadged 530 manuell er jo en sleeper, det liker jeg, morsomt når gutta i A4 ypper litt
  7. Jeg byttet veivhusventilasjon på min 02 M54B30 pga at den frøs og gikk tett nylig, og oljeforbruket er normalisert. Fra ca 3 liter på 13k km til knapt synlig på peilepinnen på 2k km. Prisen kom på ca 1350,- hos forhandler, med klubb-rabatt. Det var for komplett anlegg for kaldt klima. 4 slanger/rør og oljeavskilleren. Alt er isolert, inkludert oljeavskilleren. Det var det ikke fra før på min bil. Jobben var overkommelig, men tok sin tid. Plundrete å få fra hverandre koblingene på de gamle slangene på min bil, jeg måtte gi opp de verste og brekke dem i stykker. Jeg brukte ca 7-8 timer totalt, hvorav 3/4 av tiden på demontering. Jeg tok også ut peilepinnerøret, ikke helt nødvendig men jeg hadde ikke lyst til å dytte gørra ned i sumpen. Forøvrig bruker jeg også Omega 917. Anbefales.
  8. Det du lærte på yrkesskolen er nok riktig, jeg søkte litt og fant ut at det er litt begrepsforvirring ute og går. Adblue (blanding inneholdende urea som i urin) tilsettes i eksosen på tyngre kjøretøyer og større personbiler for å redusere utslippene av NOX slik at Euro4-normen tilfredsstilles. Det jeg siktet til var Peugeot sitt system, som tilsetter en væske som kalles eolys i drivstoffet med visse mellomrom. Det forbrennes i motoren slik at eksosgassen blir steike varm og forbrenner partiklene i filteret. To forskjellige systemer, og noen ganger brukes altså adblue feilaktig om Peugeot sitt system. Altså tok jeg feil
  9. AdBlue øker eksostemperaturen nok til at partiklene i partikkelfilteret forbrennes, en gang i blant. Altså filter-rens mens man kjører. Det er etterhvert en kjent sak at mange moderne dieselbiler er uegnet til småkjøring. I den forstand at de må på verksted med mindre man tar en langtur med litt mer fart og turtall minst en gang i uka. Problemene er størst på biler med forsiktige eiere, som prøver å kjøre økonomisk.
  10. Bare hyggelig. Tror denne bør passe https://www.rapidcarparts.co.uk/quinton ... 47891.html Var først redd jeg huska feil, for bilen hadde også slangemontert motorvarmer. Men som du ser i linken kan den termostaten fint stå i en slange, så nær motoren som mulig da. Og riktig vei Klikk på linkene i linken, så får du opp kryssreferanser til andre merker og produsenter. Edit: Jeg kikket på hjemmesiden din; du vet nok bak fram på en termostat
  11. Dette er originalmontert på øvre kjøleslange på Renault 12, du kan jo prøve den muligheten
  12. Alle kontakter er plugget inn igjen? Jeg har nettopp gjort det samme på min treliter. Måtte koble fra en del kontakter, løsne en kontaktboks og svinge vekk peilepinnerøret for å komme til, derfor jeg spør. Går normalt nå. Jeg avventer toppdekselpakningen, lekker minimalt etter utblåsningen som var heftig nok. Hadde du mye crud under toppdekselet? Du var vel også av med tenningsmodulene, kan høres ut som du har utfall på en sylinder eller to når turtallet dropper. Jeg ville sjekket alle tilkoblinger der også.
  13. På min Touring sviktet justeringen på venstre side. Koblet fra kontaktene på begge lyktene og plugget dem inn igjen, siden har justeringen virket. Symptomer: begge lyktene gikk ned etter oppstart, den venstre bare så vidt. Etterpå gikk den såvidt litt opp igjen, lyste kanskje 8 m. På min bil er det en sensor høyre foran. Luftfjæring bak.
  14. Nimitz, jeg refererte til Mazda Xedos, der får man tappet av ca 4 liter. Ved flushing tas hele kretsløpet med, alle kanaler, magnetventiler, kjølerne med slanger (separat kjøler pluss varmeveksler i radiatoren) og konverteren. Jeg har manuell i BMW'n, kjenner ikke tappemengden på GM-automaten i dem.
  15. Jeg har integrerte barneseter bak, og de er harde som kirkebenker. Kunne i grunnen tenke meg å få tak i setepute uten. Noen som kan tenke seg å bytte? Sort skinn. Original koppholder har jeg kjøpt og montert under ventilasjonen i midtkonsollen bak, i stedet for det lille oppbevaringsrommet.
×
×
  • Opprett ny...